Valp ensam hemma?

Aliide

Trådstartare
Jag är inte alls en mesig människa. Daltar inte med valpar osv. Men det här med att låta valpen vara ensam hemma.. det vet jag många har helt olika åsikter om.

En vän till mig har en liten dobbertik på 16 veckor. Frågade henne vart hunden är när hon jobbar. "Dagmatte men ibland hemma ensam en liten stund." Då frågade jag hur lång tid: "Ja runt 2 timmar klarar hon."

Jag tappade hakan. När Focus var över året så lämnade jag honom MAX 2 timmar. Nu idag är han 2 år gammal och kan vara ensam 6 timmar. Han kan säkert vara ensam längre men behöver inte.

Hur gjorde ni med era hundar?

Sv: Valp ensam hemma?

Min dryga 6 månadersvalp kan vara "ensam" i ca 30 minuter, när jag far till affären. Om man nu kan säga att han är ensam, när han har sällskap av 5 katter och två vuxna tikar ?
Det är nästan alltid någon hemma här och de få tillfällen det är folktomt, så får han följa med.
De vuxna hundarna är (om ingen i familjen är hemma)antingen ute i någon av hundgårdarna eller så följer dom med dit vi åker.
Jakthundarna är nästan alltid hemma och i sina respektive hundgårdar, när vi åker bort.

Jag har redan börjat lämna min 10 veckorsvalp hemma tillsammans med min tik. Som längst har de väl varit själva i ca 1 1/2 timme. Ser inget problem i det då de båda ligger och sover när jag är borta. Dock skulle jag aldrig lämna valpen hemma så länge om hon var tvungen att vara helt själv.

Min är ju nu 6,5 månader. Vet inte exakt hur länge hon varit ensam hemma men ett par timmar ialla fall. Tycker inte det gör något att lämna henne såpass länge eftersom det går bra, hon ligger och sover när vi är borta.

Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur jag gjorde. Evita hade ju alltid sällskap av Tasse så där tänkte jag sällan på det där med ensamhet. Det bara föll sig naturligt på något vis. Hon var ju också fem månader så jag körde aldrig någon femminuters-metod med henne. Med henne var det koja som gällde och så stoppades hon in där när vi skulle gå. Då var det helt okej för henne att vara ensam en eller två timmar och det kunde sedan ökas rätt snabbt. Utan Tasse kunde hon däremot inte vara ensam alls och det tog lång tid att ordna till.

Tasse ensamhetstränade jag, men det är en helt annan typ av hund. Han var trygg och självständig från dag ett. Det var aldrig något gnäll eller nervöst tassande. Då han var ca fem-sex månader hände det att jag jobbade samtidigt som sambon var borta någon gång då och då. Dessa dagar fick han biland vara ensam i upp till fyra timmar. Det var inget konstigt eller oroande för honom. Han sov och tog det lugnt. Då han var runt året kunde man i princip behandla honom som en vuxen hund i det avseendet.

Tasse flyttade ju senare härifrån och Evita blev ensam kvar. Då kunde man ju tro att jag skulle få backa i träningen och börja om. Det behövde jag inte, konstigt nog, men det märks tydligare nu när hon har problem med ensamheten. Hon kan skälla ibland och pallar inte för många timmar under fel omständigheter.

Naturligtvis är detta helt inviduellt. Kanske har jag mesat bort min hund med ensamhetsträningen. Men det har iaf gett bra resultat. Han fixar att vara ensam en evighet. Är vi borta längre stunder stänger vi in honom i ett rum, annars kan han efter ett tag börja vanka och tugga på saker.

Men jag blir lika fundersam varje gång folk säger att hundar inte har något tidsperspektiv. För mig är det så att en hund inte har något logiskt tänkande. Igår, idag, i förrgår, förra året, för 25 minuter sedan. Men att dom mkt väl kan känna sig ensamna efter en stund. Om hundarna inte hade något tidsperspektiv borde man väl egentligen bara behöva träna hunden att vara ensam 2 minuter och sedan utöka tiden till 8 timmar? För den förstår väl inte hur lång tid det är ändå :crazy:

Mina hundar är klart MYCKET gladare om jag varit borta länge än inte alls. Är jag borta en timma så reser de sig kanske inte ens när jag kommer hem. Är det 6h så är det Indiandansen :D

Jag tror inte att de har samma typ av tidsperspektiv som vi har. Istället är jag mer inne på hur länge hunden kan sova och vara inaktiv. En hund som är van att sova och vara inaktiv tre timmar blir nog något förvånad om den inaktiviteten ökas hastigt till åtta timmar. Antagligen lär den då vakna efter tre timmar och vara beredd på aktivitet. Händer inget då kan den börja stressa och vanka.

Jadzia skrev:
Jag tror inte att de har samma typ av tidsperspektiv som vi har. Istället är jag mer inne på hur länge hunden kan sova och vara inaktiv. En hund som är van att sova och vara inaktiv tre timmar blir nog något förvånad om den inaktiviteten ökas hastigt till åtta timmar. Antagligen lär den då vakna efter tre timmar och vara beredd på aktivitet. Händer inget då kan den börja stressa och vanka.

Det tror jag också. Våran är ju ensam 4 h, sen kommer vi hem och lunchar och prommenerar/aktiverar, sen är hon ensam 4h till. När jag nån gång varit sjuk och varit hemma hela dagen så märks den där tillvakningen och aktivitetshöjningen precis dom tider som man normalt brukar komma hem på. Däremellan så är det lugna gatan. Är dock inte samma beteende på helgerna. Det beror säkert på att man då är ute mycket mer och hittar på mer saker.

A var ensam hemma ca 3-4 timmar ca en gång i månaden (som längst) när han var 6-7 månader.

Nu är han snart 10 ånader gammal och klarar utan problem 5-6 timmar.

Att han lämnas ensam händer bara när vi skall in till stan tex, det är för kallt i bilen. Eller om vi ska på släktmiddag (stirriga kusiner, farmor har hund).

A är med på jobbet till vardags, och är med oss när det passar.

Min goldentik är 5,5mån och hon lämnas idag ensam upp till 1,5 timme. Men det beror mest på att jag varit tvungen att ta det långsamt med ensamhetsträningen eftersom hon inte var rumsren när jag fick hem henne (då 4 mån) och jag inte ville lämna henne längre än att jag visste hon skulle hålla sig.
De senaste två veckorna har det inte hänt några olyckor och nu tror jag rumsrenheten börjar fastna, så nu ska jag försiktning utöka tiden. Målet är 3 timmar inom två veckor. (Måste ha den tiden för att hinna gå på lektion och nu är ju sambon/hundvakten utflyttad.)

Min valpis som är snart 6 månader har varit ensam som mest max 1 timme. Han skulle kanske klara mer men jag tycker han är för liten.

Oj, jag måtte vara värsta djurplågaren :eek:

Min tik Sonya är nio månader, och är ensam förmiddagar mellan 8-12, sedan ibland även eftermiddagar mellan 13-16. Husse lunchar hemma en timme om hon ska vara själv en hel dag, mellan 8-16.

Vi har ensamhetstränat ganska mycket, då många sa att man aldrig kunde lämna boxrar ensamma, de klarade inte det (påstod folk). Men det har aldrig varit några problem, hon sover mestadels. Jag kom hem "fel tid" idag, dvs både klockan tio och klockan 14, då ingen kunde lunchrasta henne, och hon sov båda gångerna. Kommer man däremot vid 12 respektive 16 så väntar hon vid dörren, hon vet våra tider. Tyvärr var detta inte vad vi planerat, hon var med husse hela dagarna på jobbet innan. Nu fick han ett projektjobb som varar året ut, och då fanns det ingen annan lösning än detta.

Dagmatte har vi ibland, har en kompis som mer än gärna tar hand om henne när hon inte jobbar.

Jag tycker att det är väldigt skönt att Sonya kan vara ensam, speciellt då många då sagt att boxrar är svåra att vänja vid det. Hon kan sitta en timme i bilen, utan att skälla, bara sover. (Givetvis inte nu när det är så kallt, men principiellt)

Jag har hund och katt, men när jag är borta är katten i ena halvan (katt toalett + vatten o mat avdelningen) och hunden i den andra (utstängd från köket..) så de har tyvärr inget nöje av varandra. Hunden sover i stort sett hela tiden, vaknar först när jag kommer in genom ytterdörren ;) (Vilken vakthund..) Men jag är nog lite mesig, min hund är ganska vek och mattebunden för att vara en sådan självständig ras som RR, och jag har ensamtränat henne sedan hon var liten - aldrig gnällt, men jag TROR att hon blir väldigt orolig om jag exempelvis lämnar henne på eftermiddagen utan att ha hållit på med henne på förmiddagen och aktiverat henne, eller om jag skulle lämna henne 4 timmar, komma hem för rastning och åka 4 timmar igen. Jag lämnar henne max 8,5 timme, hänt två gånger, och hon är 16 månader. Jag anser själv att hon ska kunna vara ensam 5-6 timmar, några gånger i veckan, men hon är sällan det. Trots att jag är lugn och inte hälsar intensivt på henne när jag kommer hem, blir hon väldigt glad och går runt med en leksak i munnen tills jag "har tid", för att liksom lugna sig själv! Jättesött! När hon är på pensionat ylar hon och är allmänt otrygg i buren, men älskar alla hundar o skötare bara hon får komma ut. Jag har också fått för mig att det är värre att lämna hunden ofta halv länge, än ett par gånger per vecka länge, men jag vet inte om det är så, eller om det är individuellt.

Vi har aldrig lämnat en valp ensam hemma! Vi hade "barnvakt"! Ändå hade vi en till hund hemma!

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Om några veckor flyttar det förhoppningsvis hem en liten valp. Då det är min första valp funderar jag mycket över den första tiden med...
2
Svar
22
· Visningar
3 268
Senast: pocreator
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 276
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar