Valp Foder..?

B

Bopplan

Nu har jag äntligen bytt foder!
Min JR valp år doggy gröna hos uppfödaren, tyckte att det var bäst att låta honom fortsätta äta det.
Men jag tycker inte att det fodret passar honom, tycker att det är väldigt svår smält, och när jag blötte upp det så tyckte han att det var jätte äckligt... han åt det knappt tort heller på slutet.

Så härom dan åkte jag och köpte en säck Royal Canin mini junior och började blanda i det. Nu slukar han varenda smula av maten!

Vad använder ni för foder till era valpar?
Det jag tycker är konstigt är att det enda han har ätit i sitt liv är just Doggy, Hur kan han sluta tycka om det enda fodret han någonsin har ätit..? :confused:

Sv: Valp Foder..?

Jag tror att hundar liksom känner om fodret gör nytta, eller om det bara fyller ut magen.

Skulle en varg tex äta vete och havre på ett fält om han höll på att dö?! Nä, aldrig har jag sett en hundliknande varelse på ett fält för att äta!

Det är ju en del spannmål i Doggy, och många andra svenska torrfoder också tyvärr. De utländska är faktiskt oftast bättre...

Jag ska skaffa valp inom kort, och då tänker jag ge den Nordic Färskfoder, och komplettera med massa tuggben för tänderna.

Håller med om att det är aldreles för mycket spannmål i många foder.

Men kika på detta; http://www.standardt.se/rum.htm
Svenskt, med råvaror övervägande av humankvalité.
Ger det till valpar från 4 veckor.

Dessutom är det betydligt billigare än de importerade fodren. 15 kg kostar 360-390:-

Doggy är ingen annat än bukfylla enligt mig...

Ex min labbe klarar sig utmärkt på ett sånt foder (fakta, sedan om det är bra eller ej är en annan sak), hon lägger på sig av att äta hushållspapper, och hade nog kunnat leva på det :angel:

Min lilla W gav jag först Sportsman´s Pride (amerikanskt), vilket faktiskt var något av det värsta jag har gett. Uppfödaren ger det och rekommenderar det varmt, men ingen av min hund syskon kan äta det, deras magar tål inte det.

Så jag bytte till Eukanuba, vilket hon tyckte va väldigt gott, men magen blev inte bättre, trots att jag testade 2 varianter (valp, valp med känslig mage).

Så innan jag gick över till färskfoder som sista utväg så tänkte jag prova Purina Pro Plan, vilket funkar urbra!! Hon har gått på deras unghundsfoder för stora hundar och mått väldigt bra på det. Men de springer mycket och hon gör av med mycket energi och fett, så jag bytte i veckan till deras högenergi foder. Jag har inte märkt ett dugg på foderbytet med hennes mage, så jag är väldigt nöjd!!

Dessutom får jag 20% rabatt genom jägarförbundet, likaså får man 10% genom ridsportförbundet. Så jag får då 15 kg för 400 kr, och hon äter en säck i månaden, det kan jag stå ut med.

Börjar hon krångla med detta så byter jag till färskfoder. Vill dock undvika det pga att det faktiskt är otroligt praktiskt med torrfoder... Jag är rätt lat med sånt :angel:

//E

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 035
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 086
Senast: Deluxe
·
Hundhälsa Hej alla kunniga och erfarna! Nu behöver jag lite hjälp och råd. Vår 6månaders Bichon havanaiskille har alltid varit småkinkig/...
2
Svar
27
· Visningar
2 348
Senast: canine
·
Hundhälsa Hur mycket är lagom mycket kalcium i fodret till en valp som blir ca 60 cm som vuxen? Sitter och kikar och hittar ganska stora...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Pigan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur