Valpar en vecka för tidigt

Sv: Valpar en vecka för tidigt

Min tik valpade den 8 mars på 55 dygn. Hon har ordentligt med mat och den enda valpen som föddes ökar ordentligt i vikt. Synd att vi bor så långt ifrån varandra. Annars så kunde min spets fått låna några röda...

Tack för erbjudandet, men jag har ju som sagt en egen tik som tar hand om valparna ypperligt.

Grattis till de små! Har också haft en kull född en vecka för tidigt, natten mellan dag 55-56 kom de (=endast en parning sent i höglöpet). De var normalstora allihop och lyckligtvis var det inget problem med mattillgången, snarare tvärtom faktiskt, tiken var så sprängfylld med mjölk att jag fick ta några av den andra aktuella kullens valpar, en vecka gamla, till hjälp att suga ur lite så de nyfödda fick ordentligt grepp... Vilket inte var så misslyckat i det fallet faktiskt då de äldre valparnas mamma hade ganska sparsam produktion efter kejsarsnitt + maguppror. Ibland är det bra när de är två som kan hjälpas åt. :)

Vad bra att det gick bra.Alla tikar visar inte att det är dags för valpning.Lycka till med dom små bustrollen..som dom kommer att bli.

5 dagar gamla har de blivit nu :love:
De är pigga som attan, runda och fina :)

Valp-08-03-18004-L.jpg

Valp-08-03-18013-L.jpg

Valp-08-03-18005-L.jpg

Även fast Molly har dessa små extravalpar att sköta så har hon tid att mysa med de små grå också. Hon fördelar tiden väldigt bra mellan valparna måste jag säga..

Mys-08-03-18028-L.jpg

Mys-08-03-18044-L.jpg

Underbarare och klokare valptik får man nog leta länge efter tror jag ;)

hur gjorde du när Molly fick ta över? Lade du bara dit valparna o hon accepterade direkt eller?

Valparnas riktiga mamma, vad säger hon? Struntar hon i dem, saknar dem eller är hon där o pysslar, tvättar o hjälper till?

Molly verkar vara en otroligt fin o duktig tik. Tur att du har henne i huset en sån här gång!

Jag sade åt Molly att hoppa in till valparna och hon lade sig direkt och slickade rumpor och lät dem dia. Rätta mammatiken är inte längre med valparna, då ingen mjölk runnit till alls och det bara gjorde ont för henne när valparna försökte dia dessvärre.
Hon är heller inte orolig, söker valparna eller nått sådant.

Har fått dispens från SKK att låta Molly ta hand om valparna och när jag gjort mig säker på att inte andra tiken fått några efterkomplikationer efter den tidiga valpningen så får hon åka hem enligt den dispensen jag fått.

Jag har ju bara en avesrätt på den tiken och kan hon inte ta hand om valparna så kan hon lika gärna åka hem enligt både mig och SKK.

Molly är värd sin vikt i guld än mer nu efter detta kan jag ju klart konstatera :love: En underbar tik på alla sätt som finns :love:

Men åååh :love: små limpor! små små LIMPOR!

Oj, denna tråden har jag totalt missat.

Jösses vilken tur att du hade en mamma till hemma, och att det gått så bra :)

Jo, ibland har man ju tur som en tokig och extra tursamt är väl att det timade sig så bra, när det är första (och förhoppningsvis sista) gången som en tik valpar så tidigt och inte har mjölk.

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 636
Senast: Görel
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 294
Senast: Boj
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·
M
Övr. Hund :eek: I går hade jag en fruktansvärd dag. Den började klockan tre på natten av att mamma ringde. (hon skulle vara barnvakt till min...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: mårran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka