Valpbekymmer

falukorw

Trådstartare
Jag har lite bekymmer med min lilla dvärg schnauzer valp som snart är 4 månader. Hon funkar jätte bra i alla avseenden UTOM när vi möter andra hundar ute. Då skriker/skäller hon och springer åt andra hållet. Efter ett tag går hon oftast fram och hälsar, iaf om det inte är alltför stora hundar. Vet att hon är osäker och därför hon låter som hon gör men jag vet inte hur jag ska hantera det. Känns inte som att det är rätt att säga åt henne att vara tyst när hon är rädd. Min andra hund skäller aldrig på andra hundar så det är inte hon som lärt den lilla det. Och hon har aldrig träffat någon hund som varit elak. Hoppas det går bort i och med att hon får bättre självförtroende men hur ska jag hjälpa henne med det?

Sv: Valpbekymmer

Eftersom hon skriker och springer åt andra hållet, så verkar det ju som att hon helt enkelt är Rädd för främmande hundar. Sådant brukar för det mesta växa bort. Bra vore ju om hon fick träffa andra hundar regelbundet. Ex att ni träffas ett gäng hundägare och går en sväng. Då är det ju dessutom samma "främmande" hundar som hon träffar och lär sig att lita på.

Rädsla vid fyra månader, inte bra.

Nej, det är ingen mening med att bli arg på en rädd valp. Det ökar bara på stressen. Gnist har gett dig ett bra tips angående promenad med vuxna, snälla hundar. Försök få ihop en blandad grupp och ut och gå. Om hunden kan generalisera så kanske det inte behövs något mer.

Du kan också pröva och göra det roligt och mysigt varje gång ni möter en hund. Lek med valpen, gosa eller om hunden är matglad, ge godis. Det ska vara glatt och mysigt så fort du och valpen får syn på en annan hund.

Jag skulle dock inte räkna med att det växer bort utan aktivt försöka göra något åt det. Det är inte så roligt med en rädd hund när den blir äldre, oavsett vad den är rädd för. Har man otur kan dessutom hunden komma till den nivån att den vågar göra utfall, men inte blivit så modig att den vågar låta bli.

Du har fått en del bra svar av Gnist och Jadzia, men jag vill tillägga vad som hjälpte på min rädda dvärgschnauzervalp.

Han sprang förvisso inte bort/ifrån hundarna, men han skällde som en besatt. Jag skrev då på ett annat emininent hundforum för att få råd och jag fick veta allt möjligt från att ta med sig en vattenspruta ut i kalla novembermörkret till att lyfta upp hunden.

Vad jag sedan gjorde - som faktiskt fungerade mycket bra, var att stanna, sätta mig på huk och erbjuda knäet. Var han riktigt rädd, så lyfte jag upp honom, klappade lugnande och stod helt still tills den förbipasserande hunden försvunnit ur vår åsyn.

Det tog ungefär en vecka, sedan var han inte så noga med att komma upp i knäet eller i famnen. Då började jag att sätta mig på huk bakom honom och klappa över ryggen. Varje gång han blev tyst, så lät jag glad på rösten och lockade med handsken, en pinne eller något annat att skoja med. Problemen avtog efter ungefär en månad. Då var han lite drygt tre månader gammal.

Nu är han 16 månader och har inte varit rädd sedan dess. Han kan skälla ibland, men numera är det nog mer för att han är schnauzer och skall säga till att han bor här. Nu tar jag tag i skägget och säger ett skarpt nej om han inte sköter sig.

Därmed vill jag ha sagt att det kan ändra sig. Vår hund var inte skygg, mest osäker, tror jag. Din hund behöver verkligen få tid på sig att finna trygghet och hade jag varit i dina kläder så hade jag hållt henne i famnen tills dess att hon slappnar av.

Min metod har givetvis sina belackare och det är ett tantmanér att lyfta upp osv; men det har jag struntat i. Så länge man är lugn och vet vad man gör så tror jag att hunden lär sig att slappna av.

Betänk att hon inte är så gammal ännu och dvärgschnauzervalpar är små! Jag såg knappt min hund när han promenerade under min stora vinterjacka. :eek:

Lycka till!

PS. jag har idag en otroligt frimodig och trygg hund, så misströsta inte!

Jadzia skrev:
Hehe, tant...lyfta upp hunden...uj uj :p

Det är lika bra att agera så som man förväntas agera, tycker jag. En skällande hund som knappt syns i mörkret gör sig bra på mattens skotskrutiga kappa med långa pälsmuddar och stor pälskrage.

Jag tycker det vore synd att för tidigt avslöja att att den lille rädde dvärgschnauzervalpen i framtiden skall bli tant mattes skyddshund? ;)

Lite oroväckande låter det ju, en 4 mån ska inte vara rädd för andra hundar om det inte har hänt något förstås.

Som de som skrivit ovan. Vänj henne med andra hundar, men låt henne sköta det själv. Tvinga henne inte att ta kontakt med andra utan låt det ta den tid det tar för henne att känna sig trygg.

Gå inte ut med flera andra hundar samtidigt, utan ta en trevlig och sund vuxen hund i taget. Måste hon hålla koll på flera, är risken att hon blir stressad. Låt valpen sköta sig själv, hon får ta kontakt med den vuxna när hon vill. Vill hon inte på första promenaden så ta en till promenad nästa dag och nästa och nästa om så behövs. Det viktigaste är att Du inte pressar henne, det kan få en helt annan effekt. Kan i värsta fall sluta med att hon visar aggressivitet mot andra hundar = enda sättet för henne att få de andra hundarna på avstånd.

Lycka till!

Tack för alla tipsen! :)
Ska leta upp snälla hundar att öve henne med.
Hoppas på att det löser sig till slut.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama