Valpfråga!

Fraggel_Tess

Trådstartare
Nu ringde min mor ang. Ronja som är 4 veckor. De började ge henne lite uppblött valpfoder förra veckan och nu har Ronja fått lite lös avföring och det är svartfärgat. Kan detta vara normalt när de vänjer sig vid annan mat än bara mammans mjölk?
 
Sv: Valpfråga!

Onormalt är det inte direkt, men kanske inte jättenormalt heller..

Hur mycket uppblött foder får valpen och vad är det för foder?
 
Sv: Valpfråga!

Det är ett av Hills valpfoder och mängden den får är den rekomenderade mängden. Ska be mamma ringa veterinär istället.
 
Sv: Valpfråga!

Fast vid 4 veckors ålder, räcker det ju med någon/några kulor 3-4 ggr/dag.

Att en valp blir lite känslig i magen är som sagt inte direkt ovanligt. Är den pigg i övrigt, så skulle jag låta den få enbart dia någon/några dagar och se om magen stablilserar upp sig. Detta under förutsättning att det inte rinner väldigt löst bajs ur den vill säga.

Är hon/ni väldigt bekymrade, så ska ni dock ringa en veterinär och rådfråga.
 
Sv: Valpfråga!

Nu ringde min mor ang. Ronja som är 4 veckor. De började ge henne lite uppblött valpfoder förra veckan och nu har Ronja fått lite lös avföring och det är svartfärgat. Kan detta vara normalt när de vänjer sig vid annan mat än bara mammans mjölk?

är inte de lite tidigt o ge valpfoder
när de är fyra veckor:confused:
 
Sv: Valpfråga!

Börja med att avmaska valpen om det inte är gjort inom den senaste veckan, diarré beror oftast på mask på småvalpar. Köp Banminth-pasta på Apoteket och sätt igång snarast, det är inte alls bra att valpen har diarré, den torkar ut snabbt.
Sedan undrar jag - är din mamma uppfödare till Ronja och blev det bara en valp? Varför har hon annars en 4-veckorsvalp? Valpen ska dia tiken i minst ett par veckor till, med tillskott/smakprov av uppblött hundfoder. Med tiden ökar man fodergivan och låter valpen dia mindre och mindre.
 
Sv: Valpfråga!

Ronja är resultatet av en tjuvparning och vad jag vet, så diar hon tiken ännu, men precis som alla andra valpar ska hon ju avvänjas..
 
Sv: Valpfråga!

Exakt :D

Min lillskrutt ska avmaskas första gången om 2 veckor och de brukar ju huskas rätt bra och tycka riktigt illa om smaken på banminthen :rofl: :rofl:
 
Sv: Valpfråga!

kl
Kontakta veterinär. Svart avföring brukar betyda att det är en blödning i magsäcken eller långt fram i tarmsystemet. En så liten valp har inte så mkt att "ta av" så man bör sätta in behandling så tidigt som möjligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
511
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 574
Senast: fixi
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 107
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
458
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp