vänder baken mot folk..

E

eloon__

Jag hjälper till lite med en b-ponny som i övrigt är jätte trevlig o så. Men när man ska ta henne ur boxen så vänder hon baken mot en...:smirk: Jag har hört med hennes ägare och hon gör så mot dom också. Dom hade testat att gå in i boxen o försöka hämta henne men då sparkade hon. Det har jag aldrig testat för jag ser att hon "hotar".

Får alltid locka med en morot eller så och det ska man ju inte behöva tycker jag.. Då kanske hon vänjer sig vid att alltid få det..

Första jag kunde komma på var att hon vill va ifred. Men det är ju bara en person som är hos henne varje dag. Blir borstad en gång om dan, riden en gång osv. Tycker inte att det är så mycket folk omkring henne! Så varför vill hon vara ifred då?

Någon som har varit med om liknande eller kan kommapå vad problemet är?

Sv: vänder baken mot folk..

Jag tänker mig att det kan vara ett ledarskapsproblem... Hon hotar som en ranghög och när folk går undan (för man vill ju inte bli sparkad) får hon bekräftat att hon är högre...
Så kanske lite ledarskapsövningar vore något?
Då brukar hästen ofta få större förtroende för en och bli mer villigt till samarbete. Såklart tycker väl en ranghög häst att den inte ska behöva lyda ranglåga människor :crazy:

jaaa..Att jag inte har tänkt på det! Har sett flera gånger att hon puttar sin ägare. Det är ju så man kan göra för att vara ledare, flytta på sin häst o visa att jag bestämmer vart du ska vara typ. Men i det här läger är det verkligen ponnyn som bestämmer vart sin ägare ska vara. Hon springer ofta iväg när man leder henne också. Ett teckan till på att hon tycker att hon bestämmer.

Men vad är bästa sättet att göra när hon vänder sig med baken mot en? Jag funderar på att gå rätt in ovh ignorera att hon gör sådär så att hon förstår att hon inte kommer någon stans med att hålla på så. Hon är inte så stor ju så om jag går nära blir en eventuell kraft från en spark inte så hård.

Den här hästen upplever att allt inte är som det ska.
Innan man börjar ana ugglor i mossen (ledarskapsproblem) bör man nog kolla hästens hälsotillstånd.
Att den inte upplever sadling, ridning som smärtsamt (kan vara ryggproblem, tandproblem tex.
Att det finns en bra fungerande kommunikation vid ridning.
Att den inte känner sig stressad eller vantrivs på annat sätt, det kan vara allt från kroppsliga åkommor till vantrivsel i flocken.

När man kollat igenom kroppen proffissionerad hjälp, och satt sig in hur den har det bland kompisarna, och sett att det finns en bra relation mellan ryttaren, i ridning och övrigt umgänge.

Ja då, är det dags att se på ledarskapsfrågan.
Där finns mycket trevliga och utvecklande kurser/övningar man kan göra tillsammans, och få en bättre kommunikation/ledarskap.
Trick-training, är en annan variant, som har ungefär samma effekt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 670
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur