Valpar en vecka för tidigt

Gnist

Trådstartare
:eek:

I gårkväll strax före 22, så började finsk spetstiken att valpa, 7 dagar före utsatt tid.. :cool:

Inget hade under dagen förvarnat om att det skulle sätta igång :eek: Ingen låg temp, ingen bäddning, ingen oro etc.

Valpningen var över på 1 timme och 40 minuter ca och resultatet blev 7 fina, pigga om än något små valpar.

Tik-valp-08-03-14049-L.jpg

Valp-08-03-14066-L.jpg

Valp-08-03-14056-L.jpg

Tur hon inte valpade idag, för vi sticker alldeles strax till Åsele, med jämthanarna ;)

Sv: Valpar en vecka för tidigt

Jättegrattis! Skönt att det gick bra.

Härligt att det gick bra! Då valpade hon altså på dygn 57? Har varit med om tikar som gjort det och det har gått bra! Hoppas att alla klarar sig nu! :banana:

Grattis! Dem ser fina och pigga ut. Hur många hanar/tikar blev det?

Ja men det var ju efter att hon skrev här på Buke som hon skulle åka till Åsele !

Jag är ännu bättre, för jag gissade på 7, fast med omvänd fördelning :)

Vad söta dom är!
Åh, då gissade jag rätt i din andra tråd :banana:

Tack för det :)
Tyvärr kommer det ingen mjölk för tiken trots en hel del mjölkstimulerande mat och de jag pratat med om detta säger samma sak som jag misstänker.

I och med att hon valpade så pass mycket för tidigt så ställer det till problem med mjölkproduktionen av någon anledning, men jag har ju en suverän amma här hemma som älskar de små och nu har de fått äta ordentligt.

Jag märkte ju av i gårkväll att det var väldigt pipigt och oroligt i lådan och att valparna inte alls "mådde bra". Inte heller vill eller kan jag avvakta så mycket längre, då det kan gå fort utför med valparna om de inte får tillräckligt med mat.

Efter att ha fått äta så mycket de vill nu, så är de på topp igen. De kravlar och söker aktivt spenarna och däremellan så är det tyst och fridfullt i lådan. Precis som det ska vara :)

Tur att de små grå är så pass stora att de förutom diar ibland äter rätt mycket hundmat också och för varje vecka så diar de mindre och äter mer mat, så detta ska nog gå bra hoppas jag :cool:

Molly-valpar-8-03-15009-L.jpg

Oj, vad tråkigt! Men vilken tur att du har din andra tik! Så länge valparna är tysta borde det ju inte vara någon fara med att de får för lite mat. Var nog tur att du inte avvaktade längre tid än du gjorde.

Hur funkar det annars? Är det jämten som blivit "mamma" nu och finntiken är helt borta? Eller äter de bara hos jämten (vilken borde vara ett himla jobba att skifta tik så ofta)? Finns det ngn chans att mjölkproduktionen kommer igång på riktiga mamman om man stimulerar så valparna får suga det som finns?

Många frågor men det kan alltid vara intressant att veta eftersom jag börjat föda upp själv och det kan hända alla.

Lycka till iaf! :banana: Tycker de har otroligt vacker färg :love:

Jämten är mamma på heltid, då jag tror att det blir väldigt stressigt för både tikarna och de små om man ska hatta valparna fram och tillbaka mellan dem.

Har suttit och läst på nätet och det är tydligen inte helt ovanligt med detta hos tikar som valpat alldeles för tidigt. Hade det funnits någn tillstymelse till mjölk/juver så hade det kanske varit idé att prova att ge henne mjölkstimulerande medicin, men eftersom det inte finns något så verkar det tämligen lönlöst av den information jag kommit över.

Tråkigt är det, då tiken i övrigt skött valpningen exemplariskt och fått en så fin kull, men det är ju inte så mycket att göra åt. Det är som det är och det är första gången som jag haft en valptik med detta problem tack och lov, men någon gång ska väl vara den första antar jag och då är jag tacksam att det blev nu, när jag har en tik med mjölk som räcker till här hemma :cool:

Valparna har ju fått suga så mycket som möjligt på finsk spetstiken, men inte fått i sig mycket och jag vill inte att de suger i sig för mycket luft ner i magen. Jag såg också på tiken att det gjorde ont när de sög och sög och inget kom och allt i kombination gjorde att jag avgjorde att detta var den bästa lösningen för framförallt valparna, men även för tiken.

Senast ändrad:

Hoppas det går bra med de små änglarna!

Vilken tur du har som ändå har en "extra mamma" i hemmet. :)
Mången gång har man ju inte den turen i en sådan sits...

Har varit med om detta , och jag har det intrycket att det ibland är som en sen abort än en födsel som kommer för tidigt. Din tik kan även ha brist på dräktighetshormonet progsteron, om du parar henne igen kan du ta blodprov under dräktigheten och i såfall behandla henne .Skulle din tik få mjölk om några dagar så lägg till valparna så de får den livsviktiga råmjölken. Lycka till med de små.

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 636
Senast: Görel
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 294
Senast: Boj
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·
M
Övr. Hund :eek: I går hade jag en fruktansvärd dag. Den började klockan tre på natten av att mamma ringde. (hon skulle vara barnvakt till min...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Föräldrarpenningtillägg
  • Skottlossning på skola
  • Tvillingar!?

Hund, Katt, Andra Djur