Valla förvildad boskap?

Sol

Trådstartare
Det dök upp ett lite ovanligare ämne i mitt Facebook-flöde häromdagen. En person har fått "möjlighet" att ta hand om en flock förvildad boskap (nötter). Problemet är att boskapen måste fraktas till en gård en bra bit bort och djuren är så förvildade att de inte kan ledas in i transporten. Detta väckte frågan om de kan vallas in. Jag har ingen koll på vallning öht men går det att valla in en flock djur som aldrig har vallats? Jag inser att det kan vara riskabelt för hundarna om boskapen blir aggressiv och hur de sedan beter sig under transport är ju också ett stort frågetecken men om man bara fokuserar på att fösa ihop djuren, går det?

Det dök upp ett lite ovanligare ämne i mitt Facebook-flöde häromdagen. En person har fått "möjlighet" att ta hand om en flock förvildad boskap (nötter). Problemet är att boskapen måste fraktas till en gård en bra bit bort och djuren är så förvildade att de inte kan ledas in i transporten. Detta väckte frågan om de kan vallas in. Jag har ingen koll på vallning öht men går det att valla in en flock djur som aldrig har vallats? Jag inser att det kan vara riskabelt för hundarna om boskapen blir aggressiv och hur de sedan beter sig under transport är ju också ett stort frågetecken men om man bara fokuserar på att fösa ihop djuren, går det?

I Värmland gör vi sånt med cowboy :up:

Det kan mycket väl gå, men är ganska riskabelt för hundarna. Lite beroende på vad det är för ras och i vilken typ av terräng de befinner sig så blir det olika svårt. Hur många och hur gamla? Båda könen?

Jag vet några stycken hundar som nog skulle göra det med ett leende... ;)(inte mina, kan tilläggas...)

Det kan mycket väl gå, men är ganska riskabelt för hundarna. Lite beroende på vad det är för ras och i vilken typ av terräng de befinner sig så blir det olika svårt. Hur många och hur gamla? Båda könen?

Jag vet några stycken hundar som nog skulle göra det med ett leende... ;)(inte mina, kan tilläggas...)

Har inga detaljer, men jag tipsade om att kontakta en vallhundsklubb så jag hoppas det löser sig.

Problemet är att boskapen måste fraktas till en gård en bra bit bort och djuren är så förvildade att de inte kan ledas in i transporten. Detta väckte frågan om de kan vallas in.
Jag har aldrig varit med om nötter som man kan leda på lastbilen. Aldrig sett!! Alla jag varit med om har vallats eller fösts in i lastbilen.

Jag har aldrig varit med om nötter som man kan leda på lastbilen. Aldrig sett!! Alla jag varit med om har vallats eller fösts in i lastbilen.

Det här handlar antagligen om en övergiven flock. Ägaren vill inte ha dem och markägaren vill inte ha dem på sin mark. Det går tydligen att komma nära dem. Men jag hoppas personen ifråga lyckas hitta någon som kan hjälpa till att valla in dem.

Jag tänker att renvallare hanterar semivilda kreatur mest hela tiden... men å andra sidan är stressade renar förmodligen inte lika potentiellt aggressiva som nötkreatur.
Det var inte ett värdefullt bidrag till frågeställningen egentligen, bara något som fick mig att fundera lite. =)

Det går inte att komma nära dem skulle det stå.

Vad innebär det? 200 m ifrån? 50 m ifrån? Går inte att klappa?

Tycker ofta unga nötter kan vara halvvilda och ohanterade:angel:
Vet dock inte hur de beter sig mot hund..
Men med hjälp av grindar, människor och hundar borde det gå? Vad är det för kön och ålder på djuren?

Jag spenderade 5 veckor på en ranch i Texas under gymnasiet, och där vallades halvvilda (får man väl säga när de har mänsklig kontakt typ 2 gånger om året...) nötkreatur med både cowboys och hund.
Otroligt häftigt att se hundarna i arbete, jäklar vilka skallar de hade. Och hästarna likaså!

Det går inte att komma nära dem skulle det stå.
Fast alltså, det är ju få nötter i Sverige som är så tama att du går ut i hagen och klappar på dem helt obehindrat. Min gammelmormor gjorde det med Hilda, Rosa och de andra korna, men numer är det ju produktionsdjur mer än hushållningsdjur.

Tillräckligt många människor, grindar och enda vägen att ta vägen någonstans är upp i lastbilen. Då går det bra. Men jag tänker att bästa för dessa är att åka direkt från lösdriften in till närmsta slakteri, så tar man pengarna och köper nya för istället. Verkar inte kul att ta hand om ett gäng vilda nötter. Det finns roligare saker vi kan göra med vår tid än det.

Vad innebär det? 200 m ifrån? 50 m ifrån? Går inte att klappa?

Tycker ofta unga nötter kan vara halvvilda och ohanterade:angel:
Vet dock inte hur de beter sig mot hund..
Men med hjälp av grindar, människor och hundar borde det gå? Vad är det för kön och ålder på djuren?

Har inga närmare detaljer. Vet bara att de mer eller mindre har övergetts av sin ägare och antingen övertas av X eller blir ett ärende för Lst (som jag antar kommer slakta dem illa kvickt). Jag vet inte varför inte omedelbar slakt inte är aktuellt för X. Om det finns avelsdjur som ska behållas... vilket är enda anledningen jag kan se är att man prompt ska ha dem levande till en annan gård.

Jag förstår inte, går det inte att bygga en fålla, och så mata in dem? Det är ju så man brukar göra?

Alltså en fålla som man gör med flyttbara "kogrindar", och så ger man foder/kraftfoder där?

Eventuellt kan man mata in dem i en fålla där det står en djurtransport med fångstgrindar.

För nötterna kan ju knappast leva på bete vid den här årstiden?

Visserligen kan det ta en vecka eller två att få in dem i fållan, och fållan behöver vara tillräckligt stor för att inte vara för skrämmande, men allteftersom de vänjer sig kan man minska fållan.

Det gäller bara att få dem tillräckligt lugna, så att man kan stänga fållan. Sedan är det "bara" att ha en hanteringsgång som leder in på till djurtransporten.

Så här gör vi i miniformat varje år med slaktlamm som gått på stort bete, och som glömt bort att vara tama, men så görs också med nöt.
Större kraftigare grindar bara, och större fålla....

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka