Vandrande pinnar?

gul_zebra

Trådstartare
Funderar på att skaffa mig en/två vandrande pinnar.
Undrar hur mycket plats de behöver, kan de bo i ett akvarium på 63 liter med nätlock (ca 1-2 mm mellanrum) med skrivbordslampa med belysning, tillsammans med några afrikanska jättelandsnäckor?
Hur ska det vara inrett för de? Mat? Läste att de ska ha salladsblad, finns det annat man också kan ge? (typ ärtor, majs, paprika, gräs, äppelbitar mm) Ska de ha några tillskott?
Hur länge lever en pinne? En eller två, vad är att föredra?

Ang äggen, hur ska man göra med de för att undvika att få hur mycket smått som helst? Stoppa i frysen kanske? Hur lång tid tar det för äggen att kläckas?

Sv: Vandrande pinnar?

Jag personligen skulle aldrig skaffa mig vandrande pinnar inte för att de är tidskrävande men en dag säger det VIPS! så har du cirka 20-30 st. Då de är dubbelkönade så behövs bara en för att de ska föröka sig och att hitta äggen lär vara svårt...

Nej dubbelkönade är de inte, det vet jag iaf. Däremot är hanarna ovanliga och honorna är jungfrufödande ;)

De förökar sig som ogräs, bara så att du är beredd på det :s Det är inte lätt att hitta äggen, de är pyttesmå. Det borde bli gott om plats i ditt akvarium tror jag.

malu

Ok.

Nej det har jag listat ut iaf. Fast det vete sjutton om det skulle vara så bra med snäckorna egentligen iom att jag har blomjord åt de, äggen lär ju inte synas alls... :/

:D Nej, då lär du ha väääldigt många pinnar efter ett tag. Vi hade vandrande pinnar för längesedan och när vi trodde att den sista hade dött så slängde vi inredningen till buren. En vecka senare började det dyka upp små mini-pinnar i huset :)

Det är nog inte så bra för pinnarna om det blir fuktigt i jorden heller, vi hade sand.

malu

gul_zebra skrev:
Nej dubbelkönade är de inte, det vet jag iaf. Däremot är hanarna ovanliga och honorna är jungfrufödande ;)

Okej så kanske det var :angel:

Ok. Där rök det då :/
Menmen. Jag får nöja mig med alla snäckorna i akvariet. Blir ju två till om några veckor så :) :love:

Vad blir det för sort då? (Visa gärna bild)

Achatina achatina.
Så på tisdag ska det shoppas akvarium/petbox (eller en dunabur, kostar ju bara 150 kr och funkar lika bra :angel: :D) om jag inte lyckas fixa lock till en gammal petbox jag har liggande där originallocket är borttappat... :)

Har ingen bild på de jag ska köpa, men här är riktigt snygga bilder från Yurii Yashin: http://achatina.ru/Photo/Page.Eng/Ahatina.htm :love:

Jepp! Precis som de andra tre :-)

Funderar även på att höra med Arno Brosi om han har kvar några Achatina tiger jag kan få köpa... :bump:

Hur stora är dina snäckor? De där verkar ju vara helt enorma!

Min största är 5-7 cm, mellersta 4-5 cm, och minsta är 1-2 cm bara. De är inte så gamla än :) Minsta blir dessutom inte alls så stor som de två största, ca 1 dm skillnad :P

Senast ändrad:

Åh, villken fräck snigel!!!! (får man säga snigel?) :D Sån vill jag med ha! :) Hur stort terrarium har du till en sån jättesnäcka?

Vad kräver snäckor för vård?

malu

Tittar på de och får massage av de :) :D
Närå, men typ... Inte så mycket. Gäller att man har ett intresse, annars tröttnar man nog rätt snabbt :P

MaLu: Hehe jag hinner visst före :D
Själv har jag tre (2 Achatina Fulica och 1 Achatina Iredalei) i ett 63-liters akvarium med nätlock (1-2 mm maskor har jag, funkar perfa) och skrivbordslampa till ljuset. Och så 10-15 cm blomjord. Sen har jag inrett med en rot, blomma i porslin och lite annat smått och gott.
Ger de mat (grönsaker) varje/varannan dag, fri tillgång till sepiaskal och duschar akvariet varje kväll så det håller sig fuktigt.
Misstänker dock att mina inte fattar hur man gör när man äter på sepiaskalet, så nu får jag dessutom rispa på det så det trillar ner i maten och i jorden så de kan få i sig det när de äter/glider omkring...

Mina snäckor

Senast ändrad:

Vad är sepiaskal?? Duschar du akvariet?, ska det vara såå blött? Är det achatina fulica sorten som blir störst då? Måste de inte ha ett större terrarium när de blir så stora som 15 cm?

..jag har ju ett 90 liters akvarium med två fiskar som antaglien snart dör... :(

Det blir nog inga snäckor för min del, har så det räcker med hästen. Men jag tycker att de var fräcka!! :)

malu

Såna där vita saker man brukar ha till fåglar. Behövs för kalket så de kan bygga upp skalet ordentligt.
Njae, men fuktigt ska det vara. Duschar inte i duschen direkt ;) Jag har bara en stor mugg som jag fyller mad vatten och häller på nätet, blir rätt jämnt iom maskorna och så. Men tänkte köpa en blomspruta sen istället.
Nope. Achatina achatina är störst, blir upp till 30 cm. Fulica blir runt 20 har jag för mig.
Nej då, det duger bra. Uppfödaren av mina fulicor har sina i ett akvarium på 42 liter tom, funkar prima ballerina! Är ju inte så de springer omkring direkt... Men plats ska de ju ha, det är klart. Själv ska jag köpa en dunabur att ha mina A. Achatina som jag får om några veckor i, den är på 58 liter den... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka