Valp med psykisk instabil hund.

lady_vip

Trådstartare
Jag har tidigare skrivit om B, hunden som jag hjälpt till att träna i 3 år nu. Hon har en psykisk störning, är helt enkelt koko, pga helt fel blandrasavel (BC/rottis-tik).

Vi har lagt ner hur mycket tid, svett och tårar som helst på B, med vissa framgångar. Hon är inte aggressiv, men hon har en grov störning som gör att hon ska valla vissa hundar tills de blir så förvirrade att de svarar mot henne, och då anfaller hon. Rätt otäckt att se och framförallt otäckt för de inblandade.
Vi har nu vant oss vid B, varnar alla nya kursare för henne och ägaren har full koll på henne. Jag kan utan problem gå mitt in emellen och ta henne i nackskinnet när hon går in i sitt vallande, hon ser skillnad på människa och hund.

Ägaren har tränat henne hur mycket som helst och hunden är skitduktig, både i agility och lydnad. MEN hon kan aldrig tävlas eftersom hon släpper allt om hon hör en hund morra eller skälla, och på agilitytävling är det sällan inhägnad bana, du får inte ens ha halsband på banan.

Ägaren börjar nu tröttna, med all rätt. Hon gick div. utbildningar i vintras som krävde hund, då fick hon låna min ena eftersom hon skulle fått stå och hålla efter B hela tiden annars. Dessutom vet hon vad folk säger om hunden och det är lätt att säga eftersom de tror att hon är folkilsken...

Hon har bestämt sig för att skaffa ny hund, en liten border terrier, och släppa det mesta med B. Hennes kompisar kvalar till SM och hon själv vågar knappt ha hunden okopplad på banan, trots att hon kanske ha den duktigaste hunden.:smirk:

Jag är iaf rädd om den här lilla valpen. B kommer säkert att acceptera den, valpar är oftast ingen hot för henne. De kommer aldrig lämna dessa två ensamma med varandra, på min inrådan, det kan slå slint på B, det har vi sett.

Hur skulle ni gjort för att B inte ska överföra sitt beteende på valpen?

Jag har faktiskt rått dem att avliva B, vilket de inte vill och de är beredda på mycket jobb...

//E

Sv: Valp med psykisk instabil hund.

lady_vip skrev:
Hur skulle ni gjort för att B inte ska överföra sitt beteende på valpen?

Jag har faktiskt rått dem att avliva B, vilket de inte vill och de är beredda på mycket jobb...

//E

Du både ställer och besvarar frågan själv så bra ;)

Tycker de seriöst ska tänka över alternativet att avliva B.
Både för den äldre hundens och valpens skull..

Fast de vill inte avliva henne... Jag har försökt få fram det och samtidigt kan jag förstå dem eftersom hunden är dötrevlig, mot folk...

Jag har funderat på om de kan kastrera henne, men vad skulle det göra för skillanad? Hennes problem är ju inte könsrelaterat, men det kanske kan lugna henne... Känns väl lite som om jag försöker hitta lösningar i allt...

//E

Ser egentliga inga problem. :crazy: När skulle hon överföra detta ofog på valpen?

Är de ute på promenad är väl B kopplad och kan då inte valla andra hundar, eller? Och om så inte är fallet, så krävs det ju ändå väldigt mycket delade promenader.
Först går de ut/tränar med B, går hem med henne och tar sen ut valpen för promendad/träning.

Och börjar hon valla valpen inomhus, så får de väl helt enkelt dela på dem inomhus också. Vill de inte avliva/omplacera, så blir det ju mer jobb. Då får de fundera ut om det är värt allt extra jobb.

Valpen är nog inga problem, lilla B kommer avguda den, i den bemärkelsen.

Det har ju hänt att hon smäller rätt på utan att valla, men då har hon stått och "hypnotiserat" dem ett tag.
Nä, vi får se hur det går då, så mycket avdelat som möjligt.

//E

*kl*
Korsningen BC/rottis kallas för "hysterisk bitmaskin" i min rottisbok...de skriver om hur det kan slå fel med korsningavel mellan två så olika raser BC agerar först och tänker sen o rottisen tvärt om

Inget illa mot trådskapare men jag har en kompis som har erfarenhet av att ha sitt hem separerat pga två ungtikar som slogs näst in till döden som de kom ihop... efter 3 mån orkade hon inte längre utan gav bort den trevligaste hunden på foder...

Lycka till

Det är svårare än så med knasiga hundar. Om det bara vore så enkelt att B hade en olat så skulle inte jag heller vara orolig, men en knasig hund kan överföra alla möjliga konstiga saker på en valp bara genom att finnas i valpens närhet. Problemet ligger i att B reagerar fel i vissa situationer och då spelar det nada roll hur bra lydnad man har. Valpen märker fortfarande reaktionen och kan mycket väl börja utveckla egna felbeteenden. Dessa går alldeles säkert att sätta stopp för eller arbeta bort, men då ska man ha sådan tur att man fått tag i en otroligt välavlad och trygg individ också. Råkar det finnas knappar hos valpen som den äldre hundens reaktioner trycker på så kan det bli väldigt tokigt.

Jämför med om jag skulle skaffa valp nu när jag har min extremt rädda hund. Om det funnes den minsta rädsla eller försiktighet i valpen så skulle min nuvarande hund förstärka den tusenfalt och jag kunde nog se mig i månen efter att få bort det. Eller om jag får tag i en valp som är både trygg och kapabel, men som då istället utvecklar ett skyddande och hotande beteende mot det som Evita är rädd för. Det spelar ingen roll om jag går in och talar om för valpen att Evita är koko för det fattar inte valpen.

Att skaffa valp när man har knasig hund är därför inte så smart, om man inte kan hålla dem helt åtskiljda tills valpen blir runt året. Det är en bättre idé att försöka hitta en unghund som nästa hund.

Kan ju säga att jag använder lilla B som ett lysande exempel i mina kurser på hur det går när de avlar fel på blandraser... Så jag är fullt medveten om att hunden i fel händer är en mördarmaskin...

Har haft diverse språk-och hundexperter och tittat på henne och en av de mest erfarna och välkända tyckte att det gick att ta bort om hon fick umgås mer med hundar :confused: Hunden är ju knäpp och ska ha ihjäl andra hundar, hon är inte osäker, dominant eller språkblind...

//E

Du förstår min oro kan jag se... Valpen är ev. tuff, rena jaktlinjer efter kavata föräldrar.

Jag hoppas lite på att tjejen kan ha valpen på intenatet med sig i veckorna, men nu väntar sommarlov och diverse aktiviteter med B... Hemma är B helt normal, visar aldrig något mot folk, är öppen och tillgänglig, därför bör det kunna funka där.
Om de får vara tillsammans inne, men aldrig, under några som helst omständigheter, möta en annan hund tillsammans...??

B är helt normal med vissa hundar, dem går hon aldrig på, men alla hundar som utmärker sig (min hund, dalmatiners, vita hundar, fläckiga hundar, skrikiga hundar) kan hon såga, oftast tikar...

Detta är så svårt, och jag förstår att de inte vill avliva deras hund när det inte är folk hon har problem med, de märker ju det mest på hundklubben.

Valpen kommer nu om 3 veckor.

//E

Vad är BC förkortning på?
Jag har suttit och försökt klura ut det men det står still:confused:

Nu framgår det ju inte direkt om hur "koko" denna hund är och det är just detta fall jag svarat på.

B fungerar uppenbarligen bra inomhus och då lär sig ju inte valpen några dumheter. Är B dum ute mot andra hundar så får man se till att dela på B och valp. Att de går skilda promenader. Svårare än så tycker inte jag att det är. Men visst blir det jobb, men det verkar ju ägaren vara beredd på.

Om hon är sån mest på klubben, kan de ju låta henns sluta få följa med dit. Fungerar det hemma i vanliga fall, så borde det ju inte bli några problem.
Jag måste ändå säga att jag hon nog aldrig haft en valp som tagit efter vad mina andra gjort.
Nu har ju inte mina varit "koko". Men vissa saker kanske man inte velat ha till sin nya valp, men jag har aldrig haft problem med det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att...
2
Svar
32
· Visningar
4 303
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Det är något jag fundereat över ett tag. För 2år sedan när min blansrashane var valp, kanske 3 max 4 månader var jag iväg på...
Svar
0
· Visningar
920
Senast: KaffeKask
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur