Valp som bits mycket

Bubble

Trådstartare
Nu kommer jag med lite dumma valpfrågor igen ;)

Jag undrar vad man ska göra när valpen biter på en för att han inte får som han vill. Jag vet att alla valpar bits och jag brukar bara lämna honom när han gör det och ignorera honom tills han är lugnare (då han bits vid lek).

Men om jag sitter med honom i soffan bits han ofta, verkligen hugger efter en för att han inte får som han vill. Brukar sätta ner han på golvet då men ofta är det nog det han vill (vill komma ner till dn andra hunden). Ibland ger jag honom ett tuggben att bita på istället fungerar sådär. Nej fungerar inte och vet inte om man ska använda det i den situationen heller? Vill ju att han ska förstå att så får man inte göra, eller växer det bort med åldern?

Tips? :)

Sv: Valp som bits mycket

Lär valpen att det är helt okej att leka hårdhänt på kommando - inte annars. Och lär den ett bra "slutkommando" som innebär att bitleken är över.
Har en video på det färdiga beteendet om du vill se hur jag menar (dock överkurs för det är två hundar som jag "kommenderar" lek med varandra.)

Mina valpar blir onödigt hårdhänta när de är övertrötta. Då är det påtvingad passivitet som gäller så slocknar de en stund och leker betydligt snällare efteråt;)
Jag lär mina att slappna av på kommando det absolut första jag gör. Med nuvarande paret tränade jag den ena hos uppfödaren från det att han var 4 veckor gammal, och den andra från att hon kom hit vid 9 veckor. Det är otroligt skönt att veta att de alltid sitter som degklumpar i famnen i bilen/om man lyfter/håller dem i soffan/whatever.
Tränas företrädesvis in med tålamod, klicker och många repetitioner.

/Migo

Senast ändrad:

Jag tittar gärna på videon :)

Hur gör du när du lär dom slappna av på kommando då? Lät ju väldigt smidigt :)

Jag har tränat mycket passivitet med honom men brukar bara göra så att jag håller lugnt i honom tills han slutar bitas och sprattla omkring. Pratar lugnt med honom och belönar och berömmer honom när han är lugn och släpper aldrig iväg honom när han "bråkar". Efter ett tag slappnar han av men jag vet inte om det finns något bättre sätt kanske? :)

Som kloka Migo sa: träna in ett slutkommando. Eller som jag gjorde ett "tare lugnt kommando" Min tik (5 mån) är ett yrväder men så fort hon la sig i soffan o slappnade av sa jag "lugn" och klappar eller ger en godis, tog rätt lång tid men efter ett tag kunde jag säga lugn så lägger hon sig i soffan, har nu bytt ut kommandot och övat mer konsekvent på att lära henne "filten" så nu kan jag säga filten och då går hon till sin filt på Golvet/soffan/hos kompisen/jobbet. och får nått tuggben för besväret :D uppfattar det ofta som att ju tröttare hund dest tokigare/hårdhäntare. Hon har börjat tappa sina tänder nu och det har blivit gaaaalet mycket bättre nu så håll ut ;)

Stoppkommando lärde jag in genom att börja leka med valpen, plötsligt säga mitt stoppord ("nu räcker det") och då bli helt passiv. Så fort han släppte (tog mellan 5 sek och nån minut första gångerna;)) så berömde jag och återupptog leken på en gång. Efterhand som släppen blir bättre så drog jag ut på leken efteråt, och började variera med godisbelöning. Jag har också lagt på ett "försiktigt" där jag fortsätter leka, men mycket mycket mjukare. Så fort valpen sänkte intensiteten så berömde jag och ökade upp till kamp igen. När även detta satt fint lade jag på ett "jobba" så fort vi satte igång med hårdare lek, för att få kommando även på "ökningen".

Boss har lyckats generalisera detta till massa olika områden, så samma kommandon har funkat både i lek med andra hundar, vallning och på besvärliga vandringsleder. "Försiktigt" säger jag och då dämpar han intensiteten och tänker sig lite för:D:love:

Boss krävde tre- fyra pass och Fridolf tog bara två pass innan han stadigt bröt inom 3 sek, utan att själv återuppta. Varje pass handlar om kanske 5 min, med ungefär 5-10 repetitioner åt gången, och jag har börjat träna detta med mina så fort de kommit hem från uppfödaren.

Här är filmen på Boss och Ida. De har tagit initiativ till leken själva (för att göra valpen svartsjuk på leksaken) men jag lade mig i intensiteten bara för att få med det på film;)

http://www.youtube.com/watch?v=cXk_qQFrWWA

Förövrigt håller jag med Trissen om att det brukar bli onödigt hårt så fort de är lite trötta. Det är som att "bitkontrollen" slutar fungera och de kan ta i mycket hårdare än vid vanlig lek. Jag tränar aldrig aktivt i de lägena, utan enbart när valpen är utvilad och med på noterna.

Senast ändrad:

Tack för tipsen båda två! Ska göra ett försök att träna in det där :)

Migo: Vad jätteduktiga dom var på filmen :)

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 450
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10