Valpanpassa boendet

Kalaspinglan

Trådstartare
Hua... nu har vi fått datum för när vi ska hämta hem valpen. Jiiiises, det pirrar i magen... Vi har fått massvis med bilder från uppfödaren och bilderna sitter inramade allesammans och står i bokhyllan.

I eftermiddag ska sambon och jag åka och köpa en filt som vi ska lämna till uppfödaren när vi träffar henne på fredag och ta med tillbaks när vi hämtar valpen. Uppfödaren verkar fantastisk. Talade med henne en sväng igår per telefon och ställde frågor om försäkring, foder mm. Hon verkar ha stenkoll på allt. Vid överlämnandet kommer hon att ge oss mer information och det verkar så seriöst. Skönt att min känsla första gången jag talade med henne håller i sig.

Hur som helst, vi försöker så gott vi kan att valpanpassa vår lägenhet. I helgen ska vi åka och hämta en gammal fåtölj som voffisen ska få mysa i när vi sitter i soffan. Skostället är uppsatt ovanför hatthyllan. Alla sladdar är så gott som det går fastspikade i golvlisterna. Vi tränar på att alltid stänga dörren in till klädkammaren. Dessutom har vi rekognoserat omgivningen efter lämpliga promenadvägar.

Kvar att göra är ;
- införskaffa kompostgaller och gångjärn
- halsband och koppel, fast det gör vi nog när puppisen kommer så vi vet hur stort/litet det skall vara
- roliga leksaker
- matchande vatten och matskål
- förbereda pluttens hemsida

- vad har jag glömt?! Ska jag ta bort trasmattan tills vidare, kanske?

Jag vill återigen passa på att tacka alla för intressanta frågeställningar och svar. Även om jag inte skriver så mycket läser jag desto mer och lär mig. Det är lite roligt att se hur olika vi tänker här. Hade detta varit på buke-dressyr hade väl diskussionerna varit betydligt livligare, eller vad tror ni?!

Pinglan

PS! Det blir nog en "krislåda" på balkongen i alla fall. Sedan får vi se om den används eller inte...

Sv: Valpanpassa boendet

Hämtade hem min valpis i söndags. Vi har satt kompostgaller till vardagsrummet så inte valpis ska göra på sig på parkettgolvet eller råka gnaga på husses svindyra hi-fi utrustning.

Tips:

Samla på er tidningar att lägga på golvet. Min vappis är av flatcoated och jisses han gör stort ifrån sig....

skaffa fodertunna som håller tätt att ha hundfodret i samt fråga uppfödaren vad för foder ni ska ge och köp hem en 15-kilos säck :)

Köp hem avmaskningsmedel, valpen bör avmaskas då den är 12 veckor ungefär.

Köp hem böcker att läsa, Memea Mohlin tex har många bra böcker som är lättlästa.

Gå med i alla möjliga klubbar och planera in valpkurs då valpen är 4 månader, ibland har ju inte klubbar kurser så sent på hösten, vi kommer tex inte hinna gå valpkurs i höst utan får gå unghundskurs till våren istället.

Köp hem klotång, borste, första-hjälpen-kitt och termometer att ta tempen med.

Majsvälling och a-fil är bra att ha hemma om valpen får dåligt i magen.

Äggula är bra att blanda i torrfodret ungefär en äggula i veckan vilket är jättebra för pälsen.

Ta bort mattor, lätt att valpen gör ifrån sig på mattan annars.

Gör en eller två bäddplatser som valpen verkligen känner är hans/hennes egen.

nu fick jag slut på fantasi, har säkert glömt en massa.
Jo det viktigaste, sov mkt innan valpen kommer hem, att ha valp är JOBBIGT men självklart helt underbart :)

Ett tips som jag tänker ta fasta på är att låta transportburen stå framme och även låta valpen få ha sina sovstunder/ifredstunder där.

Det är otroligt lättande när valpen sedan blivit stor och känner att i buren är jag trygg där kan jag koppla av ..

Hej!

Tack för era svar. Mattorna är borttagna, och sömnen är inplanerad... resten får vi ta tag i under de två veckor som är kvar.

Ferrari; det är en Rhodesian Ridgeback.

Jag börjar förresten bli lite nervös för första natten. Jag kommer att vara ensam då, eftersom sambon är extrakommenderad på jobb. Men det ska nog gå bra. Jag får sova på en madrass på golvet bredvid puppisen...

/Pinglan

Jag vill önska dig lycka till. Jag tror du blir en jättebra matte.
Själv får jag hem min nya lilla valp nästa torsdag.

Skaffa en stabil tvättkorg med lås, och se till att alla underkläder ligger där och ingen annan stans... ;)

Calazirya skrev:
Åh, alla verkar vara i valpväntan ( så även jag )

Vilken ras blir det ?

Schnauzer så klart :) Nä, det är ju inte så klart, alla har vi våra favoriter. Men schnauzer har blivit min.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka