Vänder in rumpan vid longering

_moa_

Trådstartare
När jag longerar min tre åring så varje gång vi ska sakta farten eller göra halt så vänder han in rumpan mot mig och liksom bort med huvudet. Han höjer också huvudet extremt och riktar öronen mot mig.
Är han osäker på situationen? Han har kanske inte förstått det ännu? Vad tror ni?
Han är väldigt tuff och framåt i andra situationer och pratar mer än gärna med allt som rör sig så han är ingen osäker häst i vanliga fall.

Sv: Vänder in rumpan vid longering

Det är brist på respekt från hans sida.Hästen ska aldrig vända baken mot dig utan när du ser att han börjar se ointresserad ut, så dra till i linan så hans huvud kommer mot dig och efter kommer då kroppen oxå.Upprepa detta tills han förstår.Träna även på att få honom att flytta bakdelen när du trycker på den.Använd lätta tryck men var noga med att vara tydlig.Släpp när han börjar luta sig åt rätt håll.

Han är lite för dåligt uppmärksam på dig.
Led in framdelen o beröm.

Är det lika i bägge varven?

Brist på respekt och inget ledarskap. Hästen ska ALDRIG vända rumpan emot dig. Däremot ska han vända sitt huvud mot dig och visa uppmärksamhet. Träna på att flytta hans bakdel och när han vänder in rumpan emot dig i longeringen så veva på honom med repet mot bakdelen och flyttar han inte ut den så så ge honom en smäll med repet på bakdelen. Förstärk signalerna hela tiden om han inte lyssnar, men börja med så lite som möjligt.

Så ni tror han är respektlös då. Högst troligt med tanke på att han tror han är störst, bäst och vackrast på denna jord. Men jag är ändå rädd att han är osäker och inte förstår och då vågar jag inte daska till honom på rumpan. Men ska prova lite försiktigt imorgon med longeringen och se vad som händer om jag vänder hans huvud mot mig.

Att daska till honom kommer nog bara göra honom förvirrad.Men dra in huvudet som jag beskrev tidigare så lär han sig snabbt:idea:

Är det en islänning?
Jag tror att du utövar för stort tryck när du stannar honom och då går han in i sig själv och vänder sig bort sådär.
För jag får inte intrycket av att han hotar dig med rumpan? Han vänder sig bara bort?

Jag skulle jobba honom lös och få honom att vilja komma till mig först... Men det där tror jag det är bäst du får lite hjälp med av någon duktig, det är svårt för oss att säga något när vi inte sett hela situationen...

Nej det är en liten shettis på 3 år.
Jag hade gärna försökt jobba honom lös men vi har ingen rundkorall och om jag släpper honom i paddocken känns det som att det förlorar lite av sin effektivitet. Hade kunnat sätta en tråd emellan men jag gissar på att han springer rakt igenom den.

Han hotar mig inte med rumpan utan vänder sig bara bort. Får kolla runt lite om det finns någon här omkring som är duktig. Men sen har jag funderat på om han är rädd för spöet. Han blir alltid spänd och jobbig när det är med nämligen.

Jaja, tack för hjälpen i alla fall :D

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 481
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka