Valp + vuxen katt, bästa sättet?

skuggi

Trådstartare
Vi har en vuxen katt sedan tidigare, och nu då en 5-månaders valp (dv.pudel/cocker). Katten är ganska försiktig av sig, vill leka på sitt lilla vis osv. Slår inte ifrån ordentligt och står på sig, utan vill hoppa upp på nått och då kan han "fäkta" mot valpen och fräsa.

Valpen är förståss i omgångar väldigt leksugen, går katten i hans närhet tassar han fram och trycker upp sig i katten om denna inte hinner undan. Han biter inte eller så, ser ut som han bara vill "knö in sig"/brottas. Katten får då lite panik och studsar upp på nått och börjar först då som sagt fräsa och slå.
Valpen tycker förståss detta är mycket upphetsande och måste bara försöka nå katten ändå, springer en "spattrunda" och sen tillbaka och terra katten.
Varken katt eller hund verkar kunna reda ut dessa situationer själva, utan spinner upp sig mer och mer. (jag har testat för att se om de kan komma på själva hur de ska ha det, men det går alltså inte, hunden börjar skälla, katten skriker...)

Jag har försökt i Ceasar-stil att "claim the space" runt katten. Men jag har inte hans pondus tycker valpen, som bara tycker "men matte! flytta dig! du skymmer leksaken!"
Jag kan ju inte få katten att fräsa i åt valpen ordentligt så den blir rädd, uppenbarligen..
Jag försöker avbryta valpen om jag ser att han "siktar in sig" på katten när den kommer, men jag lyckas inte få honom att avbryta, han skiter fullständigt i mig och jagar katten :p
Nu tar jag valpen till sovburen för en liten timeout, då sover han lite och sedan är upphetsningen glömd, tillsvidare.
En gång testade jag att börja klicka honom lite jämte katten. Matgalen som han är så var ju klickern oemotståndlig, och sedan lugnade han sig för stunden. Men det kändes inte riktigt som att jag fick fram att klickandet gällde katten...

Tips emottages tacksamt! Hur fixar man detta på bästa vis?

Sv: Valp + vuxen katt, bästa sättet?

Hur menar du att du inte lyckas avbryta valpen?

Säg till med rösten och gå sedan fram och fiska upp valpen/ta tag i den. Så att du verkligen bryter. Avled sedan med leksak eller annat. det är ju en liten sketen valp så det borde inte var omöjligt att faktiskt fysiskt avbryta den. :p

Jojo, :p fysiskt avbryter jag förståss. Men innan jag hinner fram så hinner han ju jaga upp katten i någon möbel.. jag lyckas inte avbryta hans "anfall" och jag undrar om inte de här små "jakterna" sabbar deras potentiella förhållande sedan?

Tror du att det räcker att bara avbryta honom fysiskt och avleda? Kommer han tillslut att fatta trots att jag inte kan abryta när han springer efter katten?

Jag försöker skapa lugna stunder för dem tillsammans också förståss, och om valpen inte är på superbushumör så går det riktigt bra om jag är med lite och bromsar honom. Ibland lyckas han nästan behärska sig själv faktiskt..
Kanske handlar det bara om tålamod?

Jag har haft jätteproblem med min tik och katterna.
Det råd jag kan ge är, bryt hunden! Han ska inte få jaga punkt slut.
Om han kan bete sig så får han vara med, kan han inte så förvisa honom och låt honom inte komma fram.

Ja, det är ju min tanke också. Men borde jag typ ha koppel inne då tillsvidare? Så jag kan stoppa jakten direkt (det blir ingen lång "jakt", snarare en lite obehaglig förföljelse tills katten hoppar upp) eller räcker det med att förvisa honom varje gång han jagat bara?

Du kan ju prova med koppel så det inte blir någon belöning alls vid just jagandet. Men det beror ju lite på åldern också, är det en liten så går det nog lätt att bryta ändå.

Han är ju liten, bara 5 månader, men jag lyckas inte avbryta honom medan han "jagar" (ett fåtal gånger har jag funnits såpass nära att jag hunnit) annars blir det att katten tex hoppar upp i sängen å så står vovve där och "hetsar" och då tar jag bort honom förståss. Men räcker det? Eller borde jag vidta åtgärder så jag kan bryta varje gång, innan han "jagat" upp kisse på nått?

Ja det tycker jag du ska göra. Det är nog väldigt självbelönande för en hund när den lyckats. Jag vet inte om en hund tycker det är belönande att skrämma upp katten på något men det tror jag, han ska brytas innan jakten.

Min tik är snart två år och är hemsk :crazy:, på henne har jag inte lyckats alls. Hon stannar och "säger" -gör det du ska, så jag får ta na sen! Under kommando så funkar det men hoppar katten över kompostgallret utan att jag är där så jagar tiken.

Det går sakta framåt :( Nu kan katterna i alla fall följa med på promenad utan att hon ska åt dem, hon kan gå hyfsat. Hon kan gå förbi dem under kommando ute men är hon själv så jagar hon.

Jag vet inte om han ser någon belöning alls, jo, kanske när katten börjar fräsa och slå, för då har han en "ursäkt" att bli racer-spattig och kuta som en vilde..

Alltså, jag uppfattar det inte som att han jagar katten för att få den att springa.. jag TROR han vill nosa, gosa och leka, som han vill med allt annat han ser.. :idea: och liiiite umt känns det förståss att "bestraffa" men samtidigt måste han ju lära sig att inte gå på om katten inte vill?
Han rusar alltså inte fram till katten, han börjar alltid med att gå sakta, och ökar bara farten om katten gör det, när han kommer fram går han liksom "upp i" katten, som att han vill gosa in sig, då, om inte förr, skuttar alltså katten upp på nått...

Det är kanske svårt att råda när man inte ser situationen live..

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 774
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej! För att gå rakt på sak. Jag har en 6årig hanhund modell 35 kg och min pojkvän har en kattunge på 4 mån. Min hund har aldrig...
Svar
5
· Visningar
1 449
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Övr. Katt Jag ska bli dagmatte åt två småhundar som ska vara hos mig på dagarna, de är kattvana. Men, mina katter är inte hundvana för fem öre...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Celija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama