Van Richard

funderare

Trådstartare
Hej.

En kompis till mig har en häst till salu och fick svar ifrån en Van Richard som ville köpa hästen och ge den i present till sin fru och dotter... frun var veterinär... från första mejlet han skickade blev vi alla lite misstänksamma.. det var nåt som inte riktigt stämde... andra mejlet han skrev var ännu mer skumt.. han skrev samma saker flera gånger.

Såg här på buke att det fanns en tråd angående detta... men den var från 2005... så jag skriver detta för att VARNA er alla!

Dessa människor skickar en check med pengar... en summa högre än priset på hästen... sen ber dom er skicka tillbaka mellanskillnaden... checken som dom skickat funkar inte... men det märker inte banken på en gång utan ca. 2 veckor efter... det är inte bara hästar dom "köper"... utan även sadlar, hästtransporter, bilar... m.m.

Vill ni läsa mer om bluffarna kan ni googla "Nigeriabluffen"...

Har tyvärr inte mejlet här nu... men lägger in det så fort jag har möjlighet!

Sv: Van Richard

Ja herre gud, det har varit många trådar om det senaste året, det är säkert ett av namnen bland tusentals som används. Och det är inte bara hästarannonser som används, det är bil och hus annonser också.

Mejladressen som användes:
gap.vanrichard1@gmail.com

Första mejlet han skickade:

Greetings,

I saw your advert regarding your ....Arabiskt Fullblod, född 2011. ... ,
For sale , I would like to know your price on demand in
Euros, recent images and present
Conditon because i would love to make a quick purchase .
van richard

De allra flesta reagerar ju som du och inser att det är något skumt. Jag vet inte någon som skulle nappa - men om man programmerar en mailrobot att skicka sådana svar på, lågt räknat, 100 000 nya annonser varje dag så kommer man antagligen att träffa någon eller några villiga offer varje dag. Och då är man in business...

Han brukar vilja köpa mina sadlar också ;)

Har man annonser ute brukar man få sk. nigeriabrev. Jag tycker det dock är värre nu med Swedbanks-mailen man får. Det märks ju att det är nått skumt med dem också men inte lika tydligt.

Nigeria brev, jag förstår inte hur ngn kan gå på det ärligt talat.
Åker direkt i papperskorgen, öppnar dem inte ens.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka