Valpning på 63:e dygnet - beräknat från när??

S

San Q

Har en terrier hemma som ska valpa om några veckor och tänkte bara kolla om man räknar 63:e dygnet från första eller sista parningstillfället? Hon är parad tisdag-onsdag-torsdag och vissa säger räkna från tisdagen, andra från torsdagen och ngn annan onsdagen....

Jag blir lite snurrig. Första gången jag har en valpkull och första gången för tiken. Vad har ni för erfarenheter? Brukar era tikar gå tiden ut?? Skillnad på förstföderskor och andra?

Sv: Valpning på 63:e dygnet - beräknat från när??

Hej!
Jag fick valpar den 3-4/5 har en Jack Russell, eller ja 5 valpar oxå!!
Små hundar går oftast nån dagkortare än andra även om det är lite större kullar kan man räkna bort nån dag. Det här var hennes andra kull. Första gången gick hon exakt 63 dyn om man räknade i från första betäckningen.
Denna gång gick hon bara 60-61 dagar ifrån första parnings dagen och då parades hon 5 dagar i rad.

Jisses vad söta!!

Ja, det är väl olika från tik till tik... får väl hålla koll och tempa och så.... men det är alltid bra med lite statistik och erfarenheter från andra!!!

Man brukar väl räkna från första parning? Små hundar kan ju valpa tidigare, tempa ingen dum idé.

I ditt fall skulle jag personligen räkna från Onsdagen.

Har en terrier hemma som ska valpa om några veckor och tänkte bara kolla om man räknar 63:e dygnet från första eller sista parningstillfället? Hon är parad tisdag-onsdag-torsdag och vissa säger räkna från tisdagen, andra från torsdagen och ngn annan onsdagen....

Jag blir lite snurrig. Första gången jag har en valpkull och första gången för tiken. Vad har ni för erfarenheter? Brukar era tikar gå tiden ut?? Skillnad på förstföderskor och andra?

Det beror ju på när det "tog". Det är valparnas utveckling som sätter igång förlossningen, så om hunden är stor eller liten, förstföderska eller omföderska spelar ingen roll. När det börjar närma sig får du hålla koll helt enkelt eftersom du inte kan veta när valparna är klara för leverans. En av mina tikar valpade på 57:e dygnet, men det var stora och rejäla valpar och helt fullgångna. Jag parar oftast bara ett språng för övrigt, vilket gör det lätt att veta från vilken dag man ska räkna.

Min förstföderska (tjuvbetäckning visserligen, så jag har ju bara en parning att räkna från) födde sina 8 valpar 6 dagar för tidigt så du bör nog vara ute iaf en vecka innan täkt förlossning och ha extra koll.

Man borde räkna från första parningsdagen, misstänker jag, eftersom tiken oftast blir dräktig så fort hanen "fastnat" i henne.

Hu...jag börjar allt bli lite nervös..... ska köpa en "hundtermometer" så jag kan tempa henne i god tid..

Hu...jag börjar allt bli lite nervös..... ska köpa en "hundtermometer" så jag kan tempa henne i god tid..

Ingenting att oroa sig för :)
Vi blev helt chockade över hur fint min tik klarade det, trots att det var så många valpar och första gången.
dock hade hon ju några valpar som var lite besvärliga vid födseln (en hane var för stor och fastnade, en annan hane ville inte komma igång med andningen och 2 tikar kom ut med baktassarna först)
men det gick helt galant trots det. Hon är så människoälskade så hon skrek om vi lämnade henne och så blev hon något lat då vi var lite för mycket med och tog hand om att få igång andning osv på valparna.
Vi hade kunnat låta henne ta hand om mer själv, men ingen skada skedd. Vi planerar ändå inte fler valpar på henne :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 589
Senast: Nota
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 685
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar