Vallens sammansättning

Conversation Piece

Trådstartare
Om någon har tips och råd om vad man ska tänka på när man anlägger vall för hösilage och betning till unghästar och dräktiga ston så lyssnar jag gärna!

Jag har tänkt mig att så in vall i korn (eftersom det går lätt att sälja det här) och ha följande sammansättning; 7 % rödklöver, 13 % eng. rajgräs, 20 % rödsvingel, 20 % Timotej, 20 % Ängsgröe och 20 % ängssvingel. Vad tror ni om det? Vi bor i södra Skåne och har ganska mycket sand i jorden.

Sv: Vallens sammansättning

Årets katalog från Olssons Frö har kommit (deras hemsida är inte igång), där finns en del tips. Även andra vallfröproducenter kan hjälpa att sätta samman en lämplig blandning.

Liknande trådar

Däggdjur Jag ska bli med kanin :) Och jag längtar så efter honom! Under tiden jag väntar så har jag ju nördat in totalt på kaninfoder. Vet att...
2
Svar
26
· Visningar
4 255
Senast: _Maria_
·
Foder & Strö Om någon har tips och råd om vad man ska tänka på när man anlägger vall för hösilage och betning till unghästar och dräktiga ston så...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: DavidS
·
Foder & Strö Bonden kom idag & informerade att han sår på tisdag morgon hos oss, därav måste jag leta upp en lämplig vallblandning. Vill ha en...
Svar
5
· Visningar
4 223
Senast: Glorfindel
·
T
Hästmänniskan Vi ska bryta våra vallar och så in nytt. Vi har blivit rådda och har köpt en blandning vall: vitklöver/rödklöver, timotej, rajgräs och...
Svar
7
· Visningar
2 239
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?