Vänja av med Profeed inför sommarbetet?

Woossan

Trådstartare
Ska man vänja av med Profeed inför betet eller ska man köra på som vanligt? Jag har en liten rund islänning som har haft problem med magen till och från hela hösten/vintern tills jag började med Profeed i Januari. Jag försökte trappa ned lite i början av Mars men fick öka på igen efter lite diarétendenser. Just nu får han sitt pulver ihop med lite betfor och sina mineraler. På sommaren brukar jag inte ge betfor överhuvudtaget utan endast mineraler. Jag vill inte ösa i honom någon extra energi då betet ger honom mer än tillräckligt. Anledningen till att han har problem med magen är nog att han går och pillar i jorden nu när det inte finns så mycket gräs i vinterhagen (och nej, jag har ingen annan hage).

Han får även loppfrön varje dag för att driva ut jorden.

Profeeden innehåller väl någon slags socker? Det jag är lite orolig för är fångrisken speciellt då jag också måste ge betfor. Jag har dock läst på hemsidan att det ska motverka fång...men jag är skeptisk. Så om det finns någon insatt vill jag gärna ha tips och råd.

Hästen har för övrigt gått på bete förut och mått bra i magen, ev något lös i mellan åt, trots att han har varit dålig under vintern.

Sv: Vänja av med Profeed inför sommarbetet?

Betfor innehåller fibrer som är nyttiga för hästens grovtarmar. Jag ger det till min fånghäst (men häller av vattnet där det mesta av sockret från melassen finns). Profeed är vad jag förstår också framställt av sockerbetor precis som betfor men man har på ngt sätt bara kvar de fibrerna som är speciellt nyttiga för tarmen. Om du ger både profeed och betfor förstår jag inte riktigt vitsen med det. Då borde du lika gärna kunna ge bara betfor? Men det spelar nog inte ngn roll det viktiga är ju att hästen mår bra av det. Jag hade fortsatt att ge det du ger hela sommaren. I alla fall om du har en fångkänslig häst. Det innehåller alltså långsam energi som inte är "farlig" för fånghästar. Den enda faran som jag ser det är att hästen kan bli tjock av energin. Men den faran ska man nog väga mot att det innehåller nyttiga fibrer.
Hoppas att svaret går att förstå.

Bra svar. Jag vet inte om han har stor risk att utveckla fång, men man är ju lite mer orolig när hästen är lite överviktig och har lite problem med magen. Förhoppningsvis kommer han att gå ner några kilo med mer träning. Anledningen till att jag ger honom Profeed och betfor är för att enbart betfor har inte hjälpt hans mage. Jag har i och för sig inte testat att ge honom några stora mängder betfor ca 2-3 dl som sedan har blötlagts uppdelat på två utfodringstillfällen per dag. Med Profeeden behöver jag ju inte trycka i honom en massa extra energi.

Min maghäst får Profeed året runt, även på betet. Får en halv dos, som underhåll året runt.
Äter även betfor för sin mages skull.

Liknande trådar

Hästvård Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i...
2
Svar
30
· Visningar
7 334
Senast: Maria_81
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 102
Senast: Lickety
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar