Valp som dricker otroligt mkt..

K

Kiowa_

Jag har en schäfervalp på 17 veckor som dricker så otroligt mkt.. det har han gjort sen vi hämtade honom, okey att han "spiller ut" en del när han dricker men vi har två vattenskålar framme hela tiden och de får fyllas på ca 3ggr om dagen (har en hund till, men han dricker inte så mkt) okey, att det är väldigt individuellt hur mkt hundar dricker.. men han dricker så jäkla mkt! och det resulterar i att han kissar sjukt mkt! om vi precis varit ute och kissat (ordentligt) så kan vi ha varit inne 5min, oxå har han kissat över ett helt rum! vet ju att hundar som inte mår bra dricker mkt.. funderar på om han kan ha diabetes, eller nått me njurarna kanske.. :confused:
Tänkte om det är nån som vet nått?
Fårnog ringa veterinären i dag annars..

Sv: Valp som dricker otroligt mkt..

Kan ju vara rent okynnesdrickande också, men uteslut först hos vet att det inte är något som beror på sjukdom.

Är hunden efter prover bedömd som frisk, så skulle jag under en period ransonera vattnet åt honom så att han kommer in i normala vattenbehov. Är ju inte hälsosamt att bälga i sig enorma mängder vatten heller direkt.

En hund har normalt behov av ca ½-1 dl vatten/kilo vikt/dag.

håller med, är han inte sjuk så får man ge han vatten lite då och då....sedan kan man pröva att ha vattnet framme, man behöver ju dock inte ha så mycket i skålen till en början...

jag skulle åkt till vetten snabbt och ta prover så man vet varför han gör de. är han frisk så är det väldigt farligt att dricka så mycket vatten!! han kan få "utspädda" cellvätskor och det är väldigt farligt. tror tom att det är dödligt.
min hund va rikadan för närstan ett år sen - och han hade diabetes. men det är lika farligt att ta bort vattnet innan man vet om den är frisk. för om den e sjuk så behövs vattnet - även om det är skadligt samtidigt.
så jag skulle åkt till vetten snabbt så du vet hur du ska göra med vattnet.

Men det räcker oftast med blodprov då va?
Funderar på vilken veterinär jag ska åka till nämligen.. de vi har här är inge vidare, men blodprov borde de klara av.. är mer komplicerat får jag åka till karlstad..

tycker du ska åka till vet. En valp som dricker för mycket får man passa på, inte låta ha fri tillgång på vatten då den kan dricka tills den spricker.

Har tid hos veterinären i morgon.. han tyckte det konstigt iom att hunden inte är understimulerad.. alltså tror han inte att det är en fixidé..
Får hoppas att det inte är nått allvarligt bara..

Va till vet. i går. han kollade över hela voffs. och tyckte att allt såg bra ut. Tog prover för att va på den säkra sidan.. så nu sitter jag här och väntar på att han ska ringa.. jag hatar att vänta.. :crazy:

Nu har jag äntligen fått svar!
Min lilla krake har tydligen massor av mask!:eek: trotts dubbel avmaskning med banmint.. :crazy:
Ska köpa nått annat medel som tar fler sorter.. vet. sa att voffs kan ha blivit extra törstig av de. Men mest troligt är nog levnadssättet hos uppfödaren.. Att magsäcken är så utvidgad att han inte käner så mkt mättnadskänsla.. (han såg ut som en fet svankryggig ko när vi hämtade honom..)
Men i vilket fall så har vi de senaste dagarna bara haft nån cm vatten i vattenskålen åt gången och jag tycker att det blivit mkt bättre, inget kissande innne 5 min efter promenad osv.. :D
Så nu blir de till å åka till apoteket å köpa de där Drontal comp eller hur de stavas, och om en månad skicka in träckprover för å se så skiten är borta.. :devil:
Skönt att det inte va nå fel på Njurar och så iaf :cool:

Ja, man undrade ju lite med tanke på att han kunde häva i sig minst 4L om dan.. :crazy:
men, men, skönt å veta att det inte va nått fel, utan att det bara är en dålig ovana.. :)

:eek: bläää.. stackarn!! men skönt att de inte var njurarna eller diabetes iafl..

Nu har jag äntligen fått svar!
Min lilla krake har tydligen massor av mask!:eek: trotts dubbel avmaskning med banmint.. :crazy:
Ska köpa nått annat medel som tar fler sorter.. vet. sa att voffs kan ha blivit extra törstig av de. Men mest troligt är nog levnadssättet hos uppfödaren.. Att magsäcken är så utvidgad att han inte käner så mkt mättnadskänsla.. (han såg ut som en fet svankryggig ko när vi hämtade honom..)
:

Påpekades inte det på veterinärbesiktningen?

Ja, bara vi får bort de små äcklen så.. :devil:

Att han va tjock jo.. men det togs väl för givet att han ätit mest i kullen.. vilket han säkert gjorde..
Fast redan dagen därpå så såg han bättre ut, tror att han va full av gaser den dan vi hämtade honom (kändes som så på kvällen, när det kom ut.. :p) vi hämtade honom hos vet. direkt efter besiktningen, och den dan hade han badats, vart hos vet. och sen följt med oss hem.. sen fick han Vanlig hundmat utblandat med spagetti/makaroner/potatis/morötter hos uppfödaren, så vi tänkte att han antagligen var uppblåst av maten eller jätte spänd pga dagens alla händelser.. sen när han ärligt talat såg ut som en helt annan hund redan dagen därpå så va vi rätt säkra på att de va maten som gjort att han såg ut som han gjorde.. (han har alltså inte fått sådan mat hos oss) uppfödaren hade avmaskat honom när vi fick hem honom, sen när vi va och vaccinerade mot valpsjuka/kennelhosta, Sa de att vi skulle vänta två veckor och sedan avmaska. Sedan avmaska efter två veckor igen.. vilket vi alltså gjorde sista gången förrförra veckan.. och nu har han mask iaf :crazy:

Vet. trodde att magen antagligen såg ut så iom den maten han fått och att magen antagligen blivit uttänjd pga det..

Blev lite långt och krångligt de där kanske :angel:

Ska se om jag hittar en bild på hur han såg ut första dan..

Första dagen.. rädd och ynklig..
attachment.php

Liknande trådar

Hundhälsa Undrar om någon här inne har erfarenhet/kunskap om hundar och vattendrickande... Vår 1 åriga Leonberger hane har haft lite problem med...
2
Svar
27
· Visningar
11 595
Senast: nilie
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 365
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Gammelvovven fick i April (om jag inte minns tokigt) något slags krampanfall,vi var till veterinären dagen efter och allt såg bra ut,vi...
Svar
11
· Visningar
14 213
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Har bytt foder för ca 3 veckor sen,nu dricker "gammelhunden" väldigt mycket vatten,har 4 liters skålar(fyller dock inte ända upp),och...
Svar
5
· Visningar
6 333
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka