Valpar och abortspruta

Smokey

Trådstartare
Är det någon här som vet hur länge en abortspruta kan verka på en hund?

I början på juli 2007 blev min ena tik tjuvparad och jag lät ta en abortspruta hos veterinären. Denna veterinär sa att man INTE behövde ta ultraljud innan, det var ingen fara. Tidigare och senare har jag hört att man bör ta det i alla fall, men han sa att det var bättre att ta sprutan bara några dagar efter paring, så skulle valparna helt enkelt bara absorberas.

Det blev inga valpar och så långt var allting bra. I augusti löpte hon igen (p g a sprutan) och skulle då paras enligt planer. Jag var tvärsäker på att hon var dräkig, då alla tecken fanns (keligare, illamående, dålig aptit, bättre aptit, tjockare mage, viktuppgång etc.) Dock började jag tvivla vid dygn ca 45 och tog ultraljud. Detta visade inga valpar, men cellklumpar - troligen valpar som är på väg att tillbakabildas. Dessa försvann sedan helt.

I december var det dags igen... Med löp och parning. För att vara säker tog jag ultraljud, men först dygn 36. Då visade sig flertalet välutvecklade valpar med okej hjärta o s v. Allt såg bra ut enligt veterinären och vi åkte hem.

Idag är det dygn 45 och jag börjar återigen tvivla. Hon blev tjockare (jättetjock!) t o m dyng 43, men när jag vaknade 44 så kändes hon pyttelite smalare. Samma sak idag. Hon hade midjemått på 67 cm igår, samma mått som idag... Rasen är border collie, så rätt liten m a o.

Hon är tjock och ljuverna rätt svullna. Aldrig haft valpar förr. Det mesta av tjockheten sitter som en kula mitt på hunden och vid bakbenen har hon mer "midja" (ca 57 cm)

Vad tror ni? Håller valparna på att tillbakabildas igen? Kan effekten av sprutan sitta i fortfarande?

Ska ringa veterinären imorgon igen... Tills dess förföljer jag tiken med måttband, och mår allmänt illa av oro :devil::angel:

Sv: Valpar och abortspruta

Jag hade en tik på foder för några år sedan ( blev överkörd vid 3.5 års ålder 2006) och vid hennes första löp vid 1.5 års ålder blev hon våldtagen av min uppfödares hane hemma hos henne...:( Vi sprutade henne och som du skrev hon löpte normalt efter 2 månader men SEN började helvetet....nästa löp fick hon en infektion, nu inser jag att hon redan då hade en livmoderinflamation...hon behandlades med 2 antibiotika kurer innan det blev ok. Nästa löp parades hon redan efter 4 dagar efter hemkomst- infektion och behandling...MEN vid ultraljudet på dag 26 fanns det många valpar men de såg inte helt OK ut och efter 1 vecka hade alla försvunnit:cry: Nästa löp parades hon igen och samma visa nu...infektion efter parning och behandling....nu såg vi 3 fina valpar som vi följde och allt såg fint ut tom dag 49 då det kom gröna flytningar och jag förstod att de inte levde längre..:cry: Dag 70 kom de åter gröna flytningar och då såg vi att det fanns en död valp kvar, tiken blev sprutad med Allicin 1ggr/veckan i 1 månad men det blev ett sk "stenfoster" hon hade kvar valpen i magen
som blev inkapslad. Historien slutade med att hon fick en ful livmoderinflamation på nästa löp och den gick nu inte att behandla och hon op. Tyvärr levde hon bara 3.5 månad efter det:cry:

Jag förstår hur du tänker och det ÄR skit jobbigt men tänk oxå på att just nu kan du inget göra, det som sker, sker. Tänk framåt, jag hade bett en vette att skriva ut antibiotika som hon får äta vid nästa parning och kanske en bit in i dräktigheten. Jag försökte att göra detta men det ville inte tikens ägare och nu ångrar jag så att jag inte stod på mig!! Allicin sprutor ÄR kände för att som biverkning att tikarna får livmoderinflamation. Jag kommer aldrig att spruta någon tik mer vid tjuvparning!! Men efterklok är man ju alltid:confused:

Jag hoppas att det ändå går bra med din tik, kanske har hon några valpar i magen!! Jag mäter min dräktiga tik oxå, hon är idag på dag 54 och det är först nu som hon har breddat REJÄLT så tappa inte modet!!:bump:

De rekomendationer som jag hört är att man ska vänta ett år efter en abortspruta innan man parar igen. Så kanske kan effekte sitta i så länge?

Okej.. precis det svaret som jag inte behövde höra just nu.. Men tack ändå :) *Moi på väg att få status nervvrak*

Livmoderinflam. tror jag inte att hon har, har inte sett något tecken på konstiga flytningar eller liknande. Min källa till oro är valparna (vansinnigt efterlääääängtade), men efter det du skrev så kanske även tiken - dock verkar hon allra minst sjuk, snarast tvärt om.. :angel:

Jag får väl vänta och se, bara att hålla tummarna då. Oavsett är ju 67 cm runt magen på en bc rätt mycket (mot 49 normalt) och dräktig är hon ju. Frågan är bara om alla valpisarna håller på att försvinna :confused:

Jag får ha lite is i magen och fortsätter hon att inte växa eller bli mer "mamma-utvecklad" så får vi väl dra iväg på ett nytt ultraljud.

Tack för svaret!

det var inte meningen att göra dig mer orolig men jag tror att man måste vara realist ibland och du KAN verkligen inget göra utan bara vänta ut det....Jag hade oxå en period med den nuvarande dräktiga tiken då jag trodde att valparna nog inte levde:( Hon hade breddat på sig jätte fint ( liksom din tik!) och plötsligt tyckte jag att hon inte växte mer och måtten var ungefär det samma i 1 vecka ( var nog oxå runt dag 45 faktiskt! ) och då deppade jag:cry: Men sen...OJ vad hon har växt!! Från dag 50 började jag känna fosterrörelserna och de blir bara kraftigare för var dag nu och sprängfylld är hon:bow:

Jag tror nog ändå att din tik bär på levande valpar annars brukar det ju faktiskt komma gröna flytningar! Så sent som dag 45 reabsorberas de inte utan då "kastar" tiken dem och då släpps moderkakorna = gröna flytningar och DÅ vet man att någon valp har dött. Visst föds det döda valpar utan att tiken har haft gröna flytn men dör fler så sent så märker du det!!

Lycka till!!

TACK! Precis vad jag behöver höra just nu :idea::love: *Vad då valpsjuuuuk*;)

Bara att hålla tummarna nu då, hon har i alla fall inte blivit smalare heller.. Dock inte mer än ca 0,5 cm tjockare heller (68,5 nu). Jag fortsätter mäta 70-11 gånger om dagen och hoppas,hoppas :bump::rofl:

Hm..okej, det låter ju betryggande. Konstigt dock med den förra kullen som bara försvann!? Men det kanske sitter i ett par månader, det var ju rätt tätt efter sprutan så... Tack för svaret, man börjar ju nästan undra om hunden är oförmögen att göra färdiga valpar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 328
Senast: regina11
·
Hundhälsa Historien är rätt så lång, så var lite uthålliga! Min tik är 4,5 år gammal. I vintras så blev hon parad och mådde fruktansvärt dåligt...
Svar
16
· Visningar
3 863
Senast: SiZo
·
Hundhälsa För att göra en lång historia kort, min ena hund (Goldenhane, 7 år) vårdas sedan i torsdags på ett djursjukhus. Anledningen till den...
Svar
1
· Visningar
6 961
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 012
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka