Valpen tuggar inte maten

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Athina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 6 192
A

Athina

Våran valp slänger i sig maten, har inte tid att tugga, så ofta, trotts att vi blötlägger maten, så kommer mycket mat ut osmält i avföringen. Han är ofta lite lös i magen.
Tips på hur man får honom att lungna sig och tugga maten

Sv: Valpen tuggar inte maten

När vår var valp så svalde han torrfodret helt också. Man såg det om han någon gång kräktes, då var det hela bitar.
Men aldrig att fodret var osmält i avföringen, det tycket jag låter konstigt.
Är hunden allergisk mot fodret så kroppen inte kan ta hand om det?
Fodret måste gå med raktetfart genom matsmältningsapparaten!

Testa färskfoder! Det har hunden mycket lättare att tillgodogöra sig.

Hoppas det går bra, för det lät inte bra.

Glömde tipsa om att få honom att äta lugnare. Släng ut fodret på gräsmattan, han måste då springa runt och leta först.
Ge honom mat i en långpanna (ungsplåt med kanter).
Ge honom maten på golvet i olika rum, går också mycket saktare att äta då.

Du skriver inte hur länge du blötlägger, men till valp, ljummet vatten och blötlägg minst 20 minuter.

Hur gammal är valpen?
Vår valp gjorde också så de första veckorna efter vi fått hem honom. Han hade jättebråttom att äta för att någon annan inte skulle ta hans mat. Han har lugnat ner sig betydligt nu. Tar det lite väl lugnt ibland också.

Vilken typ av valpfoder ger ni? Hundar Tuggar ju inte mat på samma vis som människor, och t.ex. hästar, gör. Det ser man på att deras underkäke är "fixerad" och inte kan mala med kindtänderna som vi gör. Hunden ska bara kunna tugga loss stycken som är små nog att svälja, inte tugga till "mos" som vi gör. Så jag misstänker att valpen antingen får ett foder som inte är så bra, eller att den har dålig mage och maten bara ruschar igenom och inte hinner smältas. Byt foder (försiktigt) och kanske be veterinären kolla upp valpen. Är den ordentligt avmaskad?
Valpar tokäter ofta antagligen för att hinna få i sig så mkt som möjligt innan dom andra valparna tar käket! Det fortsätter den med även sedan den blivit ensam herre på täppan. Den lugnar sig så småningom! Min valp åt också som om det gällde livet!

Vilken typ av valpfoder ger ni? Hundar Tuggar ju inte mat på samma vis som människor, och t.ex. hästar, gör. Det ser man på att deras underkäke är "fixerad" och inte kan mala med kindtänderna som vi gör. Hunden ska bara kunna tugga loss stycken som är små nog att svälja, inte tugga till "mos" som vi gör. Så jag misstänker att valpen antingen får ett foder som inte är så bra, eller att den har dålig mage och maten bara ruschar igenom och inte hinner smältas. Byt foder (försiktigt) och kanske be veterinären kolla upp valpen. Är den ordentligt avmaskad?
Valpar tokäter ofta antagligen för att hinna få i sig så mkt som möjligt innan dom andra valparna tar käket! Det fortsätter den med även sedan den blivit ensam herre på täppan. Den lugnar sig så småningom! Min valp åt också som om det gällde livet!

Det är min teori med. Antingen dåligt foder eller dålig mage.
Man kan sprida ut maten på en större yta om man vill att den ska äta långsammare

Att kasta i sig maten är en sak, att inte smälta maten är en helt annan. Byt foder till ett som är mer lättsmält. Fråga i hundbutiken alternativt välj färskfoder. Om det blir torrfoder man rekommenderar så kan man även stoppa i det i en mat/godis-kub som släpper ut någon/några bit(ar) i taget beroende på hur man ställer in den.

Jag har en väldigt glupsk hund, men maten kommer aldrig ut osmält och han är väldigt sällan lös i magen.

Hur gammal är valpen?
Vår valp gjorde också så de första veckorna efter vi fått hem honom. Han hade jättebråttom att äta för att någon annan inte skulle ta hans mat. Han har lugnat ner sig betydligt nu. Tar det lite väl lugnt ibland också.

Han blir 4 månader den 5/11
I början när vi tog hem honom, hade han ju super brottom med maten, slurp, man han knappt säga flasklock så var det slut.
Nu äter han betydligt lugnare, men vissa dagar, kan beror på stress av någon form så blir han dålig i magen och då ser man att maten passerat med raket fart.

Han får Royal Canin German Shepherd Junior.
Han är avmaskad enligt konstens alla regler.

Det är ju inte varje dag som maten kommer ut osmällt, utan det inträffar ibland, jag är bara fundersam på varför han inte tuggar maten, då han kan tugga på större saker vi ger honom. Han får 1 banan om dagen som jag ger i bitar, det tuggar han. ger jag honom maten som en godis bit, tuggar han.

Jag har provat att inte blöta fodret och vad hände då, jo han svalde det helt och kräktes upp, han kanske tuggade till 6 gånger under den tiden han åt, så man hörde att det knastrade till.

Att kasta i sig maten är en sak, att inte smälta maten är en helt annan. Byt foder till ett som är mer lättsmält. Fråga i hundbutiken alternativt välj färskfoder. Om det blir torrfoder man rekommenderar så kan man även stoppa i det i en mat/godis-kub som släpper ut någon/några bit(ar) i taget beroende på hur man ställer in den.

Jag har en väldigt glupsk hund, men maten kommer aldrig ut osmält och han är väldigt sällan lös i magen.

Exakt det jag skrivit. Det är därför jag misstänker fodret eller magen.

Hade samma problem med en av mina jag la ner en sten i mat skålen ,rätt stor så att han behövde äta runt stenen så tog de längre tid!
ett råd som jag fick av uppfödaren och de funkade för vår del jätte bra!

Hm, det med stenen låter farligt. Tänk om den åker ner i halsen och fastnar. Det skulle jag aldrig våga testa.

Hur många gånger delar du upp dagsransonen på? Prova att dela upp den på en eller ett par gånger till en tid framöver. Om det inte hjälper inom 1-2 veckor så byt foder.

Sen kan man diskutera rätt länge om man ska blöta upp, hur länge eller inte alls. Det är exakt samma mat oavsett vilket. Du skulle också kunna prova att ge fodret helt torrt. Då måste de tugga. Om man ska ge t ex i matkuben måste det vara torrt. Den vätska de inte får i sig när de äter dricker de strax efter istället.

Jag har haft en valp som helt plötsligt inte tog upp näringen i fodret (ej lågpris), han åt på sama sätt som din valp. Han blev rätt mager bara på ett par veckor. När jag bara fick bytt foder så la han på sig igen.

Senast ändrad:

Men tjena jag tror inte att en valp sväljer en halv kg sten..Inte är jag dum och lägger en sten som gör att hunden kan fara illa av den

Sluta att blötlägga maten! Då är det betydligt svårare att kasta i sig maten, det är INTE nödvändigt att blötlägga foder till valpar.

Glömde...BYT foder! Funkar inte en fodersort så är det kanske läge att prova något annat? Även om t ex uppfödaren har rek foder, de är oftast återförsäljare av det foder som rekommenderas:cool:

Har själv dåliga erfarenheter av RC:s valpfoder - gick bättre med vuxenfodret gällande schäfern, rottisen har aldrig tålt ngt av deras foder utan kräks o får diarre direkt.

Det jag vill ha är tips på hur jag kan få valpen att tugga maten.

Jag säger det igen, det är inte varje dag det kommer hela foder kulor ut med avföringen, det händer ibland endast vid dem tillfällena han är lite lösare i magen.

Vi har sedan 1 månad tillbaka fasat över i mycket små mängder från det skit fodret han blev uppfödd på. Så det är inte uppfödaren som rekomenderar RC, utan det har vi valt själv. När vi pratade foder innan vi bestämde oss, sa vet. att självklart skall ni ha Hill's och försåg oss med en 3kg påse, men jag har personligen bara dåliga erfarenheter av det fodret.

Valpen är i fint hull och gå upp i vikt som han skall, verkar inte sjuk på något vis. Dem gånger han är lösare i magen och riktigt lös i magen är oftast efter stressade situationer.

Jag skrev också tidigare att jag prövat att inte blöta fodret och då slänger han som vanligt i sig maten, sen är det som om det tar stopp för att det är otuggad mat och så hostar/harklar/kräker han upp det som om det fastnade i halsen.

Jag blöter inte mycket, bara fuktar det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 113
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
483
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Milosari
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 657
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka