Vandrar på sommarbetet

Moroten89

Trådstartare
Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag står inte har sommarbete så är detta första året han åker iväg till sommarbete,
Han kom till sommarbetet till juli månad jag är dock orolig att han inte trivs att gå ute dygnet runt,
Han vandrar bara runt och är inte så mycket med övriga hästar. Tycker han tappat lite hull med, de andra som står där tycker jag ska ha is i magen!
Han vänjer sig men min magkänsla säger att om han inte verkar kunna komma till ro efter så lång tid så kommer han inte det.
Klarar alla hästar av att gå på bete/ lösdrift? Är det bara en vanesak eller finns det hästar som mår bäst på box
 
Det finns hästar som blir väldigt stressade på sommarbete av insekterna
Så nej alla mår inte bra på sommarbete
Det är inte så mycket insekter just där faktiskt mer vid vårt vanliga stall och där vandrar han inget. På betet är det gå runt runt mest hela tiden så det lutar åt att ta hem honom tidigare fast de andra tycker han ska vänja sig
 
Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag står inte har sommarbete så är detta första året han åker iväg till sommarbete,
Han kom till sommarbetet till juli månad jag är dock orolig att han inte trivs att gå ute dygnet runt,
Han vandrar bara runt och är inte så mycket med övriga hästar. Tycker han tappat lite hull med, de andra som står där tycker jag ska ha is i magen!
Han vänjer sig men min magkänsla säger att om han inte verkar kunna komma till ro efter så lång tid så kommer han inte det.
Klarar alla hästar av att gå på bete/ lösdrift? Är det bara en vanesak eller finns det hästar som mår bäst på box
Jag hade en fullblodsvalack som vandrade/ blev vallad av andra hästar på betet. Fick stödfodra för han började tappa hull, men bestämde mig till slut att flytta honom tillbaka hem och till en hage med snäll kompis då det blev uppenbart att han inte trivdes.
 
Min förra kom aldrig riktigt till ro på bete dygnet runt, trots att han var tillsammans med sina vanliga kompisar. Tappade alltid hull trots gott om gräs. Han fick slippa det - fick vara på ställe med bra gräshage men tillgång till box på natten så att han fick gå in och sova, tillsammans med kompis. Blev förstås mer jobb för mig på det sättet, men det var det värt för då mådde han riktigt bra. :heart
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 037
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
899
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 783
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 036
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp