Valpfoder?

Lycanthrope

Trådstartare
Ger ni valpfoder till era valpar?
Om någon inte gör det, varför inte?
Måste man göra det?

Detta har ingenting med vårt hundköp att göra, utan en kompis som aldrig gett sina valpar extra dyrt valpfoder, men de mår lika bra ändå..
 
Sv: Valpfoder?

Jag hade också en period däjag bara gav min ena hund Coops torra..det var det enda han åt övht i fler än 3 dagar....Att hitta fram till ett bra foder som hunden äter i denna djungel av producenter kan ju vara omöjligt.
Nu äter han ett dyrare foder som består av lax o ris, det äter han med glädje, men jag vet inte om han mår så mycket bättre nu än vad han gjorde med Coops....iofs så blev han av med eksemet i nacken..... men det tog säkert 6 månader. Annars är han lika fin i päls o hull som han var förut.

Coops 119:
Nya 479:-

Är det verkligen värt pengarna undrar jag ibland.....
 
Sv: Valpfoder?

vi ger vår rottisvalp, tre månader, speciellt valpfoder. vet inte om det är dyrt om man jämför vad foder kostar till vuxen hund. Men det märks att lillkillen mår jättebra av det, och växer och är fin i pälsen (det syns på lortarna också :o ).
tidigare har vi haft problem med hundar som fått klåda, diarré och matt päls av speciellt foder.
Det som vi har nu är Carrier valp (rosa påse). Vi ger honom inget annat än det tre gånger om dagen. Han växer så mycket att vi väger honom varje vecka för att kunna ge rätt mängd.

det är svårt att få rätt mängd vitaminer, mineraler, spårämnen, fett och proteiner mm mm mm annars. Han ska ju växa ordentligt och inte får brister som märks först senare i livet.
Sen äter han ju förståss allt annat ätbart och icke ätbart, vet inte hur mycket mineraler det är i stolsben...:rofl:
 
Sv: Valpfoder?

jag ger min valp som är 3 månader "royal canin,junior"det funkar utmärkt:) det kostar 499kr för 15 kilo...
 
Sv: Valpfoder?

Vi har nu hund nummer tre som fötts upp på vuxenfoder, och det går alldeles utmärkt.
De första två var collie, båda blev över 13 år gamla. Trean är en blandras.

Immer
 
Sv: Valpfoder?

Nej, jag ger inte valpfoder

Jag har aldrig sett en varg göra det, utan när vi börjar ge dom mat så ger vi uppblött köttfärs, en tillsätter vi majsvällning, och tillsist uppblött foder (lonestar) , det första valpköparna får ta bort från maten (vid 3 månader) är majsvällningen, vid 4 mån. köttfärsen.

Jag höjer upp kalicumhalten och proteinhalten med vällingen och köttfärsen, men man kan inte ge vällning hur länge som hellst, för du har ju ad i den, som använder sig av kalken...
 
Sv: Valpfoder?

Min valpar får högenergi vuxenfoder. Sen gör jag som islands_lover, men tar bort köttfärsen och vällingen tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpfoder?

När jag köpte min schäfer tik åt hon Carrie valpfoder, efter ett tag böt jag till Robur valpfoder, men är nu till baks på Carrie... Börjar fundera på det min hundinstruktör sa åt mig förra träningen " All alltid ha samma foder till sin hund ger brist i vissa ämnen, men att byta då och då så får hunden i sig det optimala utav allt" tycker att det stämmer ganska bra... Men självklart så får man juh passa magarna på dom små... KAn ju tillägga att Calima är idag 4 mån och mår kanon..:D

Robur ca 500:-
Carrie ca 250:-

//MW
 
Sv: Valpfoder?

Jag brukar lägga till lite smått och gott istället. Jag försöker att ge mina hundar lite "levande" varje dag. Grönsaker, matrester osv. Inte för att fylla ut maten eller några stora mängder, utan en klick för att hålla igång "mångfalden". Någon dag är det kanske bara lite sallad som trillat ned på golvet och en annan dag är det fisk och potatis som blivit över.
 
Sv: Valpfoder?

Har inte fodrat min hund med valpfoder.

Man skall vara försiktig med det beroende på vilken ras man har.

Hundar av raser som blir stora och tunga ( tex ambull)
bör inte fodras med valpfoder då det extra protein m,m som finns tillsatt i valp fodret kan göra att de växer för fort och blir för tunga.
Då sliter det på deras outvecklade leder och ben och kan medföra problem i framtiden.
 
Sv: Valpfoder?

Det är sällan mer protein i ett bra valpfoder för storväxta hundar än det är i ett högenergifoder som många ger... Jag tycker att det är tråkigt att folk uttalar sig utan att ens ha vänt på en fodersäck på 20 år.
 
Sv: Valpfoder?

jag kommer ge min royal canins valp/junior foder, special för storvuxna raser så att de inte växer för snabbt. Kommer att följa uppfödarens råd och sedan när hunden är 1 år får jag se om jag fortsätter på ett schäferfoder eller om jag ger färskfoder som min gamla hund fått.
 
Sv: Valpfoder?

Ger ni valpfoder till era valpar?
Om någon inte gör det, varför inte?
Måste man göra det?

Detta har ingenting med vårt hundköp att göra, utan en kompis som aldrig gett sina valpar extra dyrt valpfoder, men de mår lika bra ändå..
min schäferkull fick royalcanin o det har de nya ägarna fortsatt med. Båda hundarna äter Royal här hemma o Katterna med o mår prima på det.Är värt pengarna!
 
Sv: Valpfoder?

*lånar*

Valpar har ju ett annat behov än vuxna hundar (jämför tex unghäst och vuxenhäst). Det viktiga är att man följer anvisningarna på paketen. Oftast är mängden beroende på den beräknande vuxenvikten. Vissa märken har även olika foder till olika hundar. Man skiljer alltså mellan små, mellan, stora och jättestora.

Jag har fått en hel del tipps från min uppfödare. Hunden skall tex ha ett visst antal mineraltabletter i förhållande till kalken i förhållande till vilket foder jag ger den. Får den tex bara torrvalpfodret så behöver den inga extra tillskott. Får den en viss torrvalpfoder och en viss del matrester så skall den ha ett visst antal tabletter osv osv. Det är helt enkelt som att räkna foderstat till hästen.

Man måste veta hundens behov av proteiner, energi, mineraler m.m. Sedan så får man ha ett hum om hur mycket fodret innehåller så att man kan göra en bra balans.

Så om man bara ger ett helfoder som är riktat till valpar så bör man inte ge något mer. Ger man bara ett halfoder så behövs det oftast kompleteras med tex köttfärs, kalk m.m.

Sen skall man inte hålla på och byta mat hela tiden utan hålla sig till samma. Hundar mår inte så bra av att byta mat till höger och vänster hela tiden. Nya fodersorter skall introduceras stegvis i ca två veckor.

Mvh

Tora
 
Sv: Valpfoder?

Hur kan det ge brist i vissa ämnen när ett helfoder ska innehålla det som en hund behöver? Det fattas ju inte vissa ämnen i foder.
 
Sv: Valpfoder?

Nej, jag ger inte valpfoder

Jag har aldrig sett en varg göra det, utan när vi börjar ge dom mat så ger vi uppblött köttfärs, en tillsätter vi majsvällning, och tillsist uppblött foder (lonestar) , det första valpköparna får ta bort från maten (vid 3 månader) är majsvällningen, vid 4 mån. köttfärsen.

Jag höjer upp kalicumhalten och proteinhalten med vällingen och köttfärsen, men man kan inte ge vällning hur länge som hellst, för du har ju ad i den, som använder sig av kalken...

Va? Har du sett en varg blanda välling o köttfärs då? :angel:

Idag har man forskat och utvecklat valpfodret och numera finns det valpfoder för små, mellan och stora hundar. Beroende på tex om du har en tax eller rottis väljer du fodret efter det och då är det ju anpassat för resp! Då växer de i lagom takt.

En valp äter nästan lika mkt foder som en vuxen och är det nångång viktigt med ett bra foder så är det från det du hämtar valpen tills den är 1år. Det lönar sig att köpa det bättre fodret från djuraffären, typ eukanuba.
De ska ju växa och bli stora på ett år...:) så tumma inte med kvaliten under första året och skippa matresterna.
 
Sv: Valpfoder?

Håller helt och hållet med dig!

Hill´s puppy large breed ger jag. 535 kr för 15 kg och det äter han upp på en månad.

Det där med att stora hudar växer för fort är en väl bevarad myt. Som sagt så är de bra valpfodren anpassade till vilken ras man har.

Det är en självklarhet att man behöver extra att vissa näringsämnen när man växer. Även vi människor gör det. Tex. är mjölk bra för barn (kalcium) men gör ingen större nytta för vuxna.

När Enzo växt färdigt i skelettet kommer vi antagligen att byta till ett billigar foder som han mår bra på.

Det är inte konstigt att många hänger kvar i de gamla med att man inte behöver ge valpfoder eftersom forskningen kring hundkost har gått extremt mycket frammåt på senare år.
Förr var folk inte lika medvetna om sin egen kost. Nu är man det och självklart vill konsumenterna också ge sina voffsingar bra mat.
Jag ser det som en naturlig utveckling.

Hur stor skillnaden blir på valpen har jag ingen aning om. (om den äter valpfoder eller ej)
Men jag chansar inte....
 
Sv: Valpfoder?

Läser du på en säck med högenergi vuxen och valpfoder, så står det så gott som exakt samma innehåll. På det fodret jag har så ser jag ingen skillnad alls på innehållet. Däremot är valpfodret dyrare = tjäna pengar på valpköpare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
631
Senast: Hawaii
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 159
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp