Valp som kissar mycket.

C

charliesheldon

Vi har två hundar, en på snart ett år och en på snart fyra månader.

Vi har riktigt mycket problem med att få den yngsta att bli rumsren, han kissar inne men bajsar inte inne längre. Han är en schäfer/alaskan husky. Vi är fortfarande ute en gång i timman med honom. Han kissar mellan 3-6gånger (stora pölar) varje gång vi är ute med honom och sen kan det bara gå några minuter efter vi har kommit in så står han och kissar.. Vi belönar honom varje gång han kissar ute och springer ut efter varje olycka inne.

Den äldsta hunden var nästan helt rumsren när han var i samma ålder och nu är vi ute var fjärde timma med honom, han är en liten hund.

Är det någon som har några tips så vore det JÄTTE uppskattat! :)

Sv: Valp som kissar mycket.

Alldeles för tidigt för att kräva rumsrenhet,det är individellt hur fort en valp blir rumsren.Inom min ras är dom mycket sent utvecklade och går sällan att lita på helt innan ett års ålder.

Om hunden kissar flera stora pölar varje gång ni är ute, men ändå kissar inne efteråt så hade jag åkt till veterinären med den.

Min 4½ månader gamla valp tömmer sig på en kissning och är rumsren(säger till när han är nödig, håller sig sen tills jag släpper ut honom). Förvisso ganska många kisserundor om dagen, men absolut inte så mycket som du beskriver.

Ett veterinärbesök kan vara bortkastat. Det kan också vara välbehövligt...

/Migo

Jag håller med. Det låter sjuk (jo) mycket!

Den lilla vi har lånat är 12 veckor och han sover hela natten (minst 6h) utan att behöva kissa. Under dagen går vi ut ungefär varannan timme, ngn gång tätare beroende på vad de har gjort. Visst händer det någon olycka när de har lekt som tokar men han har hos ägaren/uppfödaren lärt sig att kissa på tidningspapper, så han brukar gå till någon av tidningarna som är utlagda, så han har lite kontroll.

Oj det låter mycket! Läste någonstans att en valp kissar ca 20 gånger om dagen men om det stämmer vet jag inte.

Min valp (nu 5 mån) har varit ganska hopplös med att kissa inne så började ta ut han en gång i halvtimmen (!) plus efter mat, sömn, lek osv..ja jag var ute i princip jämt :p ökade sakta tiden mellan gångerna men upplever att det vände ganska fort och att han nu är "rumsren" och håller sig om man går ut en gång i timmen. Men det händer fortfarande olyckor men är ovanligt så riktigt rumsren är han inte. Men prova gå ut ännu oftare kanske och öka sen tiden mellan rastningarna :)

Lånar tråden lite och frågar er andra när era hundar lärde sig säga till att dom ville ut? Gjorde ni nåt speciellt eller började dom bara med det när dom fattat att dom ska göra sina behov ute? Alla hundar kanske inte säger till?

Min stoppade ut huvudet genom kattluckan redan andra dagen. Inte som signal för att gå ut, men för att han tyckte det var spännande. Lärde honom snabbt att så fort han "knackar" i luckan så öppnar jag dörren.

Jag var enormt petig med att hålla koll på "nödighetstecken" de första dagarna och genast ta ut honom till "kissefläcken" på gräsmattan, så det tog inte lång tid för honom att koppla ihop att kissa det ska man göra ute. Och eftersom han älskar att vara ute och vet att matte öppnar om han knackar så har jag snarare haft problemet med att han är ute och ränner mycket oftare än han behöver kissa;)

Nu vid 19 veckor så är han helt rumsren. Säger till i god tid och håller sig tills jag släpper ut honom (jag har inte frestat på tidsrummet där så mycket än, max 10 min efter att han sagt till).

/Migo

Vad duktig :)

Haha min valpis hatar att vara ute nu eftersom han är så frusen och vi har haft snorkallt eller snöstorm sista tiden så kanske därför han inte säger till :p

Däremot är han snabb att göra det han ska ute så han får komma in igen, när jag var på kurs frågade de till och med om jag lärt han att kissa på kommando när vi sprang ut så korta rundor :p

Men det kommer kanske med tiden att dom säger till eller så får man hålla koll på tiden :)

Ojdå. Jag hade nog faktiskt gått till veterinären om jag ska vara ärlig. Visst kan det ta tid men om det är så stora pölar verkar det konstigt.
Min valp är 12 veckor nu och är helt rumsren.. Dock var det slitigt att komma dit och många rundor men det är det värt!
Men ert problem låter nästan lite värre än vad det "ska" vara även om det kan ta lite längre tid!
Ring iaf upplysning och fråga :)

Klart en nackdel här med fyra trappor ner!

Men det syns ju när de är på väg, liten lyfter dessutom på benet när han kissar :love:

Jag hade stora problem med valp som kissade inne. Var hos vetrinär som påstod att inget var fel. Men magkänslan sa annat så vi åkte till annan vetrinär. Slutade med att valpen somnade in dagen efter :/

Hon led av Renal Dysplasi & var mycket sjuk redan vid ung ålder tyvär :/

Dock är de ju inte så vanligt. Men din valp kan ha en uv eller något sådant som en vetrinär kan hjälpa till med

Min hund är 3 år och säger fortfarande inte till :p
Han kan faktiskt gnälla ibland och vara rastlös när han är magsjuk, men så länge han är frisk så aldrig. Men så brukar han inte ha så bråttom ut heller.
Jag går efter klockan för att veta att det är dags att gå ut. Ibland märker man att han gärna springer mot dörren om jag går ditåt.

Okej då kanske han inte lär sig säga till för han har aldrig sagt ett pip innan han kissar, är så bortskämd med den vuxna hunden som mycket tydligt talar om när det är dags :p men bara man håller koll på klockan ska nog det också fungera :)

Man måste ju lära hunden att säga till, det är sällan de föds färdigutbildade;)

Ja sant men vet inte riktigt hur, bor i lägenhet så ska ta mig ner fyra trappor innan vi kommer ut känns som att han i sådana fall hinner glömma att det var för att han sa till som han fick komma ut :p Annars var ditt sätt smart!

Men han brukar faktiskt säga till kom jag på om han sitter i sin kompostgallerhage då han ju inte vill kissa där så kanske kan försöka att berömma han jättemycket då och springa ut på en gång :idea:
Visst hade det varit smidigast om jag lyckades lära honom att säga till men så länge han iaf är rumsren och håller sig tills jag tar ut honom får jag väl vara nöjd :)

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 284
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 564
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka