Valpen vill inte bajsa ute - tips?

Sv: Valpen vill inte bajsa ute - tips?

Mina dvärgpinschrar fryser hellre än går på toaletten i obekväma kläder. Främst tiken blir helt blockerad och gör ingenting om hon har på sig ett täcke hon inte gillar. Jag kan ha gått 15 minuter med henne utan att hon kissar,och så fort man klär av henne så gör hon vad hon ska. Nu har jag stickade tröjor på dem som jag gjort själv och det tycker de är ok.

Jag har alltid lyft upp och gått ut så fort de gjort inne. De slutar ju när man lyfter upp dem och har man tur finns det mer kvar att utföra där ute sen :)

Valpkursen är främst för dig så se till att valpis håller sig varm, lyssna på vad de säger och försök träna hemma på det de säger så inte valpis kopplar ihop viss träning med kallt och obehag. Jag körde tex alltid platsliggning på filt när det var kallt/blött i gräset när jag lärde in momnetet för att det inte skulle vara obehagligt för hunden. (men det var inte på valpkursen men du hajjar nog principen:) )

Kl.

Jag skulle kanske försöka avvakta lite på morgonen och vänta tills det är absolut bajs-kris innan jag tog ut honom. Lära sig att se när det verkligen börjar bli dags, alltså, så att han förhoppningsvis helt enkelt måste bajsa FÖRST när han kommer ut, och sedan göra annat och sen komma på att han fryser. :D

Jag får göra så med min lilla Prazsky som också fryser något alldeles galet. Nu har hon lärt sig att "fokusera" på det nödvändiga sas, och att kissa eller bajsa = varsågod och spring in till soffan igen. Funkar, men jag har verkligen fått vara med på noterna och ta ut henne precis när det är dags, annars har hon roat sig med annat, börjat frysa och då har vi missat bajs-chansen.

Finns flera ställen förövrigt som specialsyr t ex goa hood-overaller (mjukt och går att röra sig i!) efter hundens egna mått. Funkar suveränt tycker jag som också har jättesvårt att hitta bra, värmande kläder till min lilla som hon fortfarande kan röra sig i.

Kl.

Jag skulle kanske försöka avvakta lite på morgonen och vänta tills det är absolut bajs-kris innan jag tog ut honom. Lära sig att se när det verkligen börjar bli dags, alltså, så att han förhoppningsvis helt enkelt måste bajsa FÖRST när han kommer ut, och sedan göra annat och sen komma på att han fryser. :D

Bruce kissar alltid det första han gör på morgonen, så skulle jag släppa ner honom från sängen så skulle kan kissa på golvet direkt. Så det blir ut direkt och då ställer han sig och kissar vad som ser ut som en liter :D

KL

Igår när vi kom hem från valpkursen satte han sig på golvet precis när vi stängt dörren bakom oss. Jag lyfte upp honom direkt och bar ut honom. Då kissade han. Sen tittade han på mig förvånat varför han inte får gå in. Sen verkar det som att han kom på vad det var han höll på med och gjorde nummer två. Såhär kände sig matte då:

:laugh: :banana: :bump: :laugh: :love:

I morse gick vi ut direkt på morgonen. Jag stod och väntade ut honom i vad som kändes som en evighet. Han vägrade. Efter ett tag gick vi in men jag höll ett öga på honom. Efter 5 min satte han sig och skulle precis börja på golvet, så jag lyfte upp honom och sprang ut. Han kissade igen, sen stod han bara och stirrade på mig. Försökte gå runt på gården. Vänta ut honom. Gå en sväng till. Men ingenting.. Matte kommer 30 min sent till jobbet. Och inget bajs. Matte känner sig såhär då:

:arghh: :banghead: :meh:

En tanke bara.. Hur länge väntar du ut honom när du säger "känns som en evighet"?
Det kan ju kännas som en evighet med 5 min ibland ;)

Fick han belöning när han kissade och bajsade ute?

Han får alltid belöning. Först var det godis när han kissade med nu är det ett "duktig pojke" varje gång. När han bajsar blir det dock både godis och duktig pojke och klapp :D

Hehe, nu har jag väntat kanske 10-15 min som längst. I morse satte jag på mig dunjackan och stövlarna och tog med telefonen ut. Var beredd att spendera morgonen där, men så satte han sig direkt efter att han kissat. Positiv överraskning! Massa klapp och beröm blev det då! (upptäckte i samma ögonblick att godiset var slut i jackan... doh!)

Framsteg. 2 bajs ute denna vecka hittills! Innan har det varit absolut noll gånger :)

När det nu är en liten bärbar hund så har jag ett förslag. Istället för att stå och vänta 15 minuter. Låt honom kissa där han brukar. Ta sen hund under armen och bär honom 5-7 minuters promenad bort. Sen får han gå tillbaks och bajsar förhoppningsvis under vägen. Då blir han varm av att röra på sig och tarmarna sätter igång att trycka på av rörelsen.

Framsteg. 2 bajs ute denna vecka hittills! Innan har det varit absolut noll gånger :)

Härligt med framsteg :)
Med min envisa tjej fick jag nog vänta som längst 1 tim 15 min innan det blev något resultat... det var lite drygt men jag visste ju att hon var bajsnödig och intalade mig att hon kan inte hålla sig huuur länge som helst, och det kunde hon inte heller :p

Du har en dvärgpinscher! ;)

Hade samma problem med min lillskit när hon var liten. Bylsa på honom kläder som han är varm och bekväm i och så ta tid på att dig att vänta ut är mitt tips.
Qiwi blev oftast inte bajsnödig direkt efter maten utan med henne kunde jag vänta ca 20 min efter matintag och sen gå ut med henne så slapp vi vänta så länge ute och hon kände själv att hon var bajsnödig.

Envishet är din vän när du ska fostra en dp! :)

Mitt tips. När han börjar bli kall och fortfarande inte bajsat på morgonen. Plocka upp honom och ha honom inne i famnen ett tag innan ni gör ett nytt försök. Då har han ej möjlighet att bajsa inne.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Har haft många valpar men aldrig någon som haltat peppar peppar. Har nu en tio veckors jaktlabbe. Hon lekte med storasyrran, båda...
Svar
18
· Visningar
1 312
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka