Vandringsväskor

pepp

Trådstartare
Kommer önska mig bidrag till en vettig väska när jag fyller år. Just nu har jag lånat mig fram, och jag tänker att det kan vara vettigt att köpa efter sommaren/hösten då det kanske är lite rea?

Vad ska man tänka på? Kan man få en vettig väska för ca 2000? Jag är lite kinkig och vill gärna ha nån kul färg också :o
Vilken storlek? Jag har en mindre jag fått ärva på 26 liter.
Den jag lånar nu är på 60 liter, känner att den kanske inte sitter optimalt dock, ska justera lite sen.
20200804_203635.jpg
 
Prova många olika är mitt tips.

Jag älskar Ospreys passform på damrygsäckarna, väldigt prisvärda också! Finns ofta i lite olika färger att välja på dessutom.

Storlek är svårt att tipsa kring. Hur länge ska du vara ute? Jagar du gram eller ska stora prylar med? Provpacka med det som du brukar ta med om du kan. Jag har en Osprey Aura 65 liter som det går i oändligt med grejer, inkluderat skrymmande kamerautrustning. Hade jag inte haft kameran hade jag klarat mig på 10 liter mindre, minst.
 
Prova många olika är mitt tips.

Jag älskar Ospreys passform på damrygsäckarna, väldigt prisvärda också! Finns ofta i lite olika färger att välja på dessutom.

Storlek är svårt att tipsa kring. Hur länge ska du vara ute? Jagar du gram eller ska stora prylar med? Provpacka med det som du brukar ta med om du kan. Jag har en Osprey Aura 65 liter som det går i oändligt med grejer, inkluderat skrymmande kamerautrustning. Hade jag inte haft kameran hade jag klarat mig på 10 liter mindre, minst.

Den lilla jag har är Osprey, den gillade jag.
Den på 60 liter jag har nu kändes rätt lagom att packa i, men då bär jag varken tält eller triangakök. Så kanske 65 liter? Eller bär man köket utanpå?

Tänker blandat, har packat med min fjällräven som jag bär varje dag för två dagsvandringar, sen kommer jag ha stora för längre vandringar.

Är ju fortfarande newbie :)
 
Den lilla jag har är Osprey, den gillade jag.
Den på 60 liter jag har nu kändes rätt lagom att packa i, men då bär jag varken tält eller triangakök. Så kanske 65 liter? Eller bär man köket utanpå?

Tänker blandat, har packat med min fjällräven som jag bär varje dag för två dagsvandringar, sen kommer jag ha stora för längre vandringar.

Är ju fortfarande newbie :)

Jag kör med trangiakök i säcken och rätt ofta tält+kamerastativ mellan locket och säcken, tältpinnarna på sidan. Det beror på hur fullt det är i själva ryggsäcken. Här i söder bär vi en del vatten om det är osäkert hur vattentillgången ser ut från dag till dag :p

Allt beror liksom på när det gäller volym men 60-70 liter verkar vara rätt standard för längre turer.

Har du Naturkompaniet i närheten? De brukar vara både duktiga och hjälpsamma när det gäller friluftsprylar. Jag har till och med fått provresa tält i en av deras butiker :D
 
Jag kör med trangiakök i säcken och rätt ofta tält+kamerastativ mellan locket och säcken, tältpinnarna på sidan. Det beror på hur fullt det är i själva ryggsäcken. Här i söder bär vi en del vatten om det är osäkert hur vattentillgången ser ut från dag till dag :p

Allt beror liksom på när det gäller volym men 60-70 liter verkar vara rätt standard för längre turer.

Har du Naturkompaniet i närheten? De brukar vara både duktiga och hjälpsamma när det gäller friluftsprylar. Jag har till och med fått provresa tält i en av deras butiker :D

Det har jag! Har hyrt tält via dom förra året :) ska ta mig dit då!

Blir borta from imorgon till söndag med låneväskan så blir bra att prova på, blir mina första långturer :)
 
Fick på sovsäcken nu, hittade helt oanvända remmar i väskan :D
20200804_222153.jpg


Bara underlaget kvar, men jag har spännremmar med mig jag kan använda :)
 
Fick på sovsäcken nu, hittade helt oanvända remmar i väskan :D
Visa bifogad fil 55224

Bara underlaget kvar, men jag har spännremmar med mig jag kan använda :)
Rekommenderar att du packar sovsäcken i en komprimeringssäck/påse så att den inte tar så mkt plats/rymd som den gör på bilden. Ska du därtill ha sovsäcken utanför ryggsäcken rekommenderar jag att du köper en komprimeringssäck/påse som är vattentålig. Själv har jag sovsäcken i ryggsäcken, med komprimeringssäck/påse tar den mkt mindre plats. Generellt har jag så lite som möjligt utanför ryggan. Typ bara min hunds liggunderlag.

Gällande ryggsäckar föredrar jag Osprey när det kommer till mindre ryggsäckar (20-35 liter) och fjällräven när det kommer till större ryggsäckar (60-65 liter). Men rekommenderar att du testar flera för att se vilken som passar dig. Tänk på att ha lite vikt i ryggsäcken när du testar. En ryggsäck sitter nämligen generellt annorlunda på om den är tom.
 
Ryggsäckar är en hel djungel. 😁

Jag har en "liten" osprey Exo på 38 liter och en fjällräven kajka på 65 l. Trots att jag var nöjd med min osprey och gillade mycket som den har, som nätfickan och den låga vikten älskar jag min kajka. Den är tung, så jag tvekade rätt länge, men den sitter som gjutet, är så värt den extra vikten. Lätt att packa i och få överblick över packningen är det också.

Mannen har en Lundhags 75 liter, dem avskyr jag 🙈 så det gäller verkligen att prova sig fram :)
 
Jag säger som andra, testa olika med vikt i.

Dock skulle jag sikta på en säck dom inte är för stor. Håll dig till max 60L, gärna till 50, de större säckarna sitter ofta kasst på kvinnor.

Jag har varit ute i 8 dagar med 50L säck och fick plats med allt utom liggunderlag och tält i säcken. Dock hade jag fixat mat på annat sätt så det behövde jag inte bära med mig.
 
Fick på sovsäcken nu, hittade helt oanvända remmar i väskan :D
Visa bifogad fil 55224

Bara underlaget kvar, men jag har spännremmar med mig jag kan använda :)
Man brukar undvika att packa bakåt eftersom det ger bakvikt och bakåtdrag över axlarna och blir obehagligt. Bättre att försöka packa så nära ryggen som möjligt med tyngre saker överst och lättare underst, då blir balansen på ryggsäcken bättre när man vandrar.
 
Jag kan verkligen rekommendera att gå till en friluftsbutik och få väskan utprovad. Naturkompaniet har kunnig personal och där får man även prova med vikt i väskan. Jag fick flera tankeställare kring hur en ryggsäck egentligen ska sitta (det enkla tipset att börja med att ställa in midjebältet innan man justerar axelremmar trollade 10 kg av vikten från axlarna).
 
Svårt att se när du inte spänt höftbältet men spontant sitter den där ryggan för långt ner. Du ska bära högt, med höften. Inte nere på rumpan.

Jo, håller med om att den ska upp. Förhoppningsvis går den att spänna upp betydligt mer!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 020
Senast: Amha
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 387
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 827
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp