vana att resa sig?

Willja

Trådstartare
Jag har provridit en treåring som reste sig vid ett par tillfällen på banan. Det var en annan häst på banan som hästen jag red ville följa efter och när jag drev på så reste hon sig.

Jag gillade verkligen stoet i alla andra situationer. Trevlig gång, bra i skogen, stadig vid "läskiga saker", välriden och väluppfostrad.

Kan det ha varit en "engångsföreteelse" att hon reser sig i och med ny ryttare osv, eller ska jag dra öronen åt mig?

Hon är kollad av equiteraput utan anmärkning och ska besiktigas inom kort.

Jag får troligtvis ta henne på prov något halvår. Är det värt att chansa?

Sv: vana att resa sig?

Någon som har någon teori??
Jag ska nämligen titta på nästa häst idag och vill gärna veta hur jag ska tänka:-)

Det där är svårt att svara på. De är ju fortfarande bara valpar vid den åldern. Det kan ju vara så att hon har lätt för att ställa sig när ni har olika åsikt om saker och ting, eller så var det bara, precis som du själv skrev, osäkerhet.

Prova hästen en gång till och om du verkligen kan ha den på prov i 6 månader så är det ju lika bra att chansa (du verkade ju gilla hästen annars). Skriv i kontraktet att du vill kunna lämna tillbaka henne om du vill pga stegrandet.

Mvh

Tora

jag har en 3 åring (som jag köpte nyligen) han känns mera avkopplad när han är ensam på ridbana, är det andra runt honom så kan han bli "bockig" och inte riktigt slappna av. Nu håller vi på och försöker lära honom att ha andra omkring sig..han är bara bebis och det går bättre för varje gång...igår va han superduktig! :laugh:

hon kan ha rest sig för att hon va osäker med andra ord.

tveksamt att man får ta en unghäst på foder faktiskt. Tror inte många ägare vill ta den risken.

tveksamt att man får ta en unghäst på foder faktiskt. Tror inte många ägare vill ta den risken.

Fast det är ägaren som föreslog det, då hon gärna vill att jag ska ta hästen...
Det är lite köparens marknad idag har jag märkt då jag har fått det erbjudandet från åtminstone tre stycken...

jo det sägs att de tär köparens marknad men jag håller inte riktigt med om det då jag både sålt o köpt hästar nu utan problem.

Man ska man passa sig lite med att ta häst på foder, speciellt unghästar. Jag gjorde misstaget själv en gång och red in o utbildade o ägaren kom på att nu skulle hästen hem. (kanon o ta hem o sälja den ännu dyrare än utlovat pris som va satt till mig innan den va utbildad) Det va en lång strid innan jag fick rätt (genom advokat) o då hade vi ändå skriva kontrakt. När det gäller unghästar så har jag lärt mig att köpa och själv sälja om det inte känns helt rätt efter ngt år..man får ändå ut mer för den än vad man gett eftersom den stigit i utbildning....

Följ din magkänsla! provrid flera hästar!

Liknande trådar

R
Hästhantering För att göra en lång historia kort; Har en häst som kom till mig som 3-åring. Var då mycket aggressivt lagd, sur och otrevlig. Bet fram...
2
Svar
27
· Visningar
6 775
Senast: galite
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar