valpen ännu dåligare...

Seabaz

Trådstartare
När jag skulle avmaska valpen (5 månader) för en vecka sedan så visade det sig att han blev dålig efter andra tabletten (Axilur, 1 tablett om dagen i tre dagar).

På tredje dagen var jag osäker på om jag skulle våga ge sista tabletten för hunden var väldigt medtagen men hade inte spytt något mer.
Så åkte jag ut till en veterinär som hade drop-in och blev rekommenderad att INTE ta sista tabletten. I övrigt kollade hon genom hunden och tyckte han såg fin ut.
Skulle jag avmaska honom så skulle jag leta efter något annat medel än axilur på apoteket.

(Finns en tråd om det här där rubriken är typ "valpen dålig - avmaskningsmedel?")

Däremot hade han en liten öroninfektion så vi fick recept på örondroppar som jag har i öronen och petar rent och så varje dag.

MEN!

Nu efter veterinärbesöket (förra onsdagen) så har hunden spytt gult slem ungefär varannan dag :confused:
Det är bara slem. Ser ut som man rört ihop ett rått ägg och i samma konsistens.

Annars är hunden nu lika pigg som vanligt och busar och äter och dricker normalt.
Första gången trodde jag att det var efter maskmedlet kanske. Sen andra att han kanske hade luktat/ätit något utomhus eller reagerat på värmen så jag har svampat av honom med vatten och så....

Men nyss kom det igen! :(

Och det är inga "regelbundna" tider han har spytt på utan nu på morgonen och förut på kvällen eller mitt på dagen.

Vad kan det här vara?
Hunden är ju pigg ena dagen, pigg andra dagen också, går och lägger sig, vaknar och spyr :confused: Sen pigg igen efter nån timme!
Jättekonstigt!

Reaktion på örondropparna? Fast jag tror att första spyan av det är laget kom innan jag hann börja med dropparna.... hmm..

Sv: valpen ännu dåligare...

Ta tempen på honom o ring veterinären igen!

Hur många gånger om dagen får han mat? När kräks han, är det strax innan det är dags för mat? Många valpar och hundar överhuvudtaget kan kräkas gult skum när de är hungriga/tomma i magen. Så om kräktillfällena är när han varit utan mat en längre tid så kan det vara det det handlar om. Man kan antingen lägga in ett extra utfodringstillfälle eller ge lite fil mitt på dagen eller.

Nu har han ju varit sjuk och haft reaktioner på axilur, så det är inte alls säkert att det är som jag skriver. Ring vet. och hör.

maten står framme hela tiden och just nu vill han varken äta eller dricka. Precis när han har spytt ser han väldigt medtagen och skamsen ut. Så brukar han lägga sig och sova och sen när han vaknar har han ätit och druckit som vanligt.

Ska prova med fil. sen blir det nog veterinären ändå med tanke på att han "är helt frisk" mellan "anfallen". Så det är ju svårt att sätta fingret på och säga att "nu är han frisk" för att han verkar det....

Han har aldrig varit dålig i magen på något sätt innan avmaskningen. Den avmaskningen var även den första jag gjorde sedan jag fått hem valpen då vi varit i norrland och hunden ätit diverse skit i skogen och dessutom lekt omkring med en halv råtta som katten släpat till tomten :crazy:

Senast ändrad:

Ja, då skulle jag nog ringa vet. Har han mat stående så borde det ju inte handla om att han hinner bli så hungrig mellan målen.

Det kanske går kräk- och diarre sjuka hos Er. Vi hade det för bara några veckor sedan här i krokarna.

Jag hörde nyss om en hund som spytt och ätit dåligt i ett helt år. Massor av veterinärbesök och röntgen mm, men de hittade inget fel och till sist så sa de att de skulle öppna henne och se om de kunde hitta något och om de inte gjorde det så skulle hon få somna in. Jag tror att det var probem med magmun eller liknande som misstänktes. Det visade sig att det låge en bit av en boll (skinnboll) i magsäcken som antagligen lade sig som ett lock längst ner i magen varpå maten inte kunde ta sig vidare och tillslut kom upp igen. Vips så var hunden pigg och alert igen.
Kan din hund ha svalt något olämpligt som ligger och skvalpar runt i lilla magen?

Ja, det kan ju gå någon smitta. När vi var hos vet. sist på drop-in så hade hon en lapp på dörren "om din hund har kräkningar, diarré eller klåda - lämna hunden i bilen så länge för vidare diskussion pga. smittorisk"

Så det kan det ju absolut vara. Han åt lite majsvälling nyss, det fick han när han var valp. Så nu har han ju något i magen så länge i alla fall.
Så var vi nyss ute och gick. det är mycket varmt ute men jag tyckte ändå han var liiite loj.
Men han bajsar och kissar normalt också så jag är inte så orolig för att han inte äter just nu. Det är ju varmt också.
Men jag vill ha i honom vätska!

Jarrah: Absolut kan han ha svalt något olämpligt, dock inte som jag har sett eller kunnat "förutspå" (och då plockat undan).
Ute har han inte ätit något för han har inte varit "obevakad" någon gång sedan de började..

Om han inte blir sämre så åker vi på drop-in på onsdag igen.
Ska till apoteket och inhandla tejp till ena örat och då kan man ju passa på och kolla andra maskmedel + inhandla en temp.
Hos vet. förra onsdagen hade han inte feber och han såg bra ut i slemhinnorna och sådär...

Ett mysterium. Men som sagt, kan ju vara en smitta som går.
Han luktar ju på andra hundars avföring när vi är ute. Men inte så han står och gräver i det. sedan markerar han sitt revir.

Kom just ihåg att en av mina kompisar (när jag var liten hade en westie som svalde allt han kom över ute på promenader. Han var snabb som attan och både nappar och vantar återfanns i hans mage. Symptomen var som du beskriver och som den andra hunden jag skrev om, kräkningar och dålig matlust.
Jag skulle absolut nämna det för veterinären. Valpar är snabba och även om man passar dem noga så kan det slinka ner ett och annat olämpligt som stannar i magen eller fastnar någonstans på vägen. Hade det varit en smitta eller en reaktion på något som givit matförgiftning så tycker jag att han borde ha kräkts mer och varit mer allmänpåverkad.

Svårt att veta va det kan vara.

Båda mina hundar kräks gult när dom är hungriga.
Den ena kan låta bli att äta å då kräks hon tillslut.
Det ser gult ut å ibland lite skummit.

Jag vet många hundar som kräks gult när dom inte ätit på ett tag.
Kan det vara något sånt tro?

prova att avmaska med lopatol / drontal / droncit. En tablett/ 10 kg EN gång. ( inte flerdagars, som axilur) Tycker dom funkar skitbra :smirk:

Har fått flera svar också på ett speciellt kines-forum och jag tycker nog det verkar som om han spyr för att han är tom i magen. Det kommer aldrig någon mat med upp när han spyr.

Däremot vill han inte äta på mornarna. Han äter desto mer på kvällen. Men så har det alltid varit.
Hans mat står framme hela tiden.

Ska man prova med burkmat kanske? Bara så han får i sig lite på morgonen.

Men han bajsar och kissar normalt..

Alt. att han har svalt något som ligger i magsäcken.

Men det som bekymrar mig är inte att han kräks för han är pigg och alert som vanligt efter hela dagen.
Men att det började efter att vi gjorde den där avmaskningen som jag avbröt....

Om en hund har mycket mask, så kan dom kräkas när maskarna börjar dö av maskmedlet.. Vet ej riktigt varför, men har hört talas omdet samt upplevt det själv,:crazy: på en valp vi köpte för många år sen. Skulle jag vara du skulle jag avmaska hunden i gen, med nått annat än axilur och sen igen 3 veckor efter det.

Jarrah skrev:
Kom just ihåg att en av mina kompisar (när jag var liten hade en westie som svalde allt han kom över ute på promenader. Han var snabb som attan och både nappar och vantar återfanns i hans mage. Symptomen var som du beskriver och som den andra hunden jag skrev om, kräkningar och dålig matlust.
Jag skulle absolut nämna det för veterinären. Valpar är snabba och även om man passar dem noga så kan det slinka ner ett och annat olämpligt som stannar i magen eller fastnar någonstans på vägen. Hade det varit en smitta eller en reaktion på något som givit matförgiftning så tycker jag att han borde ha kräkts mer och varit mer allmänpåverkad.

Fast när det gäller främmande föremål som blockerar så brukar de bli hängiga, sluta äta och dricka och kräkas mest hela tiden. Det går ganska fort när de väl blivit dåliga, och detta har ju pågått ett tag.

Läs om den andra jag skrev om längre upp i tråden. Hon hade en skinnbit från en boll i magen i nästan ett år. Hon skiftade mellan att vara pigg och alert till att bli hängig, äta dåligt och kräkas. Förmodligen beroende på föremålets läge i magsäcken.

Precis vad jag har misstänkt.

Eftersom han fick dom två första tabletterna och inte den tredje att döda maskar blivit kvar i honom(?)

Men å andra sidan sa veterinären att han inte såg ut att ha mask och anledningen till att jag maskade honom var att vi hade varit i norrland vid vårat fritidshus och hunden har sprungit lös ut och in som han vill och ätit diverse. Dessutom höll han en halv sork i munnen (katten hade ätit upp främre delen) och lekte med innan vi upptäckte det :crazy:

Men inga spår av mask har synts i bajset....... varken före eller efter avmaskning

Jag använder aldrig Axilur mer på min hund, efter att han blivit skitdålig av det en gång. :crazy: Numer avmaskar jag heller inte i onödan, utan kommer istället göra träckprov om jag misstänker mask. Min hund spyr galla (gult slem) på morgonen om han får maten för sent. Förut hade jag lite mer oregelbundna mattider, nu ger jag alltid morgonmaten direkt vi kliver upp. Vill inte hunden äta så tidigt kan det vara bra att ge något litet, typ ett kex eller en korvbit, så att inte magen är alldeles tom.

Va konstigt...jag tycker Axilur är det som funkat bäst på mina känsliga greyhounds...har även använt det till mina gd med bra resultat.Men jag varierar maskmedel.

Men det kanske är olika...jag har tex alltid haft bra resultat på föl med Axilur...medans en fölunge blev grymt sjuk av Bahminten(stavas?).Det kanske är individuellt.

Jaså, jag har hört flera hundar som blivit dåliga av Axilur. Fått för mig att det är ett ganska kraftigt preparat?
På katten använder jag det dock och han har aldrig visat något.

Som du säger, det kan vara individuellt. Endel saker kan funka på vissa men inte alla. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 111
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 082
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 272
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 344
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka