Valp eller inte valp?

Philosophia

Trådstartare
Jag är kluven mitt itu känns det som. En tik ur en kull som jag har varit väldigt intresserad av redan långt innan de föddes finns helt plötsligt och oväntat ledig. Valpen ser riktigt trevlig ut och uppfödaren vill att jag ska ha den (jag har köpt valp tidigare av dem) och kan tänka sig alla möjliga arrangemang för att det ska fungera. Så långt allt väl.

Problemet är dock att jag egentligen hade tänkt mig att ha lite bättre ekonomi, körkort och bil innan jag skaffade hund nummer två. Jag tänkte mig också att min 18-månaders odåga skulle ha hunnit bli lite mer mogen. Hur skulle ni ha tänk?

På plussidan:
+ Det här är en valp jag känner WOW inför
+ Sannolikt kommer jag fortsätta att jobba hemma ett par månader till, samma möjlighet att vara hemma med valp kanske inte finns om något år
+ Unghunden skulle verkligen uppskatta en egen kompis, whippar trivs bäst i par eller flera tillsammans

På minussidan:
- Min inkomst är lite skral just nu och jag tar helst inte av sparade pengar och köper en valp just nu
- Unghunden är fortfarande rätt omogen (växlar för fullt mellan att vara ett dygdemönster och praktslyngel)
- Jag hade egentligen tänkt att skaffa bil och körkort innan jag skaffade hund nummer två. Vill ha det välordnat både praktiskt och ekonomiskt så att jag kan göra roliga saker med hundarna.

Sv: Valp eller inte valp?

ärligt talat så borde den hunden du har sen innan få växa upp lite mer. ananrs kommer den att lära lillen massa bus o hyss, plusatt de kommer ty sig mer till varanndra än till dig...
jaa har du inte pengar att lägga ut så ska man nog inte heller skaffa en till vovve. ALLT blir dubbelt upp... o tänk om du skulle få en allergihund, eler en med magproblem eller som rkar skada sig titt som tätt...vad gör du då med alla kostnader??
som uppfödare skulle jag inte sälja till en person som berättar såsom du gör.
det känns lite grann som du redanbeslutt dig....iom att du tvekar så...

Äh, livet blir aldrig så stabilt som man tänker sig, det gäller att passa på när tillfällen kastar sig över en.

En WOW-valp som dyker upp när du har tid över och som uppfödaren vill att du ska ha, det händer inte så ofta.

Kör för sjutton!

/Migo
som, surprise, sitter med tre hundar...

Äh, livet blir aldrig så stabilt som man tänker sig, det gäller att passa på när tillfällen kastar sig över en.

En WOW-valp som dyker upp när du har tid över och som uppfödaren vill att du ska ha, det händer inte så ofta.

Kör för sjutton!

/Migo
som, surprise, sitter med tre hundar...

hehe - håller med;)
Har själv en 1-åring och en 3,5 månaders valp hemma.... helt galet emellanåt, men ack så roligt:)

Du frågar ju på helt fel forum;)

Mina tankar är väl som följer. Jag känner inte dig personligen, men har sett vad du skrivit här under ganska många år, du verkar vara en väldigt förnuftig person. Bara det att du gör en minus-lista visar på nåt vis att du ska ha valpen:D

Jag köpte min WOW-valp trots att mina ekonomiska förutsättningar inte var super, men jag såg istället jättechansen att det skulle dröja länge innan jag kunde vara hemma 4-5 månader. Folk snackar jämt om att valpar kostar så himla mycket, jag vet inte jag... Visst, de kostar i inköp, mat och försäkring. Om man som mig och dig redan har hund är man redan medlem i massa klubbar, man kan t.o.m få rabatt på försäkringen och man är ganska klar över på vilket sätt man föredrar att fodra hundarna. Sen kan man visst får oturen att få en sjuk valp/hund, därav att man har försäkring.

Vad är det du kan göra idag med en hund pga körkortsbristen, som du inte kan göra med två hundar?

Är det en italienare eller whippet?? Tycker du ska köra!:p

Kör på! :)Tror du det går ekonomiskt så är det inget att tveka på. Du kanske kan ta henne på foder?
Är du ledig nu i ett par månader så är det ju perfekt för att ha valp.

Min uppfödare "lurade på" mig en WOW- valp som han hade sparat åt mig. Jag skulle egentligen inte ha en till hund då, men jag kunde inte gå miste om den valpen och jag har aldrig ångrat det en sekund. Nu är han fyra år.
WOW- valpar dyker inte upp så ofta. Lycka till!!

Med skral ekonomi så avser jag att vi egentligen bara har en säker inkomst just nu då jag frilansar och inte vet hur årsinkomsten kommer att se ut. Dock har vi lite drygt 150 000 kr på banken, så det går nog ingen nöd på hundarna. Men jag (eller snarare sambon) tar inte gärna av de sparade pengarna.

*Knapplån som svarar alla*

Jag vet inte, det jag är mest orolig för är kanske hur det fungerar praktiskt när man inte har bil och har två hundar. Det känns nästan som ett måste. Var gör man av den ena när man tränar den andra om man inte har bil? Hur gör jag med promenaderna? Just praktiska saker funderar jag över eftersom jag inte har haft två hundar samtidigt tidigare.

Det är en whipp. :)

Ja, tusen olika klubbar är man ju redan medlem i. Det känns som att det är det som kostar mest nästan. Inte riktigt, men nästan i varje fall. :crazy:

Jag vet inte, det jag är mest orolig för är kanske hur det fungerar praktiskt när man inte har bil och har två hundar. Det känns nästan som ett måste. Var gör man av den ena när man tränar den andra om man inte har bil? Hur gör jag med promenaderna? Just praktiska saker funderar jag över eftersom jag inte har haft två hundar samtidigt tidigare.

Binder upp den ena medan man tränar med den andra. En tygbur kan annars vara lämplig att ha där de ena, eller båda, kan parkeras. Vintertid blir det lurigare men det blir ju kallt även i en parkerad bil.
Promenaderna, ja det blir två snören att hålla reda på istället för ett. ;-)

Om hundarna är av samma typ och trivs ihop är det inte så himla mycket mer abete. Promenader tar du ju ändå osv. Däremot kan det bli jobbigt om de inte komer sams eller har väldigt olika behov.
Jag hade två jaktgoldens utan bil och körkort och det gick bra eftersom de kompletterade varandra. De två jag har idag är helt olika och med olika behov och det är ärligt talat jobbigt ibland.

Man åker kommunalt, man samåker med folk som har stora bilar, man binder upp den ena och tränar den andra :D Jag klarar mig ju utmärkt med mina damer (även om jag som du vet vill ha bil och körkort till LCn..). Promenader med två hundar går du ju när du är hundvakt och fram tills lilla sötvalpen får gå ordentligt på promenader så kan du ju ha henne i ryggsäck?

Mer behöver jag väl inte säga, du vet vad jag tycker :angel:

Det är en whipp. :)

Ja, tusen olika klubbar är man ju redan medlem i. Det känns som att det är det som kostar mest nästan. Inte riktigt, men nästan i varje fall. :crazy:

Hade det varit en annan ras så hade jag sagt; nej! gör det inte!

Men du skall alltså ha en whippet till. Vad jag vet så har folk i regel ett helt koppel (no pun intended) av sådana. Sällan ser man någon med bara en hund.

Sedan har du det där med ekonomin. Jag gillar att ha koll på ekonomin och tycker inte om ekonomiska överraskningar. Så, njae....kan det inte bli fler tillfällen?

Men du skall alltså ha en whippet till. Vad jag vet så har folk i regel ett helt koppel (no pun intended) av sådana. Sällan ser man någon med bara en hund.

Det finns inte många som har bara en vinthund öht, förutom de förstagångsägare som ganska snabbt börjar planera köp av en till, så du har nog fått helt rätt uppfattning om det där :D

Jag hade två jaktgoldens utan bil och körkort och det gick bra eftersom de kompletterade varandra. De två jag har idag är helt olika och med olika behov och det är ärligt talat jobbigt ibland.

OT. Tänkte på er häromdagen, men tolkar det här som att lillen inte hittat något nytt hem..?

Ja, som de andra skriver, man har 2 koppel på promenader:D Träning löses enkelt genom att binda upp den andra. Hur långt fram ligger det att ta körkort?

Kruxet är att vid whippetraceträningarna så fungerar det inte att binda upp hundarna (och man får heller inte göra det). Tygbur är samma sak då det går att ta sig ur den. Kommer en hund lös och jagar efter trasan under race så kan det sluta i katastrof för de inblandade hundarna. Dock tränar vi ju aldrig sådant ensamma, så det finns ju alltid någon som kan hjälpa till att hålla.

Körkortet hade jag tänkt att ta under sommaren/hösten men egen bil får jag vänta med tills vi har två stabila inkomster. Till hösten ska jag dock vara färdig med min avhandling och kunna skaffa mig ett (för att citera sambon) "riktigt jobb".

Fast just nu lutar det åt ett nej. Redan i oktober förra året (i samband med parningen) så bestämde jag mig för att inte ta en valp från kullen trots att jag var mycket intresserad. Jag vill ha en hund till, men det känns som att Dafne fortfarande är lite för ung. Även om beslutet har skavt och gnagt lite så har det känts som det mest rationella beslutet. Sedan föddes det bara en tik och den blev snabbt tingad (vilket kändes bra för då försvann all min vånda ;)). Men när jag för ett par dagar sedan blev kontaktad eftersom tiken oväntat blev ledig så har det satt snurr i huvudet på mig och jag vet varken ut eller in.

Angående promenaderna tänker jag framförallt på hur man löser det när den ena är valp. ;) Så klart är det ett problem som är övergående, men jag vill ju att Dafne ska kunna få sitt under tiden och hon har ett rätt stort motionsbehov.

Senast ändrad:

Det är KLART att du ska skaffa den här valpen! För hur ofta dyker de här guldkornen upp, samtidigt som man faktiskt har möjlighet att vara hemma? Jag ser ekonomin som det minsta bekymret, sådant kommer alltid lösa sig. Om uppfödaren är så mån om att du ska ha valpen så finns det kanske möjlighet att avbetala?

En klok människa sa en gång; Man ångrar sällan det man gjorde, utan det man inte gjorde.

Min lillskit var typ 3 månader när vi kunde börja gå lite längre promenader, det räckte gott för mina andra den perioden. Sen när jag hade hundpassning passade jag på att ta med de äldre på ridturer eller liknande. Är valpen leveransklar nu?

Jag tänker mest på möjligheten att vara hemma, det är verkligen en guldmöjlighet. Du har dessutom din sambo som kan hjälpa dig att passa valp medans du sysselsätter Dafne.

Sen kan jag ju säga att 2 hundar i liknande ålder har jättekul ihop. Det skiljer 1,5 år på Loka och Fortune och de har alltid funkat otroligt bra ihop.

Klart du ska ta en valp! Allt löser sig, och de problem du nämner är inte ens problem utan snarare undanflykter. En bra kull och du jobbar hemifrån, vad finns det att tveka med egentligen?

Som jag nämnde förut kommer det en valp hem till oss i mars (förmodligen) och vår Flinga är ju inte ens 12 mån, jag pendlar och mamma och pappa har nyss bytt jobb, men vi löser det som kommer upp. Det är en bra kull och inget bättre tillfälle kanske ges, vad gör man då?! Går och längtar efter en hund som aldrig blir av pga. att det inte finns möjlighet att uppfostra en valp? Inte ett alternativ säger jag.

Man lever bara en gång! Tänk om det om 2 år dyker upp ett tillfälle till valp men det finns inga bra kullar? Vad gör ni då? Köper en hund bara för att? Nej jag säger köp nu. Ni har ju egentligen inget att förlora.

sällar mig till övriga talkören :) : wow-valpar dyker inte upp alltför ofta, ta chansen! allt praktiskt går att lösa, på ett eller annat sätt, men man kanske får tänka i lite.... kreativa banor ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 800
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 405
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 521
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar