valp och mat

QuickStar

Trådstartare
Min valp (strax 14veckor) äter som en häst, hon äter RC Mini junior och enligt förpackningen ska de äta 50g om de väger 2 kg. Min väger ca 1,4kg och äter upp all mat jag ger henne, igår åt hon ca 125g utan problem.
Det är ju inte så bra att hon äter mer än dubbel vad som föreskrivs på paketet, jag är väldig nöjd med att hon gillar maten och har god aptit men det är ju inte bra om hon blir överviktig.

Hur ska jag göra? dra ner maten tills den är enl. tillverkarens rekomendationer eller låta henne äta sig mätt?
Jag anser att så länge hon äter är hon hungrig, så borde det ju vara iallafall.
Ska jag ge henne något annat typ ris, pasta eller sånt så hon blir mätt och hålla själva kraftfodret enl. tillverkanrens rek.?
Hon äter inget annat än mini junior och en skvätt filmjölk (ca 1dl) morgon och kväll.

Tips önskas, jag vill ju varken svälta eller övergöda henne. :confused:

Det är lite enklare med den store för han får precis i sig lina 14dl/dygn och sen orkar han inte mer och han är lagom i hull.

Sv: valp och mat

Vad är det för ras? Är du säker på att du har läst utfodringstabellen rätt?
Vad förväntas hon väga SOM VUXEN? Det är det som tabellen bygger på, inte vad valpen väger för närvarande!

En 3 månaders valp med en förväntad vuxenvikt på 5 kg ska äta ca 110 gr enligt tabellen.

Senast ändrad:

Jösses det har inte jag sett utan bara att fattat det som att vikten hon väger nu, jaja hon har ju inte fått för lite mat iallafall.
Hon kommer väga ca 5 kg som vuxen så 110gr ska hon ha då ska jag bara ge lite mindre än vad hon fått de senaste dagarna.

MEN, hon är ju fortfarande hunrig efter 125gr och 2 dl filmjölk ska jag ge henne något annat för att mätta henne(typ ris) eller ska jag låta henne vara?

Jag måste rätta mig själv; enligt tabellen ska en 3-månaders valp som förväntas väga 5 kg som vuxen äta 105 gr (inte 110 som jag skrev). Nåväl - skillnaden är marginell... ;)

Personligen tycker jag att man ska ha utfodringstabeller endast som riktlinjer, men inte nödvändigtvis följa strikt. Det är ju stor skillnad inom olika raser på tex. hur aktiv valpen är. En mkt aktiv valp kräver mer mat än en "soffliggare". Men den får naturligtvis inte bli för tjock. När jag har valpar så låter jag dem alltid äta "nästan så mycket de vill" (har en ras som inte lägger på sig så lätt eftersom de är "sjövilda") men har naturligtvis noggrann kontroll på valpens hull. Jag tycker inte att du ska behöva ge en massa annat för att få valpen mätt, utan ge den så mycket mat den vill ha (enligt förutsättningarna ovan).

P.S Den är väl ordentligt avmaskad? Så att det inte är det som det beror på - att valpen är omättlig, alltså?

Senast ändrad:

Tänkte att det var mask först också, så jag kollade med uppfödaren när det var avmaskade och det var de strax innan jag hämtade henne så det borde inte vara dags än på ett tag.

Jag tycker heller inte att det är bra att proppa i henne massa annat, hon ska ju i teorin klara sig enbart på sitt torrfoder, hon är absolut inte överviktig utan mer som dina, SJÖVILD sen är hon snabb som en vessla och kutar runt precis hela tiden, så det skadar inte att hon har fri tillgång tror jag.
Det är 75% dv.pudel och 25% chinese Crested dog i henne

Tack för dina svar!

Liknande trådar

G
Hundhälsa Min älskade Cerberus har alltid varit väldigt tunn. Som valp var han som valpar är mest, men från att han blev junior så har han varit...
2
Svar
27
· Visningar
4 395
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30