Valp i stallet

M

Mumlan

Jag väntar på att vår lilla franska bulldoggtik ska komma hem till oss (det är 5 lååånga veckor kvar...) Tänka att tid kan gå så långsamt! Under tiden klurar man ju på allt som har med valpar att göra...

Har lite funderingar på hur man ska introducera stallet och hästarna. När är det lämpligt att vovvan får följa med till stallet och hur ska man presentera hästar och allt runt omkring? Är det någon som har bra tips på hur man ska göra för att få en lugn och harmonisk stallhund?

Tacksam för alla tips! :)

Sv: Valp i stallet

Varför göra det hela så komplicerat :). Jag har tagit med mina 8 veckor gamla valpar till stallet och bara släppt ut dem ur bilen. Klart! Jag utför mina sysslor som vanligt och valpen får hänga på bäst den vill (förutom på ridturen då).

Jo men det känns som om det finns en massa farligheter överallt... Kanske för harig??? :crazy: Man har ju inte full kontroll på en liten valping och det känns som om den skulle kunna råka illa ut...

Förhoppningsvis kommer valpen att följa dig i hasorna så då har du ju kontroll :). Det enda jag kan uppleva som lite riskabelt är när valpen råkar springa in i hästhagen. Då får man snabbt springa ifatt den och markera att det inte är ok att gå in i hagen... Dom lär sig snabbt!

För det första vill jag gratulera till den blivande nykomlingen!
"fransk bulldog"- bra val!

Det är klart att man får ha lite koll, hund under hästhovar är inte roligt...

För det första: låt hunden vänja sig med dig ngn vecka och sin nya hemmiljö(kanske ett par veckor, du märker när hunden känner sig trygg med det), ta sedan med hunden lite i taget på dina vanliga "rutter"), samt låt hästarna bekanta sig med bebisen lite granna i taget(vet ju inte hur pass vana dina hästar är med nykomlingar/hundar/andra djur.

Jag gör så att jag ignonerar när valpen i sina första kontakter med hästarna(efter denna lilla "inskolning"), kanske skäller, är rädd osv.

Lite senare, när valpen kanske mopsat upp sig lite och vill inbjuda till lek, genom att göra som hundar gör, hoppa, gläfsa, skälla, vifta på svansen osv, då kan du tillrättavisa.

Dom lär sig fort!

Jag förstår vad du menar med att det finns många faror i ett stall, för det gör det!Valpen har ju ingen aning om farorna!

Men ta det bara lugnt o gå fram ett steg i taget.

Bland det viktigaste är, tycker jag, är att hästarna ska acceptera närheten av din hund,Då blir det mkt säkrare.Det brukar gå fort, men som sagt, ta det lite lugnt i början.

En av mina hästar kickade till min valp för ngr dagar sedan, men använde verkligen inte sin fulla kraft, tack vare att han redan accepterat valpen som en "del av mig", och enbart i markeringssyfte...

Så visst kan det bli farligt, men det gäller att vara vaksam utan att smitta av sig på hästar o hund!

Lycka till!/Tolly :smirk:

Det låter som om det ska gå rätt smidigt... Min pålle är van vid hundar och andra djur, de andra hästarna är lite varierande, en del skiter i hundar andra är lite mer "på". Vi ska nog börja med att vara i stallet när det inte är några hästar inne så att miljön är bekant innan de stora fyrfota vännerna kommer i närheten. Det blir lätt så rörigt när det är folk och hästar överallt och man kan ju inte begära att all aktivitet ska upphöra bara för att min valping är i närheten...

Tack för tipsen!

Förbered dig på att dom stackars hästarna kommer att få en rejäl Fralle-utskällning ;) :D En liten Fralla är oftast tuffast i världen nämligen!

Vart kommer din ifrån?

Jag var noga med att lära min valp att om jag skrek AKTA! så var det fara och färde och då gällde det snabbt att komma därifrån. Har varit hur användbart som helst även nu när han är 7 år.

Sen så höll jag koll den första tiden så att han inte skadade sig.

Hon kommer ifrån Candy Station's i Göteborg, mamma Candy Station's Hoya Kerri Bella och pappa Daulökkes Se'bastian. Åh, nu kan jag knappt vänta! Hoppas att det funkar i stallet, det kommer det säkert att göra men orolig som man är... :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 913
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama