Eftersom du har en bruksras och de brukar ha hög kamplust och det är önskvärt också = så kanske försöka jobba med kamplekar som växlar mellan intensiv lek och passivitet?
Jag tycker att det lättare att träna hunden efter dens egenskaper och förutsättningar än att försöka dämpa. Får hunden utlopp för sina naturliga egenskaper så brukar man få en mer harmonisk hund och dessutom kommer du ha jobbat upp ett fantastiskt bra träningsverktyg och belöning inför framtida träning sim jag antar att du kommer syssla med en del då du skaffat en brukshund?
Hur jag skulle göra:
Träna på föremålslek och bryt leken om valpen råkar bita dig, gör det konsekvent för med en stark hetsig hund så är det bra om de lär sig ha koll på vart de sätter tänderna. Jag var inte så noga med det och det kan bli rätt bra blodvite när hunden råkar komma åt ens hand sen när den är vuxen och det är svårt att jobba på när de redan har fått slarva hela valp/ unghundstiden
.
Jag brukar köra en kort stunds kamplek och sen sätta hunde/valpen på sin filt och när den är lugn en stunds kamplek igen varvat med passivitet på filten. På det sättet slår jag flera flugor i en smäll, jag tränar filtträning, att kunna växla mellan intensitet och passivitet, föremålsintresse, förarintresse, belöning, stadga m.m. Viktigt är att man inte fuskar och nöjer sig med att hunden är på filten utan den ska gå ner i varv och vara lugn innan man tar upp leken igen och är man konsekvent i början och har tålamod så kommer man få en hund som blir bra på att växla av och på
. Gör du det en stund varje dag så kommer hunden få utlopp för sin kamp, ni kommer jobba på reglerna kring kampen (bara bita i leksak och inte förare) och då blir det nog lättare att bryta/avleda/få bukt med de icke önskvärda beteendena då bruksraser brukar vara snabba på att lära sig så tror jag det kommer fasas ut rätt snabbt när du fått in lite lek med regler.