Valpar och tänder

nightcrawler

Trådstartare
Har aldrig funderat över det förut men nu har jag läst en del om folk som får dra tänder som inte lossnar på valpar. När bör jag bli orolig? Leffe är 5 månader och han har tappat framtänderna men hörntänderna sitter som berget. Blir så nojjig att dom inte kommer släppa.

Har aldrig funderat över det förut men nu har jag läst en del om folk som får dra tänder som inte lossnar på valpar. När bör jag bli orolig? Leffe är 5 månader och han har tappat framtänderna men hörntänderna sitter som berget. Blir så nojjig att dom inte kommer släppa.
Min hund hade en övre hörntand som inte släppte. Jag ringde uppfödaren och hon berättade att just den linjen är sena i utvecklingen. Det var hon även mentalt och fysiskt som valp. Och uppfödaren släppte inga ur den killen förrän de var minst 9 veckor. Så hon tyckte att vi kunde avvakta. Dubbelkollade med veterinär som höll med. Tanden släppte sen utan problem.

Nu är det samma med minstingen här. Även där tyckte veterinären(en annan än till förra hunden) att vi ska avvakta.

Jag vet själv för lite för att säga bu eller bä. Men så har det varit för oss iaf. Är man orolig kan man ju gärna prata med veterinär och ev uppfödare.

Min hund hade en övre hörntand som inte släppte. Jag ringde uppfödaren och hon berättade att just den linjen är sena i utvecklingen. Det var hon även mentalt och fysiskt som valp. Och uppfödaren släppte inga ur den killen förrän de var minst 9 veckor. Så hon tyckte att vi kunde avvakta. Dubbelkollade med veterinär som höll med. Tanden släppte sen utan problem.

Nu är det samma med minstingen här. Även där tyckte veterinären(en annan än till förra hunden) att vi ska avvakta.

Jag vet själv för lite för att säga bu eller bä. Men så har det varit för oss iaf. Är man orolig kan man ju gärna prata med veterinär och ev uppfödare.
Jag har tänkt kolla med både veterinären och uppfödaren. Men jag tänker det kan va bra med andras erfarenheter åxå.

Där runt 6-7 månader skulle jag som standard rek koll hos veterinär om mjölktänderna inte verkar tappats. Alternativt om en permanent tand kommit ut mer än 50% och mjölktanden inte släppt eller är ordentligt lös. Eller om man som djurägare tycker något ser ’konstigt’ ut, ex en tand som tycks komma upp på fel ställe/peka åt fel håll eller liknande.

Där runt 6-7 månader skulle jag som standard rek koll hos veterinär om mjölktänderna inte verkar tappats. Alternativt om en permanent tand kommit ut mer än 50% och mjölktanden inte släppt eller är ordentligt lös. Eller om man som djurägare tycker något ser ’konstigt’ ut, ex en tand som tycks komma upp på fel ställe/peka åt fel håll eller liknande.
Precis så!

Det är viktigt att dra ut mjölktänder som stör för att undvika permanent bettfel och skador.

Jag skulle inte oroa mig när de permanenta tänderna inte ens kommit upp och om valpen biter rätt och allt annat ser bra ut.

Precis så!

Det är viktigt att dra ut mjölktänder som stör för att undvika permanent bettfel och skador.

Jag skulle inte oroa mig när de permanenta tänderna inte ens kommit upp och om valpen biter rätt och allt annat ser bra ut.
Allt ser bra ut och jag kollar dagligen så det inte börjar komma nån ny.
Men då är min oro stillad för tillfället. Jag trodde knappt han skulle tappa fram heller men rätt som det var så var en lös och sen trilla dom en efter en.

Min var nog närmare sex månader innan hon började byta tänder men när det äntligen kom igång gick det bra

Nu har ena hörntanden i underkäken trillat och den andra trillar när som helst. Men dom två där uppe sitter där dom sitter och nu skymtar dom permanenta tänderna :( har fått tid hos vet den 23e så jag hoppas innerligt att dom behagar släppa tills dess. Så jäkla typiskt att jag hann beställa en ny ridhjälm som var lite dyrare. Jag hade inget särskilt som jag skulle ut med i nuläget och då passade det bra att beställa. Samma dag som jag fick hem hjälmen så såg jag tänderna :arghh::(

Torsten hade dubbla hörntänder ett tag men jag vickade lite på dem varje dag och de ramlade prydligt ut.
Jag är på och vickar flera gånger om dagen men dom vill inte. Har läst så mycket om att folk har fått dra tänder på valpar så jag är jättenojjig att dom nya blir förstörda och att jag måste dra 😨
Nu rök den sista i underkäken för en stund i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
693
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 081
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 919
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025