Valpen gör "utfall" mot oss

Sv: Valpen gör "utfall" mot oss

Ska och ska ... Har det "slagit över" så är det nästan omöjligt att avleda oavsett hund. Då är lugna famnen bättre tycker jag.

Min valp beter sig med jämna mellanrum (tack och lov går det allt längre mellan gångerna) ungefär som Skogstrollet beskriver. Det är bit och drag och klapp-klapp med tänderna. Börjar man tjoa och tjimma på något sätt så blir det givetvis värre. Det är den första valp som min sambo har levt med och han är övertygad om att hon har någon bokstavsdiagnos och har varit allvarligt oroad över att hon ska bli en hund som bits som vuxen.

Håhåjaja är allt jag svarar min sambo. Ta ett djupt andetag, hetsa inte upp dig (och valpen) och bryt leken innan det slår över. Hon är en helt normal valp och det går över. :)

Det är min sambos första gång med valp också och han säger samma sak... :D
För ett halvår sen var det HAN som ville ha jakthundsvalp och jag frågar honom nu om han fortfarande vill ha en så är svaret: NEJ...

Ja, det är många som inte har förstått att valpar är individer som ska gå igenom olik faser i sitt unga liv, alla dessa faser kommer med en del bestyr och huvudbry för matte/husse, min gubbe var/är likadan...:-)
Valpar "leker" roll-spel precis som människo-barn. De leker att de är farliga och de busar och stojar. Allt detta är en fin och mycket viktig del att bli vuxen.
Jag tycker jättemycket om att min hund är så lekfull. Det skyddar hundarna senare i livet, att plocka fram leken vid hundmöten kan rädda många hundar från så kallade hundslagsmål.
Fortsätt gärna att leka med din valp, men gör gärna som de andra har skrivit att försök att lugna ner honom när han varvar upp för mycket. Jag har inte så mycket erfarenhet av det du skrivit (förrutom några gånger att försvara ett grisöra eller dyligt) men jag tycker de tidigare inläggen om att varva ner låter som en jättebra övning.
Lycka till och överväg inte ens att ta bort honom, han är ju bara en oslipad diamant. Ditt jobb att slipa honom till den fina juvel han kommer att bli om några år:-) Det är jag alldeles säker på.

Svarar både dig och Ph

Denna herre vi har nu är min sambos första valp:D, han har bara haft en hund tidigare, och det var riesentiken jag hade...

Han har vid nåt tillfälle sagt när valptänderna ven i luften "är det helt rätt i den där hunden?":D

Nu har han nog upptäckt att hunden är ganska rätt, för bitandet har avtagit markant!

En 16- veckors valp är knappast aggressiv och enda anledningen till att den skulle hugga hysteriskt av sk "aggressivitet" är om den är totat livrädd för folk.

Jag tror snarare det är en helt normal valp, som är på "alligator-humör";) Uppspelta valpar i den åldern, glappar ofta rätt ordentligt med tänderna och det bästa är då att helt enkelt vända ryggen till och avsluta lek för att visa att det inte är acceptabelt att bitas hårt. Bitas hårt = leken avtar.

Det KAN ju faktiskt vara något som är fel på valpen och den kan visa aggressivitet även i låg ålder..
Det hände en mycket hundvan vän till mig, någon vecka efter att de fått hem valpen så högg han dem när de försökte ta en leksak ifrån honom.. De hade väldiga problem hela hans uppväxt och tyvärr så gick han till ordentlig attack en gång vilket resulterade i ett söndertrasat ben hos matte och akut avlivning..
De hade då försökt i nästan 2 år med alla sveriges sk "hundexperter" utan framgång och alla kom fram till samma slutsats att något helt enkelt var fel i skallen på honom. En renrasig bullterrier var detta..
Nu säger jag inte att det är fel på TS hund men en 16 veckors valp KAN faktiskt vara aggressiv om något är fel!

När han högg första gången vid 9 veckors ålder så var det vid ett test utfört av en hundtränare då de hade märkt att han var ovanligt skarp så de ville testa med en expert för att se om det var de själva som gjorde något galet..
Han var även sån att fick han för sig att leka och man inte själv var med på noterna/ignorerade honom helt så gick han snabbt över till det aggressiva stadiet, jag fick ett bett i ryggen pga av detta.. jag satt i soffan och kollade på tv.. hunden ville leka men jag igonerade och efter en stund byttes hans lekbeteende till hotfullhet och började först visa tänderna för att sedan hoppa upp i soffan och ge mig ett kraftigt bett på sidan av ryggen.. Tillrättavisningar funkade inte heller.. de provade alla metoder och tips de kunde få men hunden tyckte antingen att det var kul eller gick till rejäla anfall!

Kontakta en tränare! Gå en kurs! Någon behöver se vad som händer för att kunna bedöma vad det beror på och vad man bäst gör åt det!

Vad är det för raser i hunden? En del vill gärna bestämma själva - detta är också individuellt men en del raser är ju tuffare än andra... Det gäller att stävja det i tid, så att han förstår att han inte behöver bestämma utan det tar ni hand om.

Kan det vara så att han är stressad? Många glömmer bort att valpar behöver, som småbarn, vila och sova mycket. En del valpar gör det själva, de bara slocknar någonstans, men alla gör inte det. Då gäller det att se till att det är lugnt kring valpen, hjälpa den att varva ner. Ta den t ex mellan dina ben och stryk den över bröstet som någon skrev om, det är ett bra sätt att få dem att lugna sig.

Gör i ordning en plats där valpen kan dra sig undan, där det är lugn och ro och där den får vara i fred. Ta inte med den över allt, de kan lätt bli överstimulerade och därmed stressade när de är små.

Och backa INTE när han får sina utfall, du får inte bli rädd för honom så att han lär sig att det är ett sätt att få som han vill. Försök däremot att se vad det är som händer innan. Han kanske inte ska busas upp så mycket? Ni kanske ska ta det lugnare med träningen? Fundera över vad det är som utlöser beteendet så att ni inte provocerar fram det! Och jobba på att han ska vara lugn och undergiven - du ska gå först ut genom dörren, du ska hälsa först om någon kommer osv. Ge honom inte mat om han inte är lugn - med andra ord - uppmuntra inte det upphetsade beteende du inte vill ha.

Viktigt är också MASSOR med kontaktövningar!! Belöna när han är lugn och "undergiven", jobba med att han tar ögonkontakt med dig - kontakt, kontakt, kontakt! Det vinner man mycket på!!

Senast ändrad:

Ska och ska ... Har det "slagit över" så är det nästan omöjligt att avleda oavsett hund. Då är lugna famnen bättre tycker jag.

Därför avleder man innan det slår över. Lugna famnen kan vara ett sätt. Men jag fattar vad du menar, vara inte tydlig i första inlägget.

Liknande trådar

Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 769
Senast: dobbis
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 440
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 451
Senast: Migo
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 413
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)