Sv: Valp 2012

*KL*

Min Ninja :love:

IMAG0781-1.jpg

Wow! Har aldrig sett en corgi-valp förut, men den är onekligen både mycket spektakulär och mycket söt :D

Här väntas schäfervalp om en vecka, en fodervalp från försvaret, och jag har ingen aning om hur den ser ut eller vad den heter. Jag vet dock att det är en liten tjej uppifrån Norrland. Vi hoppas såklart mest på att få behålla henne efter MH-testet vid 1,5 års ålder, men om det inte blir så hoppas vi ha kunnat förbereda henne väl inför livet som en arbetande hund i människans tjänst.

Hur det än går så ska det bli mycket roligt att ha en tossig valp här igen :laugh:

*kl
Jag är så himla stolt över min fina valpis! Idag har jag fått klippa klorna på honom ensam utan att han sa ett pip! Tidigare har vi varit två och han har både skrikit och vridit sig en del, men nu låg han tyst och (hyffsat) stilla så jag kunde klippa själv!
Dessutom var han jätteduktig på valpkursen igår trots att vi var på ett nytt ställe. Mattes lilla :love:

På lördag ska vi på vår första utställning, jag har aldrig ens varit åskådare på en utställning så det blir spännande och nervöst!

Nähä? Det var just den kenneln jag hade i tanken när jag frågade... :)

Min förra hane (Fancy paws Happy Hubert) kom därifrån, eller ja... köptes dit som valp, och fick en del kullar hos dem. Han lämnade en hel del black & tan, liver & tan och sobel-valpar och jag tänker på honom varje gång jag ser en sobel-valp :)

Men åh så söt! Jag har en bekant (avlägsen, men så pass att jag har henne på FB och Instagram) som också har en corgi. Ganska lik din, men han har ett blått och ett brunt öga :)

*kl*

Åh, jag blir alldeles valpsjuk, på alla raser! Kelpie, golden, cocker, powder puff och lille Hugo. Och inte minst corgi! :love: som är en ras jag spanar på ibland.

Jag har inte läst alla 30 sidorna i tråden, så den som vill får gärna uppdatera mig: Skyggni, vad är det för en fin spets du har? Dentaku, vad väntar du på för ras? :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Hej Hopp på er!
Får väl ta och uppdatera lite om lilla Love.

Är nu 5 månder gammal och världens underbaraste! :love:
Helgrym på spår och uppletande, de bästa han vet.
Växer så de knakar, lika hög som boxertiken här hemma nu! :D

Har varken börjar lyfta på benet, "revirkissar" inte, och älskar allt och alla och är verkligen så gudomligt genomsnäll, även om han är en liten :devil: titt som tätt! ;)

IMG_8399.jpg

IMG_9003.jpg

DSC_0613.jpg

DSC_0606.jpg

Jag tycker också om att komma in här och hitta nya bilder hela tiden. Valpar (och kattungar) är väl det sötaste som finns!!? :love: Lilla Hugo är underbar, jag har ju själv en lhasa och jag tror han kommer att bli lik den. Söt!

Igår var jag och min Pila (som blev tre månader i onsdags) och hälsade på hennes kullsyster. De fick leka järnet i 1½ timme. Trött är bara förnamnet på hur hon var när vi kom hem :)

185538_10151012496746200_540697614_n.jpg

Pila med sin syster Siri

Lilla Hugo blir väldigt spännande att få hem... :) Jag har precis suttit och tittat på en film där han verkar vara en självständigt liten kille som kommer att ställa till med den hel del bus här hemma hos oss om en si så där 10 dagar :angel:

I filmen leker de andra syskonen hela tiden tillsammans, medan han är med en kort stund i taget men verkar kunna roa sig på egen hand lika väl. Han gnagar på pinnar, träd och vad han nu hittar, drar löv från träden, jagar en fluga för att i nästa sekund komma farande som ett jehu och attackera syskon eller kräva mamman på mat - NU :love:

Far hans vet inte vad som väntar, som kanske tur är... :)
lurvas_vila.jpg

Nähä? Det var just den kenneln jag hade i tanken när jag frågade... :)

Min förra hane (Fancy paws Happy Hubert) kom därifrån, eller ja... köptes dit som valp, och fick en del kullar hos dem. Han lämnade en hel del black & tan, liver & tan och sobel-valpar och jag tänker på honom varje gång jag ser en sobel-valp :)

Jo så är det :D Då är det kanske rent av är möjligt att din hane finns längre bak i stammen på min valp :idea:

Tyvärr verkar det som soblarna nu kommer försvinna nu pga England plockat bort färgen i rasstandarden och den är ej längre önskvärd :grin: Får se om/när det går igenom i Sverige också :(

Ja jag såg det när jag var inne på hemsidan... gud vad tråkigt, sobel som är en så vacker färg :love:

Är det möjligen så att din valp är ur kullen som föddes i slutet av maj? I såna fall är min gamla hund din valps mormors morfar :) Det går så himla fort i hundvärlden... det är nu två somrar sedan han var ute och rullade sig gott i gräset, nosade runt under sitt favorit-träd i hagen och sedan bara la sig för att sova och aldrig vaknade igen :cry:

Från en valpträff nån gång 08/09 om jag minns rätt:
Mascot längst till vänster och Mandy (valpens mormorsmor?) längst till höger.
macot_valptraff.jpg

Nu ska jag sluta vara OT jag lovar :angel:

Jo så är det :D Då är det kanske rent av är möjligt att din hane finns längre bak i stammen på min valp :idea:

Tyvärr verkar det som soblarna nu kommer försvinna nu pga England plockat bort färgen i rasstandarden och den är ej längre önskvärd :grin: Får se om/när det går igenom i Sverige också :(

Verkar helt galet bakvänt i dagens hundavel att plocka bort en färg/färgvariant. Det borde vara precis tvärtom med tanke på att många raser behöver bredda genpolerna !!!

Samma sak att det börjas bli mer tillåtet att para mellan olika hårlag och färgvarianter i vissa saker - sådant vill jag se mer av.

*kl*

Har precis hittat hit! Måste presentera vårt lilla tillskott: Tilda, pomeranian tik!
Numera 10 månader gammal o räknas väl inte längre som valp men vi fick henne inte förrän hon var 6 mån.

Tilda är en omplaceringshund pga att hon blev biten som 7v valp och benet läkte väl aldrig som det skulle. Hon skulle avlivas om ingen kunde ta hand om henne...:( Nu skuttar hon på tre ben när hon travar, men när hon går eller "galopperar" så används allihop, o hon e snabb vill jag lova!

Vi har inte ångrat oss en sekund, denna hunden är ren o skär lycka..=):bump:

Vem kunde väl motstå detta?:
423566_10151166790971675_155835387_n.jpg

Ganska gullig sovande...
418424_10151166793196675_1561542463_n.jpg

...och vaken..:D
551666_10151166793711675_358809629_n.jpg

Ja jag såg det när jag var inne på hemsidan... gud vad tråkigt, sobel som är en så vacker färg :love:

Är det möjligen så att din valp är ur kullen som föddes i slutet av maj? I såna fall är min gamla hund din valps mormors morfar :) Det går så himla fort i hundvärlden... det är nu två somrar sedan han var ute och rullade sig gott i gräset, nosade runt under sitt favorit-träd i hagen och sedan bara la sig för att sova och aldrig vaknade igen :cry:

Nu ska jag sluta vara OT jag lovar :angel:

Det stämmer precis, hon är född 23 maj. Vad spännande, då är dom släkt! :D

Så otroligt tråkigt att mista en hund, men å andra sidan låter det som ett underbart sätt att avsluta sitt liv på, i trädgården nöjd och glad :)

För att inte göra det för OT så slänger jag in lite bilder ;)

tre_50252444ddf2b3049d00006e.gif

Verkar helt galet bakvänt i dagens hundavel att plocka bort en färg/färgvariant. Det borde vara precis tvärtom med tanke på att många raser behöver bredda genpolerna !!!

Samma sak att det börjas bli mer tillåtet att para mellan olika hårlag och färgvarianter i vissa saker - sådant vill jag se mer av.

Ja, det är ett minst sagt udda beslut. Jag hade kunnat förstå att man väljer att utesluta en färg ifall den är starkt kopplad till någon form av defekt eller liknande, men vad jag förstår så finns inget sådant i detta fallet! :( Men eftersom England "äger" rasstandarden så tror jag inte att Sverige har något val, annat än att gå efter deras beslut.

Otroligt trist dessutom för dem som har uppfödning med inriktning på dessa färger, det är som upplagt för en "svart marknad" eftersom färgerna är starkt efterfrågade bland valpköpare! :crazy: Likaså blir ju vissa avelsdjur nu helt värdelösa, och jag lider med dem som lagt ner tid och pengar på sina verksamheter som nu kan gå förlorad.

Haha... ja, tyvärr så går det ju det. Hon råkar vara en riktig huggorm! :o Men förhoppningsvis är hon ur det stadiet snart så att man faktiskt kan gosa med henne utan att riskera att få näsan piercad av små valptänder ;)

Jag är inte helt 100 på att jag ska ha en valp men har tänkt att jag vill ha en hund att träna med. Tränar just nu en 1åring men hon har gjort enorma framsteg så jag funderar på att ha en valp. Jag har nu 5 hundar, 3 tikar och 2 hanar, jag hade tänkt mig en Sebirian Husky, Alaskan Malamute, Collie eller Kungspudel. Jag vill träna det mesta som lydnad, agility, lite cirkus konster men framförallt att den orkar med att vara aktiv nästan hela dagen. Jag vet ju att Sebirian Husky, Alaskan Malamute och Collie klarar det (inte som valpar då utan som vuxna) men är osäker på Kungspudlen.
Jag menar nu inte att valpen ska gå 2h rundor 3ggr om dagen utan när den blir stor. Hur mycket klarar en Kungspudel utan att bli helt trött. Jag vet att det är mycket med kondition och sånt men jag vet hundar som har typ så bra kondition de kan få och ändå sover de såfort de kommer innanför dörren tills de ska gå ut igen, sen vet jag de som håller igång från att de vaknar på morgonen till att de sover. Vet en Amstaff/Greyhound blandning som är vaken hela dagen och hon är bara ½år. Jag vill inte ha en greybound/whippet då jag tycker de ser så typ känsliga ut, är alltid rädd at tde ska bryta benen när de leker haha x)

Någon annan stor ras som orkar mycket? Jag har 5st stora hundar, Samojed, Bernen Sennen, Weimaran, Dobbermann och Schäferkorsning. Den minsta är Schäferkorsningen och hon är som en mindre Schäfer, inte mindre än den ska hunden vara!
Färg/utseende kvittar till största del, har inga fördommar mot t.ex Amstaff och sånna då jag VET att hundens beteende är människans "fel" (om hunden uppför sig felaktigt).
Jag har haft hund hela livet, tränat upp alla mina hundar själv och har tävlat en del. De är väldigt lydiga så en hund med "hårt" psyke är inga problem eller så. Jag älskar att träna! Jag rider 5 hästar dagligen och sådant men har tid till hundarna.

Några hundras tips eller info om Kungspudel?
Skicka gärna PM!

Med dom kriterierna lät storpudeln som det bästa valet. Collie har mycket mentala problem och är i regel rätt tafatta att träna med (undantag finns! Men dom är i min värld just undantag). Hälsan är inte heller något vidare som jag har förstått det. Och för all del, ni som är av en annan uppfattning, dela den!

Polara spetsar som AM och SH är sällan intresserade av att träna. Mest springa och då helst efter vilt.

Sen kan jag inte låta bli att undra hur man har tid med 5 hästar och 5 hundar :eek:. Speciellt så aktiva raser. Jag har en hund jag tävlar med och en gamal som också aktiveras måttligt. Bara det tar ju upp den mesta/all vaken tid ;)

Disen
Jag pluggar på ett online-gymnasium, alltså jag kan plugga när jag vill och därför är jag hemma hela dagarna. Jag har alltid hundarna lösa när jag är ute och rider ut på 2-3 hästar varje dag och då följer de med. Alltså 2-3h springande varje dag om inte mer ibland. Så de blir aktiverade, jag har 3st 8åringar, 1 6åring och 1 16åring. 8åringarna rids 6dagar i veckan, 6åringen och 16åringen rids 5 dagar i veckan. Så jag rider i regel bara 4 hästar per dag då jag lagt upp det så deras vilodagar passar perfekt. Så det är ungefär 7h i stallet med bara ridning och att göra vid dem före och efter och sen in/utsläpp och sådant. Så resten av tiden har jag till att träna med hundarna.
Så jag tränar inte så jättemycket med dem varje dag men det är som att de får ca 3h långrunda plus att de är ute typ hela dagen. Jag har planerat att köpa in lite agilityhinder och sluta använda mig av hästhinderna men problemet är att mina hundar gillar att hoppa samtidigt och det är lätt på ett hinder som är typ 2m men inte på ett hinder som är 80cm så velar fortfarande.

Min mamma tränar väldigt mycket med hundarna när hon inte jobbar (veterinär). De är utslagna när de kommer in tills de ska ut på morgonen igen haha :) Hundarna aktiverar ju också sigsjälva väldigt mycket, jag har 2st 3åringar, 2st 2åringar och en 1åring så 1åringen brukar få igång allihop och det blir ett jäkla liv på gården haha!

Okej, då ska jag nog börja kolla efter en kungspudel som ska betäckas tills nästa sommar eller tills i vinter :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 923
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
894
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Luktar gnagare?