Vallodling

Conversation Piece

Trådstartare
Om någon har tips och råd om vad man ska tänka på när man anlägger vall för hösilage och betning till unghästar och dräktiga ston så lyssnar jag gärna!

Jag har tänkt mig att så in vall i korn (eftersom det går lätt att sälja det här) och ha följande sammansättning; 7 % rödklöver, 13 % eng. rajgräs, 20 % rödsvingel, 20 % Timotej, 20 % Ängsgröe och 20 % ängssvingel. Vad tror ni om det? Vi bor i södra Skåne och har ganska mycket sand i jorden.

Sv: Vallodling

Finns rätt mkt tips o råd i Hästens näringsbehov och Utfodring av Christina Planck & Margareta Rundgren.

Finns att köpa på t ex Hööks o även att låna på vissa bibliotek...

Se mitt svar i det andra forumet. Det du måste bestämma dig för är om du vill ge extra kvävegödning. Den blandning du föreslår har mycket litet inslag av kvävebindande baljväxter. Har du då också sandjord så riskerar skördarna (och proteinhalten) snabbt att minska utan kvävetillskott. Vill man inte ha klöver finns blålusern, humlelusern eller käringtand att ta till för att få en "självgödslande" vall. Många populära hästblandningar innehåller mycket örter (kummin, pimpernell och svartkämpar) och man byter ut rödklöver mot lusern eller käringtand. Det ger inte jättestora skördar men däremot ett smakligt foder.

Man bör inte använda samma vall för bete och slåtter, i alla fall inte i den ordningen... Om planen är att slå vallen några år och sedan beta den eller om den ska betas direkt o s v påverkar vilken blandning som är lämplig. Även sådana saker som hur många skördar du planerar att ta per år, hur länge vallen ska användas innan den sås om nästa gång e t c påverkar. Ju mer info desto bättre svar...

David

Liknande trådar

Däggdjur Jag ska bli med kanin :) Och jag längtar så efter honom! Under tiden jag väntar så har jag ju nördat in totalt på kaninfoder. Vet att...
2
Svar
26
· Visningar
4 255
Senast: _Maria_
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Om någon har tips och råd om vad man ska tänka på när man anlägger vall för hösilage och betning till unghästar och dräktiga ston så...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Strajder
·
Foder & Strö Bonden kom idag & informerade att han sår på tisdag morgon hos oss, därav måste jag leta upp en lämplig vallblandning. Vill ha en...
Svar
5
· Visningar
4 223
Senast: Glorfindel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?