välriden häst..lätt häst?

U

Uddatyp

kanske fel forum men syftar bara på ridningen.

är välridna hästar alltid lätta för alla att rida?
eller kan en välriden och bra utbildad häst vara svår och testande också?

min häst är välriden, bra utbildad men ganska svår..kräver att man är bestämd o så..annars testar han och tar va ja fattat de som lätt över.

han går väldigt bra o lyssnar väldigt bra när man väl fått honom på sin sida..när han testat klart..då är han liksom med på allt.

så sa en i stallet att eftersom han är sån testande har han ingen respekt för ryttaren? att välridna hästar aldri kommer på att dom ska testa och gå emot skänklarna?

min häst är nämligen inne i en testperiod och har nu kommit på att han inte vill gå undan för skänklar o så..går emot mycket..en funkar bra när man bråkat lite med honom...o då sa dom i stallet att han inte va välriden och bra utbildad?

så är de väl inte? alla hästar kommer väl in i testperioder o så nångång?
de finns väl välridna hästar som går på hög nivå men som endå kräver att ryttaren är bestämd? eller har dom välridna hästarna alltid respekt för skänkel och ryttare?

jag har nu bara haft hästen i ett par månader..inte så länge och är nämligen först nu som han börjat testa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: välriden häst..lätt häst?

Det kan ju vara så att hästen har ont någonstans och därför går emot? Kan ju vara en så enkel sak som att den har träningsvärk? Eller att den har en sko som börjar bli lös och kanske trycker någonstans? Utrustningen kanske skaver? Jag upplever det som att de flesta hästar som går emot inte riktigt förstår vad jag menar. Det är helt enkelt jag som ryttare som gör fel. Då brukar jag tänka på att verkligen sitta rakt över hästen - för om man lutar åt något håll måste hästen kompensera. Jag brukar också använda sporrar eller spö för att tala om för hästen vad jag vill. Jag brukar kräva att den ska ta ledande tygeltag, vara ställd inåt eller utåt just så mycket som jag vill. Såna övningar brukar hjälpa.
 
Sv: välriden häst..lätt häst?

När jag menar att jag använder sporrar och spö menar jag givetvis inte att hästen ska ha stryk!! - utan att man använder sporrar och spö som vad de faktiskt är : hjälpmedel. Man förtydligar hjälperna.
 
Sv: välriden häst..lätt häst?

men om man utesluter att den har ont.
har kollat utrustning, allting..o den tidigare ägaren har sagt att man måste vara väldigt bestämd..o de funkar ju när ja rider för tränare och gör rätt,
men jag blir osäker när ja rider ensam och han börjar bråka, vågar inte riktigt säga till honom då..men gör endå så gott ja kan o de slutar alltid bra..när ja rider för tränare känner ja mej säkrare på nåt sätt och säger till honom, o då slutar han.

sen har tränaren också ridit honom just för att se hur han är..om de är nåt fel..men då går han jättebra o lyssnar o så..om han ska gå bra så kräver de endå att man gör rätt helt enkelt.

jag har däremot inte använt sporrar..skulle detta hjälpa lite tro?
att han kanske lyssnar bättre för skänkeln då? han är jämt riden med sporrar innan ja köpte honom nämligen.
 
Sv: välriden häst..lätt häst?

jag har ridigt flera väldigt välridna hästar som inte alltid varit så lätta att rida. fast det har mer berott på deras personlighet.

en gav blanka tusan i en om man inte gjorde rätt, en annan var hingst med myyycket energi och ibland bubblade den över, en tredje var också så glad att det ibland blev alldeles för kul. o så min fasters häst som var ett monster när han var ung men nu är jättesnäll- för det mesta!

fast jag hade nog tagit mig en rejäl funderare om en häst som "alltid" varit lydig en dag fick för sig att testa. kanske är den urless på arbetet?
 
Sv: välriden häst..lätt häst?

hästen är bara 6 år, och ja har inte ridit honom så länge, sen har ja ju inte heller krävt nåt direkt förren nu, har haft lära känna period, sen är han väldigt väldigt pigg nu med..
sen testar han lite överallt..inte så mycke men som ute i skogen..har under den tiden ja ridit varit totalt orädd..och sen nu blev han rädd för en stol helt plötsligt..vägra gå förbi men tillslut så gick de o nu bryr han sej inte längre.

sen går han väldigt bra ute i skogen..arbetar på bra o lyssnar..de är mest på ridbanan han går emot lite..men efter lite övertalning så går de ju bra.
sen lyssnar han dessutom bra på rösten..så säger ja trav så travar han..däremot säger ja ingenting utan bara använder skänklar o säte då kan han gå emot..men inte om ja bara sitter still o säger trava samtidigt som ja använder skänkel o säte då går de jättebra.

antagligen mycke jag som ger otydliga hjälper..eftersom han gör rätt när ja rider för tränare..eller ja gör rätt.

så gissar o hoppas på att de bara är testa han håller på med.
 
Sv: välriden häst..lätt häst?

o sen kanske ska säga att när han vet vad man ska göra..typ om man tränar igångsättningar..rider serpentiner och och övar från halt till trav/galopp då går de jättebra..då e de som att han vet vad de går ut på och då e han med hel tiden, lysnar jättebra.

men däremot från skritt..just från skritt då ska han börja tjaffsa o hålla på..men från halter går de mesta bra.

hur ska ja göra? vet ju att de e mitt fel..mycke är mitt fel iallafall..han vet ju hur man ska göra..men hur ska ja göra..tydligare eller mindre tydligare hjälper?
 
Sv: välriden häst..lätt häst?

om han bara är 6 är det säkert bara en fas i livet!

bara att kämpa vidare och inte ge sig, så kommer det säkert ge med sig!
 
Sv: välriden häst..lätt häst?

En välriden häst behöver inte alls vará lätt för alla att rida. En välriden häst kan vara så känslig att den behöver extakt rätta hjälpen för att utföra vad du ber om och är du inte tillräckligt tydlig får du inte alls vad du vill. Andra hästar kan vara mera förlåtande och gör vad du ber om även om du kan vara otydlig.
En välriden häst kan däremot vara ett bra "facit". Hästen lär dig att vara mera exakt i hjälpgivningen och då får du genast vad du ber om.
 
Sv: välriden häst..lätt häst?

KL
Håller helt med , jag skulle aldrig kunna rida en mycket välriden häst.
Att den inte blir stallmodig för att den är välriden tror jag inte på.
Det är väl ganska typiskt att det går bra i början och sen skiter det sig ett tag.
Till TS
Du kanske är en duktig ryttare som kan ta vara på den välridna hästen och då blir det säkert bra efter smekmånaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp