valp med svullna ögonlock

M

Mithra

för en vecka sedan hämtade vi vår nya valp, en schäfer. Hon är pigg och glad och jättetrevlig.
Men två ggr hgar dte hänt något konstigt med hennes ögon , eller rättare sagt ögonlocken. De har (till synes) utan anledning bara svullnat upp väldigt snabbt, både över och underlocket.Ögat har bara blivit en springa. Så har det varit under en halvtimme ca, och sedan har det lika snabbt försvunnit.
Har aldrig sett detta innan, och hittar inget om något sådant i böcker. Ska givetvis kontakta vetrinären i morgon men undrar nu!
Jag har inte bytat mat sedan uppfödaren, tänkte om det vart något hon inte tålde, men brukar det visa sig i ögonlocken. I övrigt verkar det inte vara ngt, ögonen rann lite i början, men vetrinären på besiktningen hade inte skrivit något om det. Ser ut som om pälsen är tunnare runt ögonen, eller inte lika mycket! Är det någon som varit med om liknande?

Sv: valp med svullna ögonlock

Jag tycker du skall ta kontakt med veterinär omgående eftersom ögon prioriteras högt hos veterinärer!!!

här prioriterades det inte så högt iallafall, fick tid den 28e denna månaden. De sa samma, att det troligen var en allergisk reaktion. det har inte återkommit efter de 2 ggr. Jag får väl ha lite koll under tiden och se vad hon äter och leker med.

Jasså vi fick komma in akut när Farre varade från ena ögat

Det är ju en viss skillnad på svullna ögoblock och rinnande var från ögat...

Gnist skrev:
Det är ju en viss skillnad på svullna ögoblock och rinnande var från ögat...

Det kanske det är..det beror ju på hur allvarlig svullnaden är om den kommer från ögat eller beror på nåt annat

Min makes förra hund fick röda och svullna ögon när hon var med i stallet, tålde väl inte spån/hö/hästar... :crazy:

jasså...jag har en kompis som hade en hund som var allergisk mot människor, det vra någonting i vår hud han inte tålde.
På min hund blir det inte rött eööer så, det har svullnat upp snabbt för att sedan lika snabbt försvinna. har bara haft henne i 2 v och det var 2 ggr under första veckan, sedan har det inte hänt igen.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 585
Senast: Shark
·
Hundhälsa Ja, trots all teoretisk kunskap står man handfallen när det inte går som det "ska" med sin första valp... Vi fick hem vår valp i...
Svar
14
· Visningar
21 614
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar