valpfoder - mangd

M

mardley

Fick hem varan lilla dvargschnauzerflicka Elsa i gar, 9 veckor gammal. Varldens underbaraste krabat som anpassat sig valdigt snabbt till sitt nya hem. Har en fraga om foder. Jag fick med en pase "purina puppy chow" som uppfodaren fodrat med. Det star ingen fodringsbeskrivning pa purina pasen, men uppfodaren sa att jag skulle fodra 3 ggr per dag, och ge 1 dl varje utfodring (3dl per dag). Tycker ni att det later som en rimlig mangd for en dvargschnauzervalp? Hon ater som en gris och ater upp all mat i skalen (hon star med framfotterna i matskalen, sa gott ar det) sa jag kan inte ga pa hur mycket hon ater. Han sa ocksa att jag skulle fodra med lite keso i maten. Nagon som testat att ge keso? Har gett mina tidigare valpar lite filmjolk, men har i USA finns det inget fil...

Hon ar fin i hullet och har en go liten valpmage just nu, men vill bara jamfora lite med hur mycket andra fodrat.

Sv: valpfoder - mangd

Jag har gett ungefär 2/3 av 1dl till mina när dom var valp, sen ser man ju hur dom är i hullet, om man måste öka eller minska mängden. det är ju så olika. Min ena som är strax över 4 månader nu, måste ha en hel dl per måltid, medans dom andra klarade sig fint på 2/3 av 1dl!

En dvärgschnauzer bör äta ca 2dl om dagen. Uppdelat på 4 mål när de är valpar. Även vuxna brukar det räcka med 2 dl. Men är hon bra i hullet med 3 dl så fortsätt men håll koll så att hon inte blir tjock.

Tack for svaren bada tva! Jag tror att jag kommer att dra ner till 2/3 dl per maltid (3 ggr per dag) och se hur det gar. Tyckte att 1 dl per mal verkade lite mycket, hon ar ratt liten! Men hon beter sig redan som en tuff liten schnauzer. :love:

En dvärgschnauzer bör äta ca 2dl om dagen. Uppdelat på 4 mål när de är valpar. Även vuxna brukar det räcka med 2 dl. Men är hon bra i hullet med 3 dl så fortsätt men håll koll så att hon inte blir tjock.

Men ska inte valpar ha mer mat än när de är vuxna? Min kompis borderterrier fick 3 dl per dag när hon var liten och nu får hon 2 dl. Min bordervalp har också alltid fått 3 dl och hon har aldrig varit tjock.

Till TS:

Jag hade faktiskt litat på uppfödarna, de kan ju ändå sin ras bäst. Ring och fråga om du är osäker!

Alla de dvärgschnauzrar jag känner till har fått ~2 dl om dagen både som valpar och vuxna. Skrev ju också att om valpen är bra i hullet så kan hon fortsätta med 3 dl, men se upp så valpen inte blir tjock.

Men det beror väl ändå lite på vad det är för foder!

*KL*
Jag har följt falukorw's rekomendationer till min lille dvärgschnauzer kille och det har fungerat utmärkt. Han var/är också helt galen i mat och skulle kunna äta hur mycket som helst. Men har hållt sig kanon fin i hull och nu när han är 17 veckor har han även börjat blir lite mer robust och fyrkantig, precis som en schnauzer ska vara. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka