Valp som inte äter upp

TildaLisaSofia

Trådstartare
Trots goda kunskaper och tidigare erfarenheter av hundar står jag här och känner mig som världens sämsta hundägare för att min valp inte äter upp.

Jag har en rottweiler hane på 9 veckor, under de första två-tre dagarna åt han med god aptit men nu pillar han lite i maten innan han går där ifrån.
Ger Royal Canin giant anpassat för växande valpar.

Jag har testat att vara tuff och ta bort maten efter en tid och serverat igen senare, jag har provat att "kasta" ut maten för att han ska få jobba lite för den, lägga den i toarullar osv och jag har provat pensla på lite äggvatten. (Tröttnade även på det tillslut) Vill inte börja ge massa godsaker för att muta honom men blir ju orolig när han inte får i sig det han behöver.

Ska tilläggas att han är pigg i övrigt, dricker som han ska och har ingen feber. Vägde honom för ungefär 1 vecka sedan och då vägde han 6 kg, han är ganska tunn men inte mager.

Enda gången han äter upp direkt är om det finns en annan hund i närheten då han känner lite konkurrens.

Snälla hjälp mig med tips! (Veterinären sa att det inte fanns något dom kan göra då han är frisk)

Ganska vanligt när konkurransen om maten försvinner. Mitt skägg var lika dan. I början åt han om jag hade handen i matskålen men efter ett tag hjälpte inte det heller.
För oss lossnade det när jag bytte foder.
Prova att ha i nått extra gott i maten. Tex lite färskfoder, en äggula el liknande

Som Voff skrev, så är det vanligt när konkurrensen försvinner :)
Hur många gånger serverar du mat per dag ? Ger du fyra gånger, så gå ner till tre gången så valpen hinner bli hungrig mellan målen. Så länge valpen inte är mager, så behöver du inte oroa dig. Jag ser hellre en slank rottisvalp än en tjock en :)

Jag är heller inte alls mot att piffa maten lite. Jag råutfodrar ju själv och har oerhört sällan någon som matvägrar, men även med torrfoder kan man piffa maten. Köpa några p´åsar Mush Vaisto (färskfoder i små köttebulle storlekar) och blanda i en bulle per mål. Äggula ibland, råriven morot osv så det inte alltid är samma sak. Spelar ingen roll om valpen kanske inte gillar just det den får extra den dagen, men den får ändå något att utforska - bara det är ofarliga grejer som inte tar över hand :)

Min bar knepig med maten fram till hon var ungefär 5 månader. Sen har det sakta med säkert släppt mer och mer.

Testade att som du ta bort maten efter en stund (gav ingen effekt och gör fortfarande inte).
Testade att blöta, sprida ut, ta bort tuggben och godis. Ingen skillnad.

Jag bytte till färskfoder och värvade ibland med torrfoder. Gav torrfoder istället för godis och 2 ggr i veckan fick hon en äggula. Det funkade ett tag.

Sen när hon började peta i färskfodret så gick jag tillbaka till torrfodret och körde fri tillgång. Hon får fortfarande äggula ibland men hon är i bra hull.

Din valp har precis kommit hem och det är en stor omställning så ha lite is i magen :)

Min bar knepig med maten fram till hon var ungefär 5 månader. Sen har det sakta med säkert släppt mer och mer.

Testade att som du ta bort maten efter en stund (gav ingen effekt och gör fortfarande inte).
Testade att blöta, sprida ut, ta bort tuggben och godis. Ingen skillnad.

Jag bytte till färskfoder och värvade ibland med torrfoder. Gav torrfoder istället för godis och 2 ggr i veckan fick hon en äggula. Det funkade ett tag.

Sen när hon började peta i färskfodret så gick jag tillbaka till torrfodret och körde fri tillgång. Hon får fortfarande äggula ibland men hon är i bra hull.

Din valp har precis kommit hem och det är en stor omställning så ha lite is i magen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
764
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
516
Övr. Hund Jag har köpt hem två korvar Pondus för att prova och ena korven verkade god men den ena hunden verkar tycka att den andra är helt...
Svar
11
· Visningar
895
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Regntäcke
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka