Valparna har kommit - fråga om efterbörd

Ploppi

Trådstartare
I morse fick Betsy tre valpar och allt har gått jättebra. Jag tror inte det kommer fler för hon ligger lugnt o diar dem o sista föddes 6.30 o det är över tre timmar sen. Jag lägger in bilder på dem i helgen!

Jag kunde inte se att den sista kom tillsammans med nån efterbörd. Den var mindre än ettan o tvåan o jag hjälpte till att ta bort hinnor o få igång andning o såg inte om tiken hann ta hand om efterbörden eller om den inte kommit ut alls! Jag ska ringa vet o rådfråga men ville även höra med er om det är nåt man ska göra? Vad händer om det skulle vara så att efterbörden är kvar? Att det blir infektion förstår jag men inom hur lång tid (så man vet när man kan vara lugn)? Kan man kolla via temp?

Jag har haft ute o rastat henne, hon kissade o bajsade även lite men ville snabbt in igen.

Tacksam för tips!

Sv: Valparna har kommit - fråga om efterbörd

Man bör alltid försöka räkna antalet efterbördar och se att de stämmer med antalet födda valpar. Oftast kommer de med valpen eller upp till en kvart efter valpen. Detta kan ju vara svårt om tiken är snabb att slaska i sig efterbördarna dock..

Skulle någon efterbörd bli kvar blir tiken vanligen dålig inom något dygn och kan få hög feber.
I sådana fall, måste man till veterinären, för att få ut efterbörden och behandla tiken förebyggande, så att hon inte får livmoderinflammation.

Min tik valpade för 2 1/2 vecka sedan. Två av valparna kom utan efterbörd. Den ena kom ut efter ett tag men den andra såg jag alsdrig skymten av.

Gör som Gnist säger, håll koll tiken. Får hon jätte mycket grönaktiga flytningar som inte avtar och om hon blir allmänpåverkd så åk in till veterinär.

Hoppas den kommit ut nu! Och grattis till valparna :banana:

Det behöver faktiskt inte vara så farligt, men kontakta en veterinär och hör. Min tik valpade för 2 veckor sedan och där blev två (av 7) efterbördar kvar i hunden - de kom inte ens innan nästa valp :confused: I alla fall, tiken fick feber (39,4 när det var som värst) dygnet efter, var väldigt flåsig och mådde inte jättebra. Ringde givetvis en veterinär, men han tyckte att jag skulle avvakta. Febern i sig är inget dåligt tecken, utan det viktiga är om hunden mår okej annars, d v s äter och dricker!

Han sa även att i regel kommer det ut när livmordern drar ihop sig, om inte annat som kladdiga flytningar under ett par dagar. Hon fick 1/2 magnesyl morgon och kväll för febern (vikt ca17 kg) och 2 dagar senare var hon frisk som en nötkärna och mådde super. Så håll koll på din tik, ta reda på var du kan hitta en jourveterinär och rådgör gärna med honom/henne. I regel ordnar det sig ju, men hellre ett veterinärsbesök för mycket än för lite ;)

Lycka till!

Tack för era svar. Jag pratade med veterinär i morse också som sa att så länge tiken ligger lugnt o låter valparna dia samt inte verkar dålig på nåt sätt är det bara att avvakta. Det har funkat bra under dan så vi avvaktar. Får väl hoppas att jag har missat eftersom jag höll på med lilla valpen! Vi håller såklart fortsatt koll!

Tack igen, hälsn Ann

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 357
Senast: regina11
·
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 782
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 589
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka