Valp eller vuxen hund på kurs med O'Shea?

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag tittar på O'Sheas kalender och funderar på att anmäla mig till hans kurser i handling. Jag har hört så mycket gott om honom och alla som varit på kurs har tyckt att de lärt sig massor.

Nu verkar det som om jag kan anmäla mig till antingen en eller två kurtillfällen i vår. Då är min fråga, skall man ta med sig sin vuxna hund till kursen eller valpen?

Det ena tillfället är i slutet på januari och då är valpen fem månader. Det andra är i maj och då är valpen nio månader.

Jag tittar på O'Sheas kalender och funderar på att anmäla mig till hans kurser i handling. Jag har hört så mycket gott om honom och alla som varit på kurs har tyckt att de lärt sig massor.

Nu verkar det som om jag kan anmäla mig till antingen en eller två kurtillfällen i vår. Då är min fråga, skall man ta med sig sin vuxna hund till kursen eller valpen?

Det ena tillfället är i slutet på januari och då är valpen fem månader. Det andra är i maj och då är valpen nio månader.

Är väl bra att börja i tid så ta med valpen. Jag har haft valp på hans ringträningar och det har varit jättebra!

@Malibu_Stacy

Ah, toppen! Det är ju valpen jag vill ställa ut fortsättningsvis, så du har rätt. Kanske det kan vara idé att anmäla sig till båda kurserna då - för att själv lära sig så mycket som möjligt.

Planerar att önska mig en kurs av mor och far i julklapp. :)

Är väl bra att börja i tid så ta med valpen. Jag har haft valp på hans ringträningar och det har varit jättebra!

En sak till, kan du berätta lite om hans kurs/er? Vad tyckte du var den största behållningen och hur läggs kursen upp? Hur många deltagare bruka det vara? Åhörare? Hur gammal var din valp när du deltog?

Jag vet bara att han skall vara "så bra!", men det är inte så specifik beskrivning. ;)

Ni andra som har erfarenhet får gärna dela med er också!

När jag vart där så fanns där hundar av alla olika åldrar. Han börjar ju väldigt tidigt med sina egna rottisar. Gå med i hans grupp hans grupp på FB han delar mellan varven tips och trix =)

En sak till, kan du berätta lite om hans kurs/er? Vad tyckte du var den största behållningen och hur läggs kursen upp? Hur många deltagare bruka det vara? Åhörare? Hur gammal var din valp när du deltog?

Jag vet bara att han skall vara "så bra!", men det är inte så specifik beskrivning. ;)

Ni andra som har erfarenhet får gärna dela med er också!

Jag har aldrig varit på kurs utan bara gått på hans ringträningar här i Stockholm. Han har en egen filosofi som bygger på att hunden ska ha rätt attityd i ringen - den ska ha kul och vilja visa upp sig! Hunden ska lära sig att ställa upp sig själv, har den rätt attityd kommer det naturligt.

Det är ingen "stram" handling där man lyfter, flyttar och petar massor på hunden. Absolut inget tvång. Alltså ganska olikt andra utställningsträningar.

Han är duktig på att läsa olika hundar och anpassar träningen efter individen, vilket gör att det inte är något problem att gå med valp. Min var väl 4-5 månader när vi började.

Det har varit folk i alla åldrar och hundar i alla åldrar, från valp till veteran, och många olika raser!

Jag har aldrig varit på kurs utan bara gått på hans ringträningar här i Stockholm. Han har en egen filosofi som bygger på att hunden ska ha rätt attityd i ringen - den ska ha kul och vilja visa upp sig! Hunden ska lära sig att ställa upp sig själv, har den rätt attityd kommer det naturligt.

Det är ingen "stram" handling där man lyfter, flyttar och petar massor på hunden. Absolut inget tvång. Alltså ganska olikt andra utställningsträningar.

Han är duktig på att läsa olika hundar och anpassar träningen efter individen, vilket gör att det inte är något problem att gå med valp. Min var väl 4-5 månader när vi började.

Det har varit folk i alla åldrar och hundar i alla åldrar, från valp till veteran, och många olika raser!
Lite fusk att ni får ha han där uppe! =) Själv passar man på när han rör sig ner åt skåneland. Men gillade han. Väldigt charmig typ =) Och hans hund immitationer under föreläsning är ju världsklass <3

Jag gick en kurs för några år sedan, två halvdagar. (Eller, ok, jag var där ena dagen, hade kräksjuka och dag två var det snöstorm, och jag gav upp försöken att ta mig till kursstället när jag körde fast så fort jag kommit ut på vägen hemifrån :) ).
Jag hade en vuxen hund med mig, som inte riktigt uppskattade miljön och så mycket folk och hundar. Ur träningssynpunkt för henne var det väl inte så effektivt, men de lärdomar jag fick var väl värda det dåliga måendet... Kommer att gå igen om jag får chansen, men kommer definitivt att ta med minst två, helst tre hundar. Det är så otroligt intensivt, och mycket av vovvans obehag berodde på att det inte riktigt fanns någon möjlighet att vila så tätt som både hon och jag hade behövt. Så, nästa gång: ingen kräksjuka, fler hundar, och sluta med övningen snabbare än Gerard gör.
Min rekommendation är alltså att ta med båda hundarna (om de kan sitta tyst i bur medan den andra tränas). Annars: se upp så du inte kör slut på valpen, för det är rooooooligt att hålla på :)

Jag gick en kurs för några år sedan, två halvdagar. (Eller, ok, jag var där ena dagen, hade kräksjuka och dag två var det snöstorm, och jag gav upp försöken att ta mig till kursstället när jag körde fast så fort jag kommit ut på vägen hemifrån :) ).
Jag hade en vuxen hund med mig, som inte riktigt uppskattade miljön och så mycket folk och hundar. Ur träningssynpunkt för henne var det väl inte så effektivt, men de lärdomar jag fick var väl värda det dåliga måendet... Kommer att gå igen om jag får chansen, men kommer definitivt att ta med minst två, helst tre hundar. Det är så otroligt intensivt, och mycket av vovvans obehag berodde på att det inte riktigt fanns någon möjlighet att vila så tätt som både hon och jag hade behövt. Så, nästa gång: ingen kräksjuka, fler hundar, och sluta med övningen snabbare än Gerard gör.
Min rekommendation är alltså att ta med båda hundarna (om de kan sitta tyst i bur medan den andra tränas). Annars: se upp så du inte kör slut på valpen, för det är rooooooligt att hålla på :)

Tack för tipset!

Ombyte förnöjer! Man kan ju ha med sig två, eller tre - tänkte inte ens på det. :)

Jag har en veteran med i sammanhanget, dvärgschnauzern som är 10,5 år. Han skulle tycka att det vore jättekul eftersom han älskar happenings. Mellanhunden däremot, hon är med på allt så länge det finns godis.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Laa

Låter väldigt bra! För mig blir det isf min första kurs någonsin. :)

Jag har ställt ut lite grand, kanske totalt 15 gånger i mitt liv, så jag är novis. Jag har ställt hunden "fritt" eftersom jag tycker det verkat enklast att lära in "stå" och "back". Dvärgschnauzern däremot, han har stått på bord och då har jag flyttat lite på tassarna, men helst visat honom leksak/godis så att han rört sig efter den. På marken har jag undvikit att ta så mycket i hunden alls.

Har också varit sugen på att gå en kurs för honom någon gång, men det får bli när jag har någon form av transport...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 529
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 286
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 724
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar