Vandra i Italien, men var?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 94602
  • Startdatum Startdatum
Restaurangmat är ca samma pris men mycket större chans att få mat värt pengarna ;) Pizzor är mkt billigare och godare :D Men det finns givetvis turistfällor med riktigt dålig mat oxå :down:
Jag har bott i Italien i många år, är halvitalienare, men kan inte Gardaområdet, förutom att jag är tillverkad där :D

Jag tror att det kan bli ett riktigt bar val!
Nu har jag inte varit i Italien sedan 2013, och då bilade vi bara igenom det här området. Men min allmänna uppfattning är att det är lite billigare än i Sverige. Vid Gardasjön gissar jag att det är lite dyrare under turistsäsongen på sommaren, men på skidorterna kan man bo väldigt prisvärt sommartid.

Har inte stannat precis vid Garda så kan tyvärr inte tipsa om någon ort/hotell där. Bekanta har ett vinhus strax söder om Garda och sonhustrun driver även ett värdshus, men den byn är väldigt sömning...

Att hyra bil är inga problem. Ett annat alternativ är biltåg från Hamburg till München (som jag tror fortfarande går). Tar ½ dag till Garda från München.

Räknas mitten av maj till mitten av juni som turistsäsong?
Gissar att det blir i maj.....
Nu har vi gjort ett lappkast och bestämt oss för att bila ner. Och vi har utökat trippen till 14 dagar. Är det rimligt att lägga 4 dagar på dit och hemresa och 10 dagar där? Vi tänkte isf fördela de 10 dagarna på att bo på 2-3 orter runt sjön.
Orta san Guilio är en av orterna vi funderar på att bo i under några dagar.

Eller, för svenska restaurangpriser får du generellt mkt bättre mat än här. Du kan hitta "små hål i väggen" med fantastisk mat och lägre priser.

Små hål i väggen är precis vår stil!!!!
Större restauranger lär vi inte gå på.

Vi brukar övernatta en natt i centrala Tyskland när vi bilar Stockholm-Italien, en gång startade vi sent och sov i Hamburg och Schweiz.

Nu har vi gjort ett lappkast och bestämt oss för att bila ner. Och vi har utökat trippen till 14 dagar. Är det rimligt att lägga 4 dagar på dit och hemresa och 10 dagar där? Vi tänkte isf fördela de 10 dagarna på att bo på 2-3 orter runt sjön.

Det borde inte vara värsta högsäsongspriser, men säkert mellansäsong eftersom många besöker Garda även på våren.

Har alltid tagit biltåget från Hamburg på kvällen (ta ½ dag dit från södra Sverige). Dagen efter tar det c:a ½ dag från München till Garda om man inte gör för många avstickare. Dvs totalt en dags och en natts resa. Kör man bara bil bör man klara det på två dagar från södra Sverige. Men, speciellt om det är mycket köer, får man nog bereda sig på att det blir ganska långa dagar. Beror förstås också på vilken väg man tar, vilka färjor etc.

Det borde inte vara värsta högsäsongspriser, men säkert mellansäsong eftersom många besöker Garda även på våren.

Har alltid tagit biltåget från Hamburg på kvällen (ta ½ dag dit från södra Sverige). Dagen efter tar det c:a ½ dag från München till Garda om man inte gör för många avstickare. Dvs totalt en dags och en natts resa. Kör man bara bil bör man klara det på två dagar från södra Sverige. Men, speciellt om det är mycket köer, får man nog bereda sig på att det blir ganska långa dagar. Beror förstås också på vilken väg man tar, vilka färjor etc.
Vi kör från västra Götaland. Vilken väg vi kommer ta är en av sakerna vi får utforska.
Det här med biltåg låter ju kanon. Hur funkar det? Cirkapris?

Nu sitter vi och googlar på hyra lägenhet. Bra el dåligt allternativ? Blir det någon större prisskilnad mot tex B&B. Kanske bättre med B&B för två nybörjarnötter?
Men att vara ifred lockar oss.

Något bra tips på orter att bo på?

Nar jag kor till Californien kor jag dubbla distansen pa 5 dagar ... med jattelik husvagn och hundar som rastas efter vagen. Jag stressar inte och kommer fram mitt pa dagen den femte dagen. Att jag har husvagn med innebar att jag kor saktare, men det innebar ju ocksa att jag inte behover leta efter boende (det blir oftast en rastplats efter vagen) och jag lagar min mat istallet for att leta matstallen efter vagen.

Sonen korde annu langre forra veckan, fran Florida till Nord Vastra USA. Som att lagga till en tredjedel pa min California trip, han korde personbil, letade upp motell att stanna over natten och korde pa 4 dagar ... men da pressade han fran tidiga mornar till 8-9 innan han stannade pa kvallen.

Jag skulle rekommendera att hyra bil istället för att köra ner, man tappar så otroligt mycket tid på att köra ner. Det är så mycket enklare att flyga ner och hyra bil. Då landar man på flygplatsen med reslust istället för trött efter ett dygns resa. Händer något med bilen så ringer man bara hyrbilsbilaget och ni behöver inte utsätta er egen bil för den italienska trafiken.

Kostnaden för biltåg varierar med när man åker och vilken standard man väljer. Man bör undvika fredagar under tyskarnas högsäsong... Vi räknar med att det lönar sig i a f. Vi sparar in en dag på tyska motorvägar och två nätter på hotell och kommer fram utvilade.
Största fördelen är att man bara har den roliga bilkörningen kvar. Från München via Garmish och Innsbrück är det jättevackert och även om trafiken stundtals är ganska tät så står det inte still så som det brukar göra på autobahn. http://www.dbautozug.de/autozug-se/resmal/

Lägenhet är bra eftersom italiensk frukost inte alltid är så bra för den som ska vandra hela dagen... nackdelen med lägenhet är att man kan behöva boka för en längre tid (en vecka). Så att kolla upp frukosten innan man bokar är ett tips. Sedan finns ju mellanformer. Bodde på hotell på skidort med halvpension, själva boendet var dock en stor lägenhet, gissar att vi hade kunnat ha självhushåll och bara ätit de måltider som vi ville i restauranten även på sommaren.

Kostnaden för biltåg varierar med när man åker och vilken standard man väljer. Man bör undvika fredagar under tyskarnas högsäsong... Vi räknar med att det lönar sig i a f. Vi sparar in en dag på tyska motorvägar och två nätter på hotell och kommer fram utvilade.
Största fördelen är att man bara har den roliga bilkörningen kvar. Från München via Garmish och Innsbrück är det jättevackert och även om trafiken stundtals är ganska tät så står det inte still så som det brukar göra på autobahn. http://www.dbautozug.de/autozug-se/resmal/

Lägenhet är bra eftersom italiensk frukost inte alltid är så bra för den som ska vandra hela dagen... nackdelen med lägenhet är att man kan behöva boka för en längre tid (en vecka). Så att kolla upp frukosten innan man bokar är ett tips. Sedan finns ju mellanformer. Bodde på hotell på skidort med halvpension, själva boendet var dock en stor lägenhet, gissar att vi hade kunnat ha självhushåll och bara ätit de måltider som vi ville i restauranten även på sommaren.

Kan man sova på biltåg eller är det vanliga sittplatser?
Gillar iden med biltåg skarpt.

Kan man sova på biltåg eller är det vanliga sittplatser?
Gillar iden med biltåg skarpt.
Det finns bara liggplatser och sov platser i kupéer av olika storlek (har förekommit tåg där man bäddade om sittplatser längs med vagnarna också - tänk "I hetaste laget" - men de tycks som tur är försvunnit).
Liggvagnskupéerna rymmer fem platser, men man kan boka hela även om man är färre. Tror att pris för hel kupé motsvarar priset för tre - fyra platser. Sovkupéer finns med 1- 3 platser. Inga rena sittpaltser och man måste boka bil/mc+ligg/sovplats

Frukost ingår. På längre sträckor finns (fanns?) även restaurantvagn där man kunde äta middag.

Tyvärr är konceptet på väg bort och det har redan blivit en del neddragningar och vissa linjer har försvunnit. Tror 2016 blir sista året.

Det finns bara liggplatser och sov platser i kupéer av olika storlek (har förekommit tåg där man bäddade om sittplatser längs med vagnarna också - tänk "I hetaste laget" - men de tycks som tur är försvunnit).
Liggvagnskupéerna rymmer fem platser, men man kan boka hela även om man är färre. Tror att pris för hel kupé motsvarar priset för tre - fyra platser. Sovkupéer finns med 1- 3 platser. Inga rena sittpaltser och man måste boka bil/mc+ligg/sovplats

Frukost ingår. På längre sträckor finns (fanns?) även restaurantvagn där man kunde äta middag.

Tyvärr är konceptet på väg bort och det har redan blivit en del neddragningar och vissa linjer har försvunnit. Tror 2016 blir sista året.
Tack för infon. Konceptet verkar ju lysande. Märkligt att avskaffa det :crazy:
Nu kommer inte vi att åka förens nästa år. Våren och sommaren är redan lite....fullknökad. Hoppas de kör nästa år med då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka