Ha skor som passar dina fötter.
Själv går jag många mil varje månad i vandringsskor från Merrell. Det där med högre kängor är inget jag vanligen använder, även om det kan vara trevligt på hösten. Däremot är det nödvändigt för mig att de är tillräckligt breda fram (så att tårna har gott om utrymme), tillräckligt stabila runt foten (så att inte sulan stannar kvar och foten ändå glider iväg när man går på ojämnt underlag) och antingen i ett material som håller ute väta eller torkar snabbt. Jag försöker också ha så lätta skor som möjligt, för jag får lätt ont i kroppen om jag har för tunga skor/kängor.
Partnern, han vandrar i lite högre goretex-kängor från Salomon. Jag har provat samma modell och kan inte få av dem fort nog för de är så fruktansvärt fel för mina fötter. Han å andra sidan var inte ett dugg imponerad de gånger han testade mina favoriter.
Så. Ta dig om möjligt till en butik med stort utbud. Prova olika märken, olika modeller och olika material osv. Vissa butiker har uppbyggt som en liten stenig backe eller liknande där man kan testa skorna och se så att de sitter stabilt även där. Det blir inte som att vandra, men åtminstone bättre än bara platt butiksgolv.