Valp med lös avföring

N

nalle

Vi har nu haft våran lilla valp på 8 veckor hemma i 3 dagar och han har så lös avföring f.ö. pigg och glad. Han äter Friskies Junior för det hade han ätit fram tills vi köpte honom. Men han fick då bara ½ dl 3 ggr dagligen och var enligt mig för smal då revben och höftknölar syntes samt ryggraden kändes ordentligt, han vägde 3,5 kg (75% labrador.) Enligt anvisning ska han ha 180 g/dag=6 dl/dag med beräknad vuxenvikt på 25 kg. Jag har ökat till 1 dl 4 ggr/dag för att inte öka för hastigt men varför är han så lös i magen? Finns det något annat man kan ge extra för att motverka detta? Tacksam för hjälp.

Vi har precis haft problem med lös mage på vår valp, fick rådet att ge henne ytterst lite valpfoder och blanda det med fil och lite ris och sen ge henne Vetegroddsolja...och det har gjort susen..nu är allt som vanligt med magen!

Hur mkt fil? Han har också fått fil men bara ca ½ dl varje gång. Vill ju helst inte minska på fodret eftersom han är lite för smal ännu. Men jag ska prova ge honom lite mer fil. Läste någonstans att man kunde ge morotspure till hundar med diarre men jag vet inte om det gällde valpar också.

Friskies? Använd hjärnan lite för en stund och kolla vad det innehåller. Byt sen foder.

väger hunden bara 3.5 kg så mår han nog inte bra... min labbe vägde 9 kg vid 8 veckors ålder (ja, han var en aning fet...), men vad sa vet vid besiktningen? för den är väl besiktigad? och sen kan jag bara hålla med de andra. byt foder. en liten valp äter inte så mkt, så det blir inte så dyrt. och blanda den uppblötta maten med fil.

jag förutsätter att han är avmaskad och vaccinerad (?)

Vid 9 veckors ålder har mina Labradorvalpar vägt 7-8 kg. De har ätit ca 6 dl Hill's valpfoder för storvuxna valpar. (Tror att det är 6 dl, det var iaf enligt fodertabellen.) uppdelat på tre mål. Till kvällsmat maizenavälling. 1 L räckte till tre måltider.

Det där låter inte speciellt bra. I mina öron låter det faktiskt som han blivit vanvårdad hos uppfödaren...

Min WHIPPET vägde 5 kg som valp och det är ju liiite skillnad på våra raser. Han har fått ganska lite mat men frågan är om han är så smal pga matbrist eller mask! Valpar måste avmaskas många gånger, nästan alla valpar har mask.

Byt till ett bättre foder och ge honom lika mkt som du gör nu. Min valp fick 1dl 4 ggr om dagen, 1dl var nästan för mkt men om han ville äta så fick han. Han fick även rå köttfärs med äggula, samt A-fil som är bra för lilla magen.

Lycka till nu!

Byt foder! Mina valpar väger runt 6-7 kg vid 8 veckors ålder. (blandisar, 90% border collie). DSom får Royal Canine Maxi Junior

Han är både avm. vacc och vetbes ua. Han har redan på bara nästan en vecka gått upp 1,5 kg. Uppfödaren tyckte det var bättre att valpar var lite för smala än för tjocka. Jag har nu ökat till 1,5 dl 4 ggr/dagligen för att komma upp i rätt mängd för han borde väl väga ca 25 kg som vuxen. Jag har också funderat på att byta foder men ville inte göra det på en gång. Om jag byter foder ska jag blanda in de nya fodret i det gamla eller kan jag bara byta tvärt? Vilket foder rekomenderar ni som kan köpas tex på granngården? Hoppas han inte får men av detta i framtiden.Han är bättre i magen nu också.

Om jag minns rätt nu (Det är många år sedan jag handlade på Granngården senast..) så brukar dom ha de allra flesta foder! Om inte dom har det så kan man oftast be dom att beställa hem det också..

Dom foder jag har bäst erfarenhet av är Royal Canin, Hills och James Wellbeloved. :)

jag har lone star till mina jyckar, och jag tror att det är lite billigare än royal canine etc. men du kan ju själv jämföra priserna. byta aldrig tvärt av, låt bytet ta minst en vecka. lycka till!

Idag åkte jag till djuraffären i stället och köpte Nutro Choice Maxi puppy Large breed, enligt affärsbiträdet var det den och Royal Canin som var bäst. Hoppas detta är ett bra foder. Någon annan som har det? Med tanke på att det var dyrare än RC så hoppas jag det är bra. Jag har börjat blanda in lite grann.

Sv: Valp med lös avföring

oj! våran valp på 8 veckor väger nu 6,2kg och är en amstaff. vet inte vad det var för ras du hade men det låter på tok för lite!
vi ger standardt extra för valpar och det fungerar bra! läs vad det innehåller i fodret så du inte ger h*n ett foder med en massa tillsatser m.m

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 865
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej! Jag har en fråga till er med god foderkunskap. För två veckor sedan hämtade vi hem vår tollarvalp från uppfödaren, hon var då 9...
Svar
7
· Visningar
887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka