Vallfröblandning

Trissa

Trådstartare
Vad har ni använt för vallfrön (slåtter), och vad har ni för erfarenheter av olika blandningar? Köper ni själva och blandar, eller använder färdiga, typ Granngårdens sortiment?
 
Hemma blev det en blandning från ett fröföretag med möjlighet att lägga till eller ta bort en eller flera sorter om man ville.

Vi ville ha
bra bladning mellan gräs och baljväxter,
en vall där inte allt blommar på samma gång,
ska passa att ta in som hö,
lång ligg tid före hög avkastning,
passa jorden.
 
Vi har också köpt en anpassad vallfröblandning, där vi dels tar hänsyn till att det ska finnas baljväxter för att få upp proteinhalten, örter för att få upp smakligheten, kunna torka till hö vid tjänlig väderlek, ta två skördar och att vallen ska kunna ligga ett tag, 5 år, gärna något år till.

Det finns inte så många leverantörer som har de där intressanta baljväxterna och örterna som t.ex. Kärringtand, Humlelusern och Svartkämpar, och när man som vi är KRAV-anslutna, så behöver man få med baljväxterna för att få till kvävefixeringen.

Vi har tre st ganska jämnstora vallar, totalt knappt 7 hektar, varav en är huvudsakligen anpassad till våra hästar, med mer gräs och grövre grässorter, och två är huvudsakligen anpassade för får, mer örter och spädare grässorter. Vi gödslar en vall efter sista skörd varje år med fastgödsel (årets ströbäddar huvudsakligen), och hyr in en modern spridare som finfördelar ordentligt.

Det är så stenigt här, på våra marker, så det är skönt att kunna fördröja nästa stenplockningsvända ett tag, genom att låta vallarna ligga så länge som är rimligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 445
Senast: Shaggy
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp