Valpfoder?

Sv: Valpfoder?

Jag har en 5-månaders Rottis som jag ger eukanubas valpfoder large. Tycker det funkar. Ger även lite rå köttfärs då och då.

Border collien är 4 1/2 år och han fick inte valpfoder utan det blev lite av varje då han inte var så jätteglad i mat.
Välling blandade jag i maten då han var liten minns jag.
 
Sv: Valpfoder?

Läser du på en säck med högenergi vuxen och valpfoder, så står det så gott som exakt samma innehåll. På det fodret jag har så ser jag ingen skillnad alls på innehållet. Däremot är valpfodret dyrare = tjäna pengar på valpköpare.

Det beror väl på vad du har för hund....
Som sagt så finns det valpfoder som är anpassade till olika raser. Tex har jag large breed. Vilket innebär att proteinmängden är anpassad för att hunden inte ska växa så fort.

Sen har jag varken tid eller lust att komponerar ihop egna måltider till min hund eftersom jag inte anser mig till räckligt kunnig. Då är det bättre att köra på säkra kort (rekomendation från vet.).

Innan jag köpte hund läste jag böcker om näringslära för hundar. En jättebra bok speciellt (tyvärr kan jag inte källhänvisa, lånade den på biblan).
I den stod det att om köpte torrfoder av bra kvalitet så var det ändå billigare än att laga själv eftersom du ska ha fatt i bra råvaror och bra kött. Man ska ju inte tro att det är "kött som kött".
Enda gången man tjänade på det var om man hade kontakter i tex. ett slakteri och kunde köpa billigt kött, eller om man jagade.

Billiga hundfoder innehåller ofta mer växtprotein i förhållande till animaliskt protein i jämförelse med kavlitetsfoder.
 
Sv: Valpfoder?

Jag hade också en period däjag bara gav min ena hund Coops torra..det var det enda han åt övht i fler än 3 dagar....Att hitta fram till ett bra foder som hunden äter i denna djungel av producenter kan ju vara omöjligt.
Nu äter han ett dyrare foder som består av lax o ris, det äter han med glädje, men jag vet inte om han mår så mycket bättre nu än vad han gjorde med Coops....iofs så blev han av med eksemet i nacken..... men det tog säkert 6 månader. Annars är han lika fin i päls o hull som han var förut.

Coops 119:
Nya 479:-

Är det verkligen värt pengarna undrar jag ibland.....

Det kan jag också undra ibland, men jag tror att man kan ha igen det på lång sikt när hunden blir äldre. Vi människor klarar också av att äta "skräpmat" i många år, men senare i livet så brukar det väl oftast straffa sig. Eller?
Camilla
 
Sv: Valpfoder?

När jag köpte min schäfer tik åt hon Carrie valpfoder, efter ett tag böt jag till Robur valpfoder, men är nu till baks på Carrie... Börjar fundera på det min hundinstruktör sa åt mig förra träningen " All alltid ha samma foder till sin hund ger brist i vissa ämnen, men att byta då och då så får hunden i sig det optimala utav allt" tycker att det stämmer ganska bra... Men självklart så får man juh passa magarna på dom små... KAn ju tillägga att Calima är idag 4 mån och mår kanon..:D

Robur ca 500:-
Carrie ca 250:-

//MW

Konstig komentar från instruktören!:confused:
Om man ger ett bra fullfoder varför skulle det bli någon brist i vissa ämnen?
Camilla
 
Sv: Valpfoder?

Konstig komentar från instruktören!:confused:
Om man ger ett bra fullfoder varför skulle det bli någon brist i vissa ämnen?
Camilla

Jag tror kanske att instruktören menade att man garderar sig från brist/överskott av olika näringsämnen om man växlar mellan olika foder. Vi vet inte exakt hur mycket av vad varje enskild hund behöver och därför finns det en viss fara med att bara ge ett slags foder under en väldigt lång period.
 
Sv: Valpfoder?

Det kan jag också undra ibland, men jag tror att man kan ha igen det på lång sikt när hunden blir äldre. Vi människor klarar också av att äta "skräpmat" i många år, men senare i livet så brukar det väl oftast straffa sig. Eller?
Camilla

Nja, det vet jag inte heller, min gammeltik som jag fick ta bort i slutet av mars var 14 år och 7 månader och var av sch storlek...det tycker jag är en bra hög ålder och hon har så gott som ätit typ Coop i hela sitt liv förutom sista åren då hon fick seniorfoder.
 
Sv: Valpfoder?

Min valp äter carrier valp/unghund, den rosa säcken. Hon är snart 10 veckor och mår jättebra.
 
Sv: Valpfoder?

Nu tror ju inte jag att en hund mår direkt dåligt av att äta billig mat.
Som sagt så täker jag själv ge min hund ngt billigare när han har växt färdigt. Fram tills dess vill jag ge honom så bra förutsättningar som möjligt.

Jag tycker det är upp till var och en att välja foder till sin hund så länga man gör det med hundens bästa i åtanke. Och där vet vi ju alla att våra åsikter går isär:devil:
 
Sv: Valpfoder?

Jag följer uppfödarens rekommendationer, tills valpen ska börja med vuxenfoder, då övergår jag till Robur. Ett rätt dyrt foder, men funkar jättebra på våra hundar. Då vi har jakthundar är det rätt viktigt att vi kan ändra till ett med högre energi m.m. när jaktsäsongen börjat. Robur har olika sorter som man smidigt kan byta mellan.
 
Sv: Valpfoder?

Det tror inte jag heller men jag följer hellre uppfödarens rekommendationer så länge hon är liten bebis.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
631
Senast: Hawaii
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 159
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp