valpkurs ovaccinerad

B

Buppisen

Har av många fått tipset att gå valpkurs så tidigt vi bara kan med lille Cilas, samtidigt som somliga menar att han ABSOLUT inte ska träffa andra hundar innan hans vaccination om ca 2 v.

Vi är förstagångshundägare och Cilas är en orädd och självständig Goldenvalp på snart 10v. Valpkursen startar på söndag, då är han alltså 10,5v. De tar emot ovaccinerade valpar (Goldenklubben).

Vad tycker ni är det rätta? Antar det finns två läger här också...

Sv: valpkurs ovaccinerad

jag hade inte åkt med en ovaccinerad vovve på kurs..

Alltså risken att han ska smittas är ju ganska liten här i Sverige, fast jag kan tycka att det är i tidigaste laget att gå valpkurs med en valp på 10 v..

Vi kommer gå kurs med våran när hon fyllt 13 veckor och jag tycker att det är lite tidigt, men det går ingen mer kurs senare i år...
( kursen börjar i oktober )

Om man bortser från vaccinationen, vad är det som du tycker är för tidigt? Detta är inte menat som kritik eller så, vi vill bara lära oss mer.

De som vi pratat med och som är förvalpkursen menar att det juär vi hundägare som ska lära oss på kursen i första hand. Om Cilas klarar momenten eller inte spelar mindre roll, men vi får en bättre kunskapsgrund, vilket de tycker är bra eftersom vi inte haft hund förr. Så slipper vi "varför gjorde vi inte så"-känslan. Vi är båda väldigt måna om att göra "rätt" saker med Cilas...

Senast ändrad av en moderator:

Ni har bara haft honom hemma i 2 veckor och jag tycker det är i tidigaste laget att då börja "träna" bland en massa hundar och andra människor, men det är min personliga åsikt.

Jag vill personligen att mina valpar ska känna full trygghet med mig innan jag börjar på kurs.

Ni gör ju som ni vill men jag skulle ge rådet att läsa en massa hundböcker om valpar och uppfostring också vid sidan av valpkursen ..

Lycka till

Tidigast runt 4 månaders ålder tycker jag är lämpligt att börja gå på valpkurs med sin valp..

Ja jag håller med dig egentligen hade jag velat vänta några veckor till..

Men det går inga fler valpkurser detta år, men jag kommer att hoppa över vissa moment i och med att hon är så liten/ung...

Om man bortser från vaccinationen, vad är det som du tycker är för tidigt? Detta är inte menat som kritik eller så, vi vill bara lära oss mer.

De som vi pratat med och som är förvalpkursen menar att det juär vi hundägare som ska lära oss på kursen i första hand. Om Cilas klarar momenten eller inte spelar mindre roll, men vi får en bättre kunskapsgrund, vilket de tycker är bra eftersom vi inte haft hund förr. Så slipper vi "varför gjorde vi inte så"-känslan. Vi är båda väldigt måna om att göra "rätt" saker med Cilas...

Jag tycker det är för tidigt för en sån ung valp att vara med i flera timmar och vara aktiv.
Åka till klubben kan du göra ändå så den får social träning, men jag tycker det är tidigt att gå kurs.
Fråga om du får gå utan hund :)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag går nu i valpköpartankar då jag kommer att studera på distans och alltså vara hemma i 3 år framöver, känner att inget tillfälle är...
2
Svar
34
· Visningar
3 991
K
Övr. Hund I den närmsta bekantskapskretsen finns två hundar som vållar lite problem som vi har svårt att lösa. "Fido" är jämnårig med min hund...
Svar
15
· Visningar
1 538
Senast: Jadzia
·
U
Övr. Hund hur funkar de? när hunden är nervös och väldigt försiktig när andra hundar bara springer fram..har märkt att det går bra när hundarna är...
Svar
4
· Visningar
1 167
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka