vänder rumpan till

Z

zillax89

Skrev en tråd för ett tag sen om samma problem. Har en 1 1/2 åring, sto. När men till exempel leker i hagen och plötsligt ger tecken "undan" så vänder hon rumpan till, eller iallafall halft. Hon har dock aldrig vågat sparka men vänt rumpan mot mej har hon gjort och jag vet inte vad det är med henne. Om jag höjer handen och gör en rörelse som hon vet betyder "håll dig undan" så vänder hon rumpan till, är det för att hon vill skydda sig själv, eller trotsa mina order..? eller kanske av något annat skäl..?
antagligen är hon osäker på mina avsikter men hon skall ju acceptera mitt utrymme, precis som jag accepterar hennes.

Sv: vänder rumpan till

Har köpt en shettis som gör likadant men som laddar o sparkar med bägge bakbenen .Han är en tuffing, blev lite svett när jag kände hovarna vid nästippen.Han försöker att skrämma alla han kan o har tydligen lyckats tidigare, han blir 3år o jag är den 5 ägaren!!!!Hur är hon annars ,är det bara i hagen när hon är lös som hon vänder rumpen till.Kan vara så att hon testar lite för att hon känner att hon kan fly undan om det går åt pipan.

det är ett tydligt tecken på att hon inte riktigt accepterar att det är du som ska vara högre i rang. Du ber henne flytta sig eller hålla sig undan och hon säger "f*n heller"...

Jag har inte riktigt förstått det där med att häst, som vänder rumpan till när man ber den flytta sig, är trotsig.
När man ber den flytta sig så blir det väl ofta automatiskt att den går bort från en och rumpan hamnar mot en, eller?
Vad har jag missat?
Jag betvivlar inte att häst som sparkar eller som gör det på ett demonstrativt sätt är trotsig. Men hur vet man skillnaden? Det kanske alltid är trots?
Nu blev jag ännu mer förvirrad :confused:
Ni som vet mer, kan ni inte förklara.

du märker ganska stor skillnad på en som bara vänder lugnt och går undan - den har accepterat dig som högre i rang.

Vänder rumpan till som jag tror att trådskaparen menar är när den signalerar genom att tex "hoppa" lite eller bara höja lite på bakdelen mot dig - innan den går iväg. Det är en varning.

Saima skrev:
Jag har inte riktigt förstått det där med att häst, som vänder rumpan till när man ber den flytta sig, är trotsig.
När man ber den flytta sig så blir det väl ofta automatiskt att den går bort från en och rumpan hamnar mot en, eller?
Vad har jag missat?
Jag betvivlar inte att häst som sparkar eller som gör det på ett demonstrativt sätt är trotsig. Men hur vet man skillnaden? Det kanske alltid är trots?
Nu blev jag ännu mer förvirrad :confused:
Ni som vet mer, kan ni inte förklara.

min häst har vänt rumpan till för att bli kliad flera gånger. Men nu märker man att hon liksom vänder rumpan mot mig när jag gör täcken att hon skall flytta på sig. man ser riktigt hur hon tänker, hur hon ger varningar hela tiden. dock har hon aldrig sparkat mig...än. Men hur gör man för att få henne att förstå att jag är högre i rang..? Dessutom har hon börjat bita av ingen anledning, stå och gnaga på mina kläder och grejs, har hon inte gjort förut. Jag vet inte hur jag skall reagera. Men när jag leder henne går hon lugnt bakom, gör ingenting. Förvirrad

zillax89 skrev:
min häst har vänt rumpan till för att bli kliad flera gånger. Men nu märker man att hon liksom vänder rumpan mot mig när jag gör täcken att hon skall flytta på sig. man ser riktigt hur hon tänker, hur hon ger varningar hela tiden. dock har hon aldrig sparkat mig...än. Men hur gör man för att få henne att förstå att jag är högre i rang..? Dessutom har hon börjat bita av ingen anledning, stå och gnaga på mina kläder och grejs, har hon inte gjort förut. Jag vet inte hur jag skall reagera. Men när jag leder henne går hon lugnt bakom, gör ingenting. Förvirrad
handmatar du?

Har också ett 1 1/2 årigt sto som gör likadant när jag säger åt henne att gå undan. Har tittat på henne i hagen och hon gör faktiskt likadant mot de äldre, mer ranghöga hästarna också.. Vad betyder det? Är hon bara en trotsig tonåring, eller?:confused:

nix, skulle aldrig få för mig att handmata en häst, om hon får något kastar jag in det i hagen på marken, lägger på golvet i boxen.... ja, allt förutom handen. Dessutom har hon blivit jättenafsig. Om jag står och gosar med den ranghögaste hästen kommer den lille där å börjar nafsa i jackan, jag vänder mej och hon slutar genast, sen när ja återgår till den ranghögaste hästen är den lille där och nafsar igen. fast när hon är nere vid benen osv slickar hon bara. jag vet inte hur jag skall hantera det, häromdagen stod jag utanför boxen och den lille hugger tag i min jacka så jag visar tänderna och hon ryggar bakåt och slår i mina tänder, då dröjde det ett tag innan hon vågade göra så igen men asså jag vet inte, var det helt fel att reagera så..? Jag känner mig bara så dum hela tiden, hon har nästan alltid öronen bakåt, kanske inte struckna men ändå bakåt liksom. fast ibland kan hon ha öronen framåt och vara hur glad som helst.
Idag när jag skulle ta på grimman högg hon efter min hand, det känns som om hon är missförstådd på något sätt men vet inte vad det är eller vad man ska göra åt det.

Racer skrev:
Har också ett 1 1/2 årigt sto som gör likadant när jag säger åt henne att gå undan. Har tittat på henne i hagen och hon gör faktiskt likadant mot de äldre, mer ranghöga hästarna också.. Vad betyder det? Är hon bara en trotsig tonåring, eller?:confused:

Min är Precis likadan (och lika gammal) gör också mot äldre hästar.. hon liksom står och trycker emot när de biter henne i rumpan, ibland hoppar hon mot dom lite.. vet faktiskt inte riktigt heller vad jag ska göra... lös i rundcoralen sparkar hon bakut med, men i grimskaft vågar hon inte riktigt..

zillax89 skrev:
nix, skulle aldrig få för mig att handmata en häst, om hon får något kastar jag in det i hagen på marken, lägger på golvet i boxen.... ja, allt förutom handen. Dessutom har hon blivit jättenafsig. Om jag står och gosar med den ranghögaste hästen kommer den lille där å börjar nafsa i jackan, jag vänder mej och hon slutar genast, sen när ja återgår till den ranghögaste hästen är den lille där och nafsar igen. fast när hon är nere vid benen osv slickar hon bara. jag vet inte hur jag skall hantera det, häromdagen stod jag utanför boxen och den lille hugger tag i min jacka så jag visar tänderna och hon ryggar bakåt och slår i mina tänder, då dröjde det ett tag innan hon vågade göra så igen men asså jag vet inte, var det helt fel att reagera så..? Jag känner mig bara så dum hela tiden, hon har nästan alltid öronen bakåt, kanske inte struckna men ändå bakåt liksom. fast ibland kan hon ha öronen framåt och vara hur glad som helst.
Idag när jag skulle ta på grimman högg hon efter min hand, det känns som om hon är missförstådd på något sätt men vet inte vad det är eller vad man ska göra åt det.

Prova att "kicka" till den lite ovanför hoven eller på smalbenet när den försöker nafsa.. det funkar väldigt bra som distrahering, och efter ett tag förknippar de nafsande med att få en "pet" och tittar automatiskt ner på benet, det gör att de glömmer vad de skulle göra..man behöver inte titta på dom och se arg ut utan bara göra det och sen låtsas som de regnar.. funkar bra på mina iaf..

pitbull_lisen skrev:
Prova att "kicka" till den lite ovanför hoven eller på smalbenet när den försöker nafsa.. det funkar väldigt bra som distrahering, och efter ett tag förknippar de nafsande med att få en "pet" och tittar automatiskt ner på benet, det gör att de glömmer vad de skulle göra..man behöver inte titta på dom och se arg ut utan bara göra det och sen låtsas som de regnar.. funkar bra på mina iaf..

Okey, skall testa det, det är någonting som jag brukar göra när hon "sprättar" med ena frambenet, bara putta fram benet så hennes ben slår i mitt ben och så står hon där.."vadå, va hände?" så blir hon mycket mer intresserad av vad som hände än att sprätta med benet.
Kanske funkar när hon nafsar också, fast kanske kan göra det annorlunda så det inte blir samma sak för flera olika saker, kanske blir förvirrande..?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30