valp som ätit ipren

falukorw

Trådstartare
Vaktar just nu en schnauzervalp och hade glömt bort hur tjuvaktiga dom är. Dvärgvalparna snor ju i stort sett ingenting och tuggar inte heller sönder saker.

Nu har schnauzervalpen fått tag på en karta med ipren där det var 4 stycken tabletter. Har hittat tre som var lite halvtuggade men den sista är helt borta. Har inte heller hittat allt papper runt om.

Hur mycket kan en ca 10kgs valp äta utan att det är farligt? Har dessutom en dv.schnuzervalp här som ev kan ha fått i sig. Antar att det är betydligt farligare för den lilla?

Vilka symptom ska man hålla utkik efter?

Sv: valp som ätit ipren

Ring jourhavande vet? Lär du få snabbt svar :)

Jag har inget bra svar på din fråga men jag vet en kinesisk nakenhund på 6 kg som fick i sig mellan 5 och 10 Ipren (400 mg). Han kräktes en massa och det blev ilfart till veterinären där han fick dropp i några timmar, blodvärdena var mirakulöst nog bra men levern tog stryk och han hade onormalt höga levervärden. Sen fick han mediciner för att dämpa infektioner och för att skydda magsäcken.
Hunden klarade sig men veterinären sa att han lika gärna hade kunnat stryka med om han inte varit "så stark".

Jag skulle i allafall ringa och rådfråga veterinären för säkerhetsskull.

Vaktar just nu en schnauzervalp och hade glömt bort hur tjuvaktiga dom är. Dvärgvalparna snor ju i stort sett ingenting och tuggar inte heller sönder saker.

Nu har schnauzervalpen fått tag på en karta med ipren där det var 4 stycken tabletter. Har hittat tre som var lite halvtuggade men den sista är helt borta. Har inte heller hittat allt papper runt om.

Hur mycket kan en ca 10kgs valp äta utan att det är farligt? Har dessutom en dv.schnuzervalp här som ev kan ha fått i sig. Antar att det är betydligt farligare för den lilla?

Vilka symptom ska man hålla utkik efter?

Har inte du begripit än att denna schnauzerkullen är lite tokiga :angel: ;)

Jag tror för övrigt att du kan avvakta. Har hänt här också, fast med alvedon och det gick bra.

"Har ditt djur fått i sig paracetamol ska du omedelbart kontakta veterinär. Det är bra om du vet hur många tabletter det är fråga om, ju mer information veterinären får, desto mer kan man göra för ditt djur."

Hittade på Farsta djurkliniks hemsida :)

*kl*

"Ibuprofen är giftigt för hundar och kan snabbt förorsaka dödsfall hos hund.
Vid svag förgiftning uppvisar hunden symptom som illamående,
kräkningar, diarré, buksmärtor & matvägran.
Vid moderat förgiftning är symptomen även blodig diarré, blodförgiftning
och urinvägssymptom/njursvikt.
Vid stark förgiftning hamnar hunden i chocktillstånd, kramper, faller i koma
och dör.

Kontakta veterinär omgående vid minsta misstanke om
att hunden fått i sig ibuprofen!"

(Ipren innehåller ibuprofen)

Jag tror för övrigt att du kan avvakta. Har hänt här också, fast med alvedon och det gick bra.

Och det var TUR. Det finns "motgift" mot förgiftning med paracetamol. När du väl får symptom kan det vara för sent. Jag har sett dödsfall, det är synnerligen otrevligt. Det beror såklart på dosen. Men du vet ju inte hur mycket just din hunds lever tål, det är mycket dumt att chansa.

Och det var TUR. Det finns "motgift" mot förgiftning med paracetamol. När du väl får symptom kan det vara för sent. Jag har sett dödsfall, det är synnerligen otrevligt. Det beror såklart på dosen. Men du vet ju inte hur mycket just din hunds lever tål, det är mycket dumt att chansa.

Jo jag vet att alvedon mm är farligt för hundar. Men eftersom t o m vissa veterinärer rekomenderar alvedon så avvaktade jag.
Förr hörde jag ofta veterinärer rekomendera alvedon, nu varnas det för det. Men finns fortfarande dom som tyvärr säger det är ok.

Jag visste också hur många tabletter jag hade i kartan och kunde se hur många som var borta. Och av det så tyckte jag att jag kunde avvakta.

Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Är du säker på att det var alvedon?
Magnecyl har jag hört rekomenderas. Men det är ju inte samma sak.

Japp helt säker :)
Undrar om det inte t o m finns en tråd som skrevs ganska så nyss här och en veterinär rekomenderade alvedon.
Men som sagt, var längesen jag hörde det. Var förr i tiden :angel: Nu säger de magnecyl :)

Alvedon är ju inte lika giftigt för hundar som för katter som tur är. Träffade en katt som dog av 1/4 alvedon... :(

Hände ingenting med den galna schnauzervalpen. Hon var och är precis lika busig som vanligt.
Och en sak har jag kommit på och det är att jag nog håller mig till mina dvärgar istället för den en storlek större varianten. Imorrn kommer matten hem och hämtar sina små valpar så jag, Leia och Nikita får lugn och ro igen. :angel:

Haha vad skönt! Både att det gick bra och att de snart åker hem. :rofl: :devil:

Hände ingenting med den galna schnauzervalpen. Hon var och är precis lika busig som vanligt.
Och en sak har jag kommit på och det är att jag nog håller mig till mina dvärgar istället för den en storlek större varianten. Imorrn kommer matten hem och hämtar sina små valpar så jag, Leia och Nikita får lugn och ro igen. :angel:

Mes :angel: ;) Tål du inte lite aktivitet och bus :rofl: ;)

Liknande trådar

Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
8 106
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 379
Senast: Laa
·
Övr. Hund Min rottisblandis har en hel del egenheter. Antagligen era också? - Han knyter upp mina skosnören. Endast mina skor, och han gör det...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Novanna
·
S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 830
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka